Senaste nytt

Vad får man inte göra ombord på ett flygplan?

ALU

Medlem
Jag kom att tänka på några av forumets trådar (exempelvis Bokat Y men vill sitta C eller Elektronik på/av) när jag läste denna artikel:

No business class for you! Man restrained for trying to walk past the curtain

Rätt intressant om passagerares rättigheter/skyldigheter och att det inte alltid är solklart vart gränsen går.

Sen tycker jag ju personligen att man alltid ska fråga snällt innan man gör något som kan verka störande eller önskar något utöver det man betalt för, då brukar det ju lösa sig ändå...
 

Vaniljvodka

Medlem
Får mig att tänka på behandlingen jag fick från en flygvärdinna hos SAS när jag flög Kiruna-ARN på nyårsdagen. Och att det liksom inte är värt att käfta emot eftersom man sällan kommer få rätt mot nån som uppenbarligen är trött på att passagerare gör lite som de vill och sen drar alla över en kam.

Jag och min sambo flyger den sträckan 2-3 ggr per år för att hälsa på hennes familj och vi har då med oss vår tax som får följa med i kabinen. Det är sagt att passagerare med hundar i kabinen ska sitta långt bak. Vid säkert en tredjedel av tillfällena vi flugit så har dock varken incheckningspersonal eller kabinpersonal haft koll på detta och vi har hamnat på andra platser. Den här gången så hamnade vi dock längst bak som det är tänkt.

Vid påstigning i Kiruna så går vi på den bakre ingången och vår hunds huvud tittar fram ur hundväskan, som alltså inte är helt stängd. Flygvärdinnan som hälsar oss välkomna ser detta och påtalar att hundväskan måste vara stängd. Då vi flugit med honom ett 15-tal ggr och aldrig hört det förut så blir jag lite förvånad och frågar "men inte helt och hållet väl"? Vilket jag uppenbarligen inte skulle gjort för då bränner det till i flygvärdinnans huvud och hon säger att jag inte behöver följa med om jag inte stänger väskan. Jag blir chockad av det uppenbara ultimatumet från ingenstans och då jag märker att hon är helt seriös med sitt hot så säger jag såklart att jag fixar det. Och ingenting mer.

När vi satt oss och jag klämt ner väskan så är hon framme igen och undrar hur det går och jag säger att det är på gång (vår hund är van vid att kunna titta ut och känner sig uppenbarligen tryggare med det när han flyger) och då säger hon lika argt:

- Om inte du kan stänga väskan så kan jag göra det åt dig! Förra gången hade vi hundar och katter i hela kabinen, avslutar hon och går vidare.

Hon tror uppenbarligen att samma sak ska hända nu, trots att vi alltid behåller hundväskan under stolen framför så som vi hört att man ska göra. Känns alltså hyfsat kränkande att få den här behandligen när ingen annan flygvärdinna nån gång reagerat på att hundens huvud stuckit fram. Samt när vi självfallet aldrig låtit hunden röra sig fritt.

Bristen på konsekvens är uppenbar och när man får hot om avvisning av flygplanet innan man ens riktigt klivit på så känns det verkligen som att man är helt maktlös mot vad personalen för stunden tycker är rätt approach gällande regelverket.

Var helt sjukt förbannad när jag klev av, men jag orkade inte ens säga till henne då för jag såg liksom inte vad det skulle leda till. Om man i ett serviceyrke hotar en helt lugn passagerare med att bli avslängd det första man gör så finns det nog inte så mycket jag kan säga för att få henne att förstå.
 

Oscwo

Medlem
Får mig att tänka på behandlingen jag fick från en flygvärdinna hos SAS när jag flög Kiruna-ARN på nyårsdagen. Och att det liksom inte är värt att käfta emot eftersom man sällan kommer få rätt mot nån som uppenbarligen är trött på att passagerare gör lite som de vill och sen drar alla över en kam.

Jag och min sambo flyger den sträckan 2-3 ggr per år för att hälsa på hennes familj och vi har då med oss vår tax som får följa med i kabinen. Det är sagt att passagerare med hundar i kabinen ska sitta långt bak. Vid säkert en tredjedel av tillfällena vi flugit så har dock varken incheckningspersonal eller kabinpersonal haft koll på detta och vi har hamnat på andra platser. Den här gången så hamnade vi dock längst bak som det är tänkt.

Vid påstigning i Kiruna så går vi på den bakre ingången och vår hunds huvud tittar fram ur hundväskan, som alltså inte är helt stängd. Flygvärdinnan som hälsar oss välkomna ser detta och påtalar att hundväskan måste vara stängd. Då vi flugit med honom ett 15-tal ggr och aldrig hört det förut så blir jag lite förvånad och frågar "men inte helt och hållet väl"? Vilket jag uppenbarligen inte skulle gjort för då bränner det till i flygvärdinnans huvud och hon säger att jag inte behöver följa med om jag inte stänger väskan. Jag blir chockad av det uppenbara ultimatumet från ingenstans och då jag märker att hon är helt seriös med sitt hot så säger jag såklart att jag fixar det. Och ingenting mer.

När vi satt oss och jag klämt ner väskan så är hon framme igen och undrar hur det går och jag säger att det är på gång (vår hund är van vid att kunna titta ut och känner sig uppenbarligen tryggare med det när han flyger) och då säger hon lika argt:

- Om inte du kan stänga väskan så kan jag göra det åt dig! Förra gången hade vi hundar och katter i hela kabinen, avslutar hon och går vidare.

Hon tror uppenbarligen att samma sak ska hända nu, trots att vi alltid behåller hundväskan under stolen framför så som vi hört att man ska göra. Känns alltså hyfsat kränkande att få den här behandligen när ingen annan flygvärdinna nån gång reagerat på att hundens huvud stuckit fram. Samt när vi självfallet aldrig låtit hunden röra sig fritt.

Bristen på konsekvens är uppenbar och när man får hot om avvisning av flygplanet innan man ens riktigt klivit på så känns det verkligen som att man är helt maktlös mot vad personalen för stunden tycker är rätt approach gällande regelverket.

Var helt sjukt förbannad när jag klev av, men jag orkade inte ens säga till henne då för jag såg liksom inte vad det skulle leda till. Om man i ett serviceyrke hotar en helt lugn passagerare med att bli avslängd det första man gör så finns det nog inte så mycket jag kan säga för att få henne att förstå.

Man kan tycka att hon skulle sagt till lite vänligare första gången men annars förstår jag inte hur du kan tycka att något var orimligt. Hon kan väl omöjligt veta hur pass väluppfostrad er hund är och det går inte riktigt att ta hundägares ord på den saken. "H*n är så snäll" är något ALLA djurägare säger, har själv blivit biten två gånger precis efter att ha fått höra den frasen. Att ingen sagt till er tidigare innebär bara att flygvärdinnan gjort fel eller kanske snarare inte upptäckt att ni haft luckan öppen.

Som sagt kunde hon varit vänligare första gången men stänger ni den inte då är det inte så konstigt att hon ryter till.
 

Gus

Medlem
För några veckor sedan åkte jag och flickvännen C för första gången HKG-ICN med Thai. Eftersom det var första gången i C ville vi så klart ha resan förevigad med en bild av oss i våra fina säten. Flygvärdinnan tog således ett foto av oss och inget mer med det tänkte vi. Efter några minuter kom dock flygvärdinnan till oss och bad oss radera fotot hon tagit eftersom mannen på raden bakom inte ville vara med på bild. Vi visade mannen bakom att endast hans hår kom med på bilden och ca 1 cm av pannan, absolut inte ögonen. Mannen stod dock på sig och för husfridens skull raderade vi fotot, till flygvärdinnans stora lättnad. Vi vågade inte fråga om något mer foto, lite tråkigt eftersom det var första gången framför skynket.

Historien är dock inte slut ännu! :eek: Strax före vi skulle landa kom kabinchefen (?) och bad oss fylla i ett formulär. Tydligen hade mannen bakom oss gjort en formell klagan till kabinpersonalen och kabinchefen ville att vi skulle skriva vår version av det hela, för att kunna försvara kabinpersonalen. Kabinchefen såg förtvivlad ut och jag tyckte synd om honom och jag skrev så utförligt som möjligt att det inte var kabinpersonalens fel och att bilden hade blivit raderad.

Har någon av er varit med om något liknande? Vad hade hänt om jag inte hade raderat bilden, kan man bli tvingad till det? (jag är dålig på flyglagar). Så klart att jag raderade fotot, dumt att bråka, mannen kanske hade hemlig identitet eller något. :confused: Dock tycker jag det var onödigt av mannen att anmäla personalen.

På nästa flygning, ICN-BKK bokade vi om våra platser till raden längst bak i C och vi fick vår efterlängtade bild!! :cool:
 

Chrille

Medlem
Flygvärdinnan som hälsar oss välkomna ser detta och påtalar att hundväskan måste vara stängd.

Jag tycker att flygvärdinnan agerar helt korrekt och har ärligt talat ingen som helst förståelse för din upprördhet.


Gus skrev:
Har någon av er varit med om något liknande? Vad hade hänt om jag inte hade raderat bilden, kan man bli tvingad till det? (jag är dålig på flyglagar). Så klart att jag raderade fotot, dumt att bråka, mannen kanske hade hemlig identitet eller något. :confused: Dock tycker jag det var onödigt av mannen att anmäla.

Det finns miljarder av människor som inte vill bli avbildade av religiösa skäl.
 

pep

Medlem
Regler og praksis er meget uklare omkring fotos på fly. Man er jo i offentligt rum og har lov at fotografere. Men folk kan blive fornærmede, sure, stødte, og føle stærkt indgreb i "privacy". Jeg blev at par gange forbudt at fotografere FAs, men som ofte lykkes det uden problemer, især hvis de indviliger eller man charmer lidt. Men kræve at man sletter billeder blot af forfængelighed kan man næppe gøre legalt uden en dom eller kaptajnens indblanding. But: select your wars carefully!
 

Vaniljvodka

Medlem
Man kan tycka att hon skulle sagt till lite vänligare första gången men annars förstår jag inte hur du kan tycka att något var orimligt. Hon kan väl omöjligt veta hur pass väluppfostrad er hund är och det går inte riktigt att ta hundägares ord på den saken. "H*n är så snäll" är något ALLA djurägare säger, har själv blivit biten två gånger precis efter att ha fått höra den frasen. Att ingen sagt till er tidigare innebär bara att flygvärdinnan gjort fel eller kanske snarare inte upptäckt att ni haft luckan öppen.

Som sagt kunde hon varit vänligare första gången men stänger ni den inte då är det inte så konstigt att hon ryter till.

"Man kan tycka att hon borde säga till lite vänligare första gången".

Eh, ja. Tycker du inte att det är orimligt att man hotar med att slänga av nån av planet det första man gör så kräver du uppenbarligen inte mycket av dina medmänniskor.

Nej, hon kunde inte veta hur pass väluppfostrad vår hund var, men bör man ta för givet att jag kommer låta den springa runt i kabinen (något jag aldrig sett några andra hundar göra på nån resa) bara för att hans huvud sticker upp (han kan alltså inte ta sig ut på egen hand)?

Skrev jag nånstans att jag sa nåt till henne om att han var snäll? Och vad har det med saken att göra huruvida du har blivit biten av hundar förut? Den här hunden väger 4kg och sitter alltså instängd i en väska, skulle han vilja bita flygvärdinnan så skulle han inte ha en chans.
Och apropå att dra folk över en kam, så är du alltså precis som flygvärdinnan eftersom du tycker att ALLA hundägare är likadana och att det inte går att lita på dom.

"Att ingen sagt till er tidigare innebär bara att flygvärdinnan gjort fel eller kanske snarare inte upptäckt att ni haft luckan öppen."

Var du där de gångerna eller? De märkte det. Alla flygvärdinnor har tidigare sett att vi haft hund med och ingen har reagerat på att huvudet stack ut.

"Som sagt kunde hon varit vänligare första gången men stänger ni den inte då är det inte så konstigt att hon ryter till."

Från bakre galleyn till sista stolen är det alltså ca 1 meter. Jag hinner alltså knappt sätta mig förrän hon är framme igen med sin otrevliga stil.
 

Vaniljvodka

Medlem
Jag tycker att flygvärdinnan agerar helt korrekt och har ärligt talat ingen som helst förståelse för din upprördhet.

Men herregud, det är ju inte att hon PÅTALAR att väskan ska vara stängd som är problemet, det är att hon hotar att slänga av mig det första hon gör. Jag fick alltså inte ens ställa en följdfråga om regelverket (som 15 gånger tidigare alltså inte implementerats på samma sätt) utan att hon skulle bli otrevlig och jag får resa med känslan av att hon inte vill ha mig ombord.
 

Chrille

Medlem
Kabinpersonalen är ansvarig för säkerheten i kabinen. Om dom säger att en förutsättning för att få åka med är att du stänger väskan så är det väl inget konstigt? Varför uppfattar du det som hotfullt?
 

NyfikenGrau

Medlem
Om det Vaniljvodka skriver stämmer, har ju flygvärdinnan uppträtt oproffsigt och rent oförskämt även OM hon haft rätt i sak, så jag förstår inte hur någon kan anse att hon agerat korrekt utifrån det vi vet. Det låter inte som någon som bara velat att allt går korrekt till, utan en som med förhöjt kontrollbehov varit på väldigt dåligt humör och låtit detta gå ut över en kund. Jag är verkligen med på att regler ska följas på flygplan, men en tax som tittar upp med huvudet ur en väska känns inte som något som rimligtvis kan störa någon såvida den inte skäller järnet.

(har inga husdjur och har aldrig haft)
 
Toppen