Senaste nytt

Bortfall av kabintryck på SAS B737-600

Mauricio

Medlem
Kan berätta att nyare flygplan av olika modeller lider av samma problem, bland annat Boeing 717-200 och Airbus 320.

Enligt rapporten berodde felet på förslitningar i HSVn, dessa jammar rätt ofta (även på Airbus 320 med CFM56, har själv gjort non scheduled maintenance på dessa) Då kollas spel och onormala förslitningar. I det här fallet löser man problemet med att ventilen inspekteras vid varje B-check. Kan dock förstå om passagerare blir nervösa när maskerna kommer ut och med en hastig sjunkhastighet, jag hade nog också börjat svettas lite om jag inte var med i cockpit och såg vad som hänt.
 

fly4fun

Medlem
Kan det inte bero på att B736 tack vare sin låga vikt ofta flyger högre än andra plan? Vad jag sett på FR24 är det ganska vanligt att dom flyger på FL390-410 när de flesta andra håller sig kring FL340-390.
 

Malu

Medlem
Intressant läsning. LN-RPS har jag åkt med ett stort antal gånger genom åren, men som tur är inte just denna gång... ;)
 

Mickey

Medlem
Kan det inte bero på att B736 tack vare sin låga vikt ofta flyger högre än andra plan? Vad jag sett på FR24 är det ganska vanligt att dom flyger på FL390-410 när de flesta andra håller sig kring FL340-390.

står så här i rapporten:

Operatören har uppgett att felutfallet på komponenter i ATA grupp10 21 och 36 har ökat sedan förändrade inflygningsprocedurer införts på vissa flygplatser. Skillnaden består numera huvudsakligen av att flygning sker under längre tid med måttlig dragkraft på motorerna och därmed genereras vibrationsnivåer som normalt tidigare passerades transient.
 
Det är mycket ovanligt, sett till den mängd flygningar som genomförs varje dag.
14 år är ingen hög ålder för ett trafikflygplan. 737 är utvecklad för ett långt "service life" med många start och landningar.
Med nuvarande nyttjande grad borde SAS börja ersätta 737-600 flottan från 2018-2020.
 
Toppen