Senaste nytt

OM du flyger SAS, varför bokar du då via resebyrå?

Traveller

Medlem
Under lång tid har jag köpt mina resor från American Express. Jo, jag har fått jordens bästa service, så bra att jag till och med blivit mycket god vän med personen som alltid hjälpte mig. Men, från och med i år har jag ändrat mina vanor och undrar hur ni ser på det hela? Om jag skall flyga med SAS så bokar jag direkt med deras kundtjänst i Örnsköldsvik vilket är riktigt smidigt. Men varför gör jag det, jo helt enkelt för att spara mellan 195 Sek - 345 Sek i bokningsavgifter som American Express tar ut, för mig en besparing på cirka 30.000 kronor 2013. :)

Hur gör du? Ser du någon annan anledning till att inte boka via SAS om du skall flyga inom deras nätverk?

SAS kan ju inte boka annat än sina egna linjer, codeshare och i vissa fall business class biljetter. Det betyder att då jag skall flyga med annat bolag från ARN så använder jag fortfarande American Express. Men, i det stora hela finns ju faktiskt bara denna anledning som jag ser det, eller?

Då det gäller ändringar och ombokningar etc så ser jag även där bara fördelar med att boka direkt. Att prata direkt med källan gör att det fort och lite tjafs. Min erfarenhet är att allt ändras snabbt och med så lite bekymmer som möjligt.
 

Johannes

Medlem
Tar inte Ö-vik avgift för mig som EBG?
Jag har bokat en hel del genom min lokala Resia butik, mest för den lätta administrationen, och för jag inte har kunnat boka vissa turer med knepiga segment via sas.se, det som är bra var senast när jag bokade 26 segment, 15 resor, det tog de 1800 kr i avgift för och detta på ett kvitto/kortdragning. Men man kanske skulle testa övik om de kan göra samma sak.
 

gdaily

Medlem
Varför gå via en kundtjänst över huvud taget? Jag har aldrig bokat vanliga resor annat än online, enda gången jag ringer någon är det för en bonusresa...
 
Jag har goda erfarenheter att boka själv via Mr Jet på nätet. Tycker att det fungerar riktigt bra och när det har varit något oklart så har de en snabb och hjälpsam telefonservice. Måste säga att jag är mycket nöjd.
 

Traveller

Medlem
Varför gå via en kundtjänst över huvud taget? Jag har aldrig bokat vanliga resor annat än online, enda gången jag ringer någon är det för en bonusresa...

Helt enkelt för att den dagen du behöver support och har köpt något av en levande varelse så får du supporten av en levande varelse också.
 

Agö

Medlem
Amex via jobbet (jag bokar dock inte själv) om det inte är med mycket kort varsel som häromdagen (samma dag), då bokar jag själv. Firmans policy styr här.
 

Dr. Miles

Expert
Jag försöker att undvika att boka resor på en resebyrå så mycket som möjligt.
Det är inte kul att sitta på andra sidan av jorden och flygbolaget vägrar att boka om och hänvisar en till resebyrån när det är mitt i natten i Sverige.
 

Traveller

Medlem
Tar inte Ö-vik avgift för mig som EBG?
Jag har bokat en hel del genom min lokala Resia butik, mest för den lätta administrationen, och för jag inte har kunnat boka vissa turer med knepiga segment via sas.se, det som är bra var senast när jag bokade 26 segment, 15 resor, det tog de 1800 kr i avgift för och detta på ett kvitto/kortdragning. Men man kanske skulle testa övik om de kan göra samma sak.

Det verkar inte så. Nedan har jag kopierat summeringen av ett kvitto på en resa;

Fare 4580.00 SEK
Taxes (paid) 489.00 SEK
Fuel Surcharge (paid) 981.00 SEK
Additional Taxes 0.00
Additional Fuel Surcharge 0.00
Additional Ticket Amount: Additional Charges:
0.00 SEK 0.00 SEK

Dessa poster är de enda som anges på SAS kvitton, inga bokningsavgifter eller annat.
 
Privata resor bokar jag alltid direkt med SAS på webben eller via EBG service. På tjänsten är jag tvungen att boka via resebyrån som vi har avtalet med.

De gånger när jag pratat med EBG service har jag mer än gärna betalat deras bokningsarvode 300kr för hjälpen som jag fått.

Till och med gör jag nuförtiden så att en ARN-CPH-ARN resa privat bokar jag som två separata resor för att SAS ska få två gånger bokningsavgiften på webben och utökade intäkter. :)

Senast idag bokade jag en resa med SAS genom att ringa till vår resebyrå och priserna var exakt på kronan de samma som på SAS hemsidan.
 
Last edited:

Jonas C

Medlem
Om vi nu talar onlineresebyrå så händer det att jag bokar via en sån då man ofta kan få ner priserna ganska rejält, jämfört med om man bokar direkt från flygbolaget.
 
Toppen