Senaste nytt

Såld på poäng

Nemo

Medlem
Vi samlar poäng lite överallt, på Eurobonus, American Express, när vi handlar på NetOnNet via SAS. För dessa poäng kan vi köpa flygresor, uppgradera oss och så vidare. Men samtidigt ger vi ifrån oss våra personuppgifter, vårt beteendemönster (rese-, köp-). (Vilket vi också i viss mån gör på BusinessClass.se, dock utan att få poäng). På något sätt så måste det här löna sig för dem som ger oss poäng. I höstas kom det en bok om det, "Såld på nätet" av Fredrik Alverén. Om den marknadsplats där vi säljs till högstbjudande (BlueKai exchange). Vilken risk gör jag när jag samlar poäng överallt till allt jag handlar? På vilket sätt borde jag minimera min exposition? Vilket pris har poängsamlandet? Har (ännu) inte läst boken, är det någon här på bc som kan ge en recension? Borde finnas någon bc.medlem som är mer insatt i det här som kan berätta mer. Skulle vilja bli en mer medveten ekorre, f'låt, poängsamlare.
Såld på nätet : priset du betalar för gratis - Fredrik Alverén - Bok (9789170376719) | Adlibris Bokhandel
BlueKai: BlueKai Exchange
 

agehall

Medlem
Allt har ett pris, jag tror att min konsumption kommer att spåras av handlarna oavsett, så jag väljer att aktivt utnyttja det på bästa sätt, vilket jag just nu anser är att samla poäng. Jag tjänar ju inget på att inte få poängen..
 

Senator

Moderator
För alla som är intresserat i att lära mer om konsument CRM och just detta som beskrivs här skulle jag googla lite stories om Tesco i UK och deras Tesco Card. Världsklass inom området...

Min personliga åsikt är enkel; jo mer man vet om mina personliga behov, jo mer troligt är det att jag får den upplevelsen jag är ute efter. Om det är en hamburgare, en öl, en flaska champagne, eller en flygresa spelar ingen roll. Gör man detta på riktigt, höjer man kundupplevelsen...
 

Palazzi

Medlem
Mitt hemmaområde ju :) Har läst en hel del artiklar/undersökningar/böcker inom ämnet, om än inte på svenska.

Givetvis tjänar bolagen oftast mer på den information som de får in på poäng etc än vad konsumenten tjänar ekonomiskt på t.e.x poäng - ren logik. Kreditkortsbolagen tjänar mest, i vanlig ordning.... De kan övervaka varenda köp du någonsin utför, och skaffar sig sedan samarbeten med de mest attraktiva bolagen (läs SAS/Eurobonus).

Sen finns det givetvis en klick, som vi här på businessclass.se, som kan vara potentiella förlustaffärer (iaf +/- 0). Köpa handsprit för 1.000kr och få en T/R till USA är givetvis en förlustaffär, det begriper alla. Oftast handlar det dock om enskilda affärer, du är garanterat förlorare i flera andra fall. Möjligen finns det någon som prickar alla rätt, och aldrig spenderar mer än han tjänar.

Min utgångpunkt är dock densamma som Senator's: Ofta genererar "spelet" positiva effekter för konsumenten då service/produkter anpassas efter dennes preferenser. Du har ju inte heller så många valmöjligheter om du inte väljer att bara handla kontant... För den som reser mycket är du då iaf säker på att vara förloraren med tänke på den sämre växlingskursen hos t.e.x Forex.

Är inte ett dugg orolig för att bolagen kontrollerar mina köpbeteenden - grundregeln är att bolagen kan påverka, inte påtvinga nya köp (undantaget blufföretag).
 

ALU

Medlem
Över tiden tjänar företagen självklart på informationen de får via poängsystem. Men som nyttjare minimerar man sina kostnader och får alltså mer för sin spend. Win-win.

Det tror jag är hela poängen...
 

Bamsefar

Medlem
Du har ju inte heller så många valmöjligheter om du inte väljer att bara handla kontant...

Den som väljer ett bankkort från någon av de 4 stora bankerna (helst Nordea eller Handelsbanken) kommer troligen inte få sina uppgifter röjda. Så jag skulle betrakta dessa bankkort som likvärdiga kontanter.

Är inte ett dugg orolig för att bolagen kontrollerar mina köpbeteenden - grundregeln är att bolagen kan påverka, inte påtvinga nya köp (undantaget blufföretag).
Sen finns det givetvis en klick, som vi här på businessclass.se, som kan vara potentiella förlustaffärer (iaf +/- 0). Köpa handsprit för 1.000kr och få en T/R till USA är givetvis en förlustaffär, det begriper alla.

[sydväst på]

Njae... Redan i ditt egna inlägg visar du att du fastnat i nätet från kortutgivaren / klubben du är medlem i. Du köper handsprit för att flyga till USA så billigt som möjligt, och i USA kommer det gå åt lite pengar. Alternativet hade ju varit att avstå handspriten och inte behöver slösa pengar på en USA resa som du inte i alla fall kanske behöver och därmed sparat in på jordens resurser.... Mao du förbrukar inte bara dina egna pengar utan även jordens ändlösa resurser enbart för att du är medlem i en klubb.....!

[sydväst av]
 
Last edited:

Matsson

Medlem
Jag är övertygad om att den medvetne poängsamlaren ALLTID tjänar på bekostnad av de kunder som saknar en medveten strategi,oavsett om det gäller EB eller ICA kort. Kundens motprestation är alltid att delge sitt konsumtionsmönster till aktuell poänggivare.
 
Last edited:
Toppen