Senaste nytt

SAS - ny low cost carrier IRL??

Trumis

Medlem
Hej!

Följande inlägg/fråga var svår att placera i forumet, ingen reserapport egentligen, ingen EB-fråga men ändå kanske.. Moderator, flytta om det är fel.

Flög CPH-ARN-CPH idag och förutom att resan till ARN var 20 min sen p g a planet som stod i gaten före vårt plan inte flyttades när det skulle och sedan när vi kom till ARN hade man glömt meddela gate-personalen att vi skulle komma till anvisad gate så anlöpte resan upp ok. Halvfullt i C+Y, ingen gardin och jag tror inte någon flög C.

Hem, är det mer intressant. Vi fick taxa runt halva Arlanda kändes det som, de kunde lika gärna hämtat mig i city som de taxade runt på ARN. Upp i luften, landade i CPH, samma visa där, måste ha landat på landningsbanan längst bort för även där taxade vi runt rätt länge innan vi kom fram till gaten som var.....

Lågpristerminalen på CPH!! Planet parkerades mellan en massa DY nya 737:eek:r så med SAS MD steg nog snittåldern på planen vid terminalen med 10 år... :D. Ingen ramp utan planets egen trappa användes, lång promenad innan vi kom in i terminalen och sedan är det ju en promenad som heter duga (mer eller mindre från ena ändan till andra av hela CPH) för att komma till bagage och ut.

Det som förvånade mig var att personerna på en av raderna bakom mig uttryckte sig (på danska så läs det som danska...): "Neej, för sören, inte nu igen. Hade jag velat komma ut till ödemarken hade jag flugit DY eller något av de andra lågprisbolagen".

Tydligen inte första gången SAS landar där, jag hoppas det är för att alla andra gater var upptagna och SAS inte kunde få bort ett plan för oss - och inte att detta är ett sätt att spara pengar genom att använda denna terminalen...

Någon som vet eller varit med om samma sak?
 

Trumis

Medlem
Men de väljer väl vilken terminal då det är olika kostnader beroende på vilken terminal det är. En anledning till att lågprisbolagen flyger på vissa terminaler är för att kostnaden är lägre för dem som jag förstått det.
 

agehall

Medlem
Det kan ju ha varit något problem med/vid den gate som skulle ha använts som gjorde att man fick använda en annan vid din flight.

Tror inte SAS har tänkt ändra något på hur de utnyttjar CPH i övrigt.
 

Kristofer

Medlem
Som föregående talare säger är det knappast SAS som bestämmer val av bana, taxivägar eller gate. Lågpristerminalen på CPH (CPH Go) används vad jag vet endast av Easyjet, så det låter extremt konstigt både att en SAS-maskin hamnar där, och att det stod en massa plan från Norwegian där.
 

Palazzi

Medlem
Jag tänkte precis på det där med Easyjet... Ska inte vara några andra bolag där. CPH GO har haft supersvårt att locka nya bolag. Bara att gratulera Kastrup om man lyckats få dit Norwegian.
 

Agö

Medlem
Är du säker på att det var lågpristerminalen? (Gate F1-F10, CPH Go). Jag trodde bara att det var Easyjet som använde sig av den "terminalen". Däremot står ju SAS och DY ofta på A-gaterna tillsammans. Där får man gå ut på plattan ibland. Det kan t ex vara fallet när planet man kommer med ska användas inrikes i Danmark (höga A-nummer).
 

Trumis

Medlem
Kanske inser just nu att jag i min trötthet efter en lång dag blandat samman T1 med CPH Go. T1 är ju väldigt tom på annat än gater och extremt lång. I stand corrected, det är nog så att jag är för van att landa på de mer klassiska terminalerna som jag gjorde detta misstag.

Sorry.
 

Palazzi

Medlem
Är du säker på att det var lågpristerminalen? (Gate F1-F10, CPH Go). Jag trodde bara att det var Easyjet som använde sig av den "terminalen". Däremot står ju SAS och DY ofta på A-gaterna tillsammans. Där får man gå ut på plattan ibland. Det kan t ex vara fallet när planet man kommer med ska användas inrikes i Danmark (höga A-nummer).

Ska bara vara easyjet, men kanske att DY flyger direktlinjer från Köpenhamn (jag är inte uppdaterad). Terminalen är restricted för non-connecting flights.. Alltså kan du inte checka in t.e.x CPH-TXL-VIE etc... Detta sätter käppar i julen för de flesta bolagen. Är väl bara Easyjet & Ryanair, av de stora aktörerna, som inte erbjuder anslutningsflyg.
 
Toppen