Senaste nytt

Vilket program ska jag regga mina SAS flygningar Göteborg-Tokyo t o r?

Guslindahl

Medlem
Hej,

Ursäktar om ni tycker jag slösar er tid genom frågan men jag tar risken,...

Jag har åkt GOT-CPH, CPH-GOT och CPH-NRT i K med SAS. (Kostade ändå mig ca 19 000 för 2 personer.......... haha :()

Har sökt runt lite på klass K för SAS.
Bl.a. deras egna kalkylator: https://ibp2.scandinavian.net/ibp/eurobonus/EBCalculatorEarningPointsView.aspx?MKT=SE
och tabell: http://www.sas.se/en/EuroBonus/Earn-points/airlines/SAS/Chart/

CPH-NRT (K) ger alltså 5700 baspoäng i EB? På gcmap ger CPH-NRT 5427 mi.

Jag flyger inte så jättemycket förutom under semester... men kommer bli en del till (V) med SAS inom EU.

Notering: Jag är guld med A3 men vill ha något där man dumpar poäng som man någon dag slösar på award i *A.

Tror jag kommer flyga med United något mer också för övrigt......... så svårt att avgöra :confused:. Men Uniteds program verkar bra efter diverse sökningar osv här på forumet... EBG har dock "bara" 50K, medans united har 75K och 100K som sina högre "standard statusar".... Så kanske mer värt med EBG?

Skall jag köra på EB tycker ni eller United? :confused::confused:

Tack så mycket för att ni läst : )!
 
Last edited:

Paby

Medlem
Det här är en fråga som inte har ett svar tyvärr utan mycket beror på svaren på andra frågor.

- Vilka bokningsklasser kommer du boka när du flyger United? Om du ska boka dyrare klasser (Y,B) så ger United stora chanser till fria upgrades inrikes redan från 50k per år (Gold) - något som är mycket värt för längre inrikesresor.
- Ska du primärt använda poängen för awards och vart i världen? UA är bra för awards - god tillgänglighet om man ska västerut är min erfarenhet. EBs tillgänglighet är mer oförutsägbar om du inte väljer att ta en *A Award, som är dyrare.
- Ska du primärt använda poängen för uppgraderingar? Då spelar det återigen roll vilka bokningsklasser du kommer boka. Dyrare klasser (Y,B) på UA möjliggör uppgraderingar M -> C för bara 20k - väldigt prisvärt! Ska du boka billigare bokningsklasser kommer du få betala både med poäng och cash (co-pay) - ingen höjdare.
EB kör samma poängavgift för uppgraderingar, oavsett bokningsklass.

Det är ett par aspekter jag skulle överväga i mitt val av program. Lycka till med ditt beslut!
 

Nystrom

Medlem
Precis som Paby skriver, frågan är inte enkel att svara på.

Fundera i stället på vad som är viktigast för dig, guldstatus eller högsta möjliga pay-back för de resor du gör! Vilket bonusprogram "ger bästa räntan" utifrån mitt resmönster. Flyger du mycket med SAS så får du 15% eller 25% extra om du kommer upp i nivå, oavsett bokningsklass medan andra program ger 25%, 50% eller 100% beroende på bokningsklass. Jag flyger inom Star A och mest med SAS därav mitt val EB då det ger mig mest utifrån mitt resmönster
 
Toppen