Senaste nytt

BA och Twinings lanserar "high altitude tea"

Homer

Medlem
(vore bättre om de gjort något åt kaffet

The British Airways signature blend tea will take to the skies from February 1, 2013 for customers in all cabins

The airline conducted tastings on the ground and in the air with a panel of 19 customers, cabin crew and experts including Twinings senior buyer Mike Wright, who said: "Water onboard an aircraft boils at around 89 degrees centigrade, not the ideal 100 degrees for making black tea. The reduced air pressure and humidity affect the functioning of the tastebuds, making things taste different. In addition to this, it was important that the new blend worked well with and without milk. The new British Airways blend is perfectly balanced to create great-tasting tea at 35,000 feet."

With research to prove that taste can be reduced by up to 30 percent at 35,000 feet, the airline commissioned Twinings to come up with a teabag that would taste as good in the sky as it does on the ground.
The new tea is a blend of Assam, Kenyan and high grown Ceylon tea: a classic combination giving body, strength, flavor and color. A bias towards the Assam produces a well-rounded, full-bodied blend, while the Kenyan gives it strength and lift and the Ceylon adds flavor.

The tea has been specially created for British Airways in three-pint bags to enable cabin crew to serve the new blend straight from the pot.

In First class, customers are also being treated to a selection of unique specialty teas from the Twinings Whole Leaf Silky Pyramids range which includes: English Breakfast; Earl Grey; Mint Humbug; Jasmine Pearls; Red Berry Fool and Honeycomb Camomile. In Club W
orld, customers have a choice of Cranberry & Elderflower, Camomile and Peppermint infusions as well as Earl Grey, English Breakfast and Green Tea

British Airways Introduces Tea Designed for Altitude - Yahoo! Finance

Dr. Miles

Expert
Jag föredrar Twinings téer före Lipton, det är bra nyhet för mig.
Men English Breakfast (oavsett märken) är svårt att få fram bra smak i flygplanskabinen.

sembl

Medlem
Bra nyheter, nu kan man välja te dessutom vilket uppskattas.

Jag tycker att BAs flygkaffe inte alls är tokigt, när det gäller te så är det väldigt varierande men ingen smaksensation. Burkar alltid ha en PG Tips i väskan så man kan få det lite bättre (ej kräsen på en två timmars flygning). Samma med kaffet, har alltid med mig någon tub Nes ifall att =)

Swisser

Medlem
Jag tycker att det är bra att de försöker ta fram teer som smakar bra under de förhållnaden som råder i en flygkabin. Det är ett steg framåt och de ska de har credits för. Synd bara att de inte även satsar på bra gröna teer, som jag personligen föredrar. De ska ju också tillagas vid en temperatur kring 80 grader, så det verkar ju vara perfekta förhållanden för dessa.

Kricka

Medlem
Lite OT men kaffet ombord på BA är svårt att skilja från ett dåligt te. Vore på tiden att
man gör en insats för att förbättra kaffet efter det att man gör något åt sina teer.
Ser Homer var inne på kaffet också ..!

Nemo

Medlem
BA och Twinings lanserar "high altitude tea"

Goda nyheter! Vad kommer teblandningen att heta? Det är sällan cc vet vilka teer de har ombord, än mindre vad de innehåller, så det är alltid bra att själv veta beteckningen. BA har för övrigt sköna tekoppar i business, fine china/royal doulton. Te smakar ju bäst i porslin. Ännu ett skäl att flyga med BA.

En testpanel bestående av hela 19 personer? Oj, hoppas samtliga var te älskare.

Själv dricker jag endast rooibos, en produkt BA aldrig har hört talas om, inte ens på deras avgångar till och från JNB/CPT.

Johan

erhel

Medlem
Vad trevligt! Speciellt sen Ceylon och Assam är favoriter för mig. Men jag instämmer i att det verkligen behöver göras något åt kaffet!

Toppen