Senaste nytt

Air Canada vs SAS i ekonomiklass

Stefan62

Medlem
Är Air Canada att jämställa med SAS vad gäller service etc på long-haul i economy?

Någon som flugit med AC och kan berätta lite?
 

Alx

Medlem
Jag skulle nog säga att AC är något/marginellt bättre än SAS på long haul i ekonomi. Men har bara flugit med AC 2 ggr så jämförelsen är kanske inte helt rättvisande eftersom man kan ha tur/otur vid enstaka flygningar. AC har en mer uppdaterad kabin än SAS, iaf på de flygningar jag har gjort.
 
Nu hade jag med mig egna men är jag inte helt ute och cyklar tar de betalt för hörlurar i ekonomi. Givetvis gör ju även SAS det i form av biljettpriset men det kändes omständigt att behöva rota fram pengar ombord för en sådan sak.

Edit: Efter en snabb sökning ser jag att det endast är inom Nordamerika de tar betalt för lurarna, på interkontinentala linjer är de "gratis". http://www.aircanada.com/en/news/080825.html
 
Last edited:

mha321

Medlem
Efter 5-6 turer i ACs ekonomi, skulle jag definitivt välja SAS i nästan alla lägen (även i A330 som är betydligt trevligare än deras B767 där jag tyvärr hamnat flest gånger). Efter de gånger jag åkt med dem, så har jag helt plötsligt börjat upskatta den "berömda CPH-crewen" på SAS, vilket säger en del... Och jag tror aldrig jag blivit serverad mat som känns som ens ätbart - även om SAS i ekonomi inte är lysande, så är den betydligt bättre än så.

Däremot har det funnits andra vinster för mig som gjort att jag kommit tillbaks till dem - t.ex. slippa byte i USA, och därmed kunna få avresa mot Europa betydligt senare på kvällen. Av den anledningen har det flera gånger blivit SAS västerut och sedan AC tillbaks.

AC's Exec First är däremot en ganska trevlig upplevelse. De brukar ofta erbjuda cash-upgrades vid incheckning. Ofta hutlöst dyrt, men ibland kan man ha tur.
 

Roger J

Medlem
Jag skulle faktiskt välja SAS. Rätt forcerad service i AC Economy på long haul, OK stolar och IFE dock. Åkte precis LHR-YYZ och YYZ-CPH. Fördelen med AC är att man får välja främre raden gratis om man har Star Gold. Mat och dryck inget speciellt varken på AC eller SK.
I Business vinner dock Air Canada, i alla fall om man reser själv (finns endast enkelsäten).
 
Jag har åkt Air Canada 777-300ER när den var helt ny, då var det bra.

img_3995.jpg

img_3996.jpg

img_4002.jpg

img_4004.jpg

Martin Bjrnstrm Reseguide
 

HenrikT

Medlem
Jag har bara flugit med deras B767 och det var verkligen ingen hit i Economy. Planen är riktigt slitna. Servicen var sådär. De var riktigt slöa med att plocka bort skräp efter måltiderna. På en sträcka bad flygvärdinnan mig att stoppa min måltidsbricka inklusive allt på den i fickan i stolsryggen framför inför landing. All sprit kostade pengar också, men det kanske är annorlunda nu. Det här var ett par år sedan.
Jag skulle välja SAS.
 
Last edited:

niksal

Medlem
Jag har flugit ganska mycket med AC i Ekonomi både inom Nordamerika och TATL. Personligen tycker jag det är en av de bästa ekonomi-produkterna. Gratis AVOD t.ex. är bara det en otroligt bra förmån för mig som inte fallit för padda-manin. Servicen är det enda jag kan klandra dem för. Den är ibland ganska kall. Säten är bekväma, maten är okej, planen är fräscha.

Vilken rutt är det du undrar över om det är SAS och AC som är alternativen?
 
Toppen