Senaste nytt

Thai Airways Business Class A380 Bangkok - Hong Kong

NiNE

Medlem
Efter att ha flugit ARN-BKK i Thais Premium Economy (se reserapport) var det sedan dags att flyga vidare till Hong Kong. Lyckligtvis flögs denna sträcka av Thais A380, vilket var en mycket trevlig upplevelse.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Två våningar på planet, där alla tre klasser finns representerade på övervåningen och hela nedervåningen är economy. Business-kabinen sträcker sig från rad 13 till 27 på övre våningen (inrutad i rött nedan) och består av singelsäten eller parsäten i mitten på varannan rad (bilden tagen från thaiairways.com)
a380seatmap.jpg

En något suddig bild på business-kabinen som visar säteskonfigurationen:
IMG_3357.jpg


Stolen går att fälla ner till ett fully flat-läge då man stoppar in fötterna i kupan under skärmen. Med mina dryga 180 cm fick jag precis plats i sängen, men hade jag varit 10 cm längre hade jag inte fått plats. I parsätet ser det ut på följande sätt:
IMG_3358.jpg

och i singelsätet ser det ut så här:
IMG_3359.jpg

Man sitter ganska privat i små båsliknande platser:
IMG_3392.jpg

Stolen regleras genom knapparna på sidan. Det finns även massage i stolen. Nedanför stolsreglaget sitter den fräsiga fjärrkontrollen till underhållningssystemet:
IMG_3360.jpg

IMG_3373.jpg

I business class-stolarna användes trepunktsbälten, vilket jag aldrig har träffat på ombord ett flygplan tidigare. Bältet satt upp längs med ryggstödet och skulle spännas ungefär som ett bilbälte:
IMG_3370.jpg

IMG_3369.jpg

Säkerhetsbladet hade olika anvisningar för First/Economy respektive Business:
IMG_3379.jpg

Underhållningssystemet var mycket bra och snyggt. Fjärrkontrollen hade en tydlig och trevlig display och var mycket lätt att hantera. Innan take-off visades tiden vid destinationen längst ner i hörnet, och när planet befann sig i luften visades tid kvar till landning:
IMG_3372.jpg

På baksidan fanns ett tangentbord samt knappar till spelen:
IMG_3371.jpg

Stor och bra skärm med ett enkelt och smidigt menysystem. Det fanns mycket att välja på och det var inga problem att få tiden att gå med hjälp av alla roliga funktioner.
IMG_3374.jpg

Jag ville maximera min A380-upplevelse och fastnade därför direkt för fliken "Information". Därunder hittade jag en sedvanlig flight path till att börja med, men valet föll på "Camera". Det visade sig vara en kamera som satt högst upp på flygplanets stjärt:
IMG_3376.jpg

Vidare roade jag mig med att läsa menyerna på olika flygningar. Genom att välja avreseort och destination med tangentbordet gick det att hitta de olika menyer som serverades ombord:
IMG_3378.jpg

IMG_3377.jpg

Serveringsvagnen rullades ut och det bjöds på juicer av olika sort. Champange fanns också att få, för den som var sugen på det klockan åtta på morgonen. För min del blev det ett glas fräsch lycheejuice och en varm handduk. Bordet fälldes enkelt ner från sidoväggen:
IMG_3385.jpg

Så var det dags att börja rulla då. Jag följde hela processen genom kameran och kunde konstatera att det var kö ut. Mycket roligt att kunna följa hela flygningen via kameran utanför planet!
IMG_3380.jpg

Väl uppe i luften startade serveringen av mat. Eftersom det var en morgonflygning bjöds det på frukost. Menyn såg ut på följande vis:

***
Fruit Juice
Fresh Fruits and Yoghurt

Main Course
Sauteed Pork Neck with Baby Shiitake
Tossed Healthy Noodles, Pak-Choy, Carrot

or

Fruyere Cheese Omelet, Nuremberg Sausage
Roesti Potatoes
Half Baked Tomato with Olive Oil and Fresh Herbs

or

Congee with Black Mushroom Cantonese Style, Poached Snapper


Roll, Croissant, Butter, Jam
Tea, Coffee, Chocolate Malt

***​


"Förrätten" bestående av frukt och yoghurt serverades separat:
IMG_3387.jpg

Brödkorgen gick ut och jag kunde inte motstå att välja en kinesisk specialitet, någon form av friterad bröd som serverades med en grön sås i plastkopp.
IMG_3388.jpg

Mitt val av huvudrätt föll på omelett. Denna var ovanligt bra, likaså röstin som serverades därtill:
IMG_3391.jpg

Efter serveringen var det dags att utforska resten av planet. First-kabinen var inte avskärmad, så jag smög in en bit och lyckades ta ett foto. Vit inredning och stora skärmar hann jag notera innan jag smög ut igen:
IMG_3368.jpg

Eftersom det var så tidigt på morgonen hade de inte öppnat baren, så tyvärr kunde jag inte uppleva den. Den var belägen mellan First och Business class, men vid denna tidpunkt hade de plockat bort allt innehåll och fällt ihop den. Nåväl, jag bestämde mig för att gå mot toaletterna för att se hur de såg ut istället. Vita ytor gav ett fräscht intryck:
IMG_3364.jpg

Vattnet satte igång med hjälp av rörelsesensorer och värmen reglerades med knappar på ovansidan. Riktiga handdukar fanns ovanför blandaren:
IMG_3365.jpg

Papperskorgen öppnades med hjälp av en pedal på golvet. Smidigt och hygieniskt:
IMG_3366.jpg

Toalettpappershållare av äkta guld (eller åtminstone guldfärgad plast):
IMG_3367.jpg

Body Lotion och after shave i sidofacket på väggen:
IMG_3363.jpg

Sammanfattningsvis var min första A380-upplevelse mycket positiv. Det allra bästa var helt klart den oerhört tysta kabinen, som gjorde hela flygningen mycket lugn och begaglig. Thais service är alltid mycket trevlig, och denna flygning var inget undantag. Det märktes att de själva var nöjda och stolta över sitt nya flygplan.
 
Toppen