Senaste nytt

Bästa Business Class upplevelsen med Star Alliance 2012?

Är det inte dags att utse bästa Star Alliance Business Class upplevelsen under 2012?

Vi tänker tillbaka på 2012 och utser en eller två flighter som varit extra bra och som du vill rekommendera. Eftersom servicen inom ett bolag kan skilja kraftigt mellan olika flygplanstyper/kabiner väljer vi att ange detta också. Kom ihåg att du måste flugit rutten själv under 2012 - vi vill inte ha historiska återblickar på hur ett bolag var förr.

Regler:

- Nominera en eller två flighter som du utfört under 2012.
- Ange flygbolag, rutt och flygplanstyp.
- Motivera gärna kort (2-4 rader) om varför just denna flight är värd att nominera.
- Du kan nominera en flight som redan blivit nominerad, antalet nomineringar påverkar huruvida flighten kommer med i omröstningen (vi har en begränsning på antalet alternativ).
- Du kan nominera två flighter med samma bolag men med olika flygplanstyper.

Exempel:

"SAS Business Class ARN-EWR på Airbus 340. Nominerad då besättningen var fantastisk, maten imponerade och inte minst möjligheten att få sova ostört några timmar. Pursern tilltalade mig vid namn och var extremt trevlig. Jag fick mer än jag förväntat mig"

Vi sammanställer nomineringarna om en vecka och skapar en omröstning där alla får rösta fram en topplista för 2012.
 

Ubbe

Medlem
1. flight CGK-SIN med SQ 121206 i C. Trevig personal i en julpyntad kabin. God mat och mycket Champagne :) Turen tog alldeles för kort tid.
P1000839.jpg P1000852.jpg P1000853.jpg P1000845.jpg

2. flight SIN-MNL med SQ 121208 i C. Även här julpyntad kabin och härlig personal. Trevligt bemötande och humöret var på topp efter besök i SQ loungen.
 
Last edited:

Resenären

Medlem
Swiss Business Class GVA-ZRH LX2811 på Airbus 320. Nominerad då besättningen var fantastisk. Trots den korta flygtiden, 45 minuter, serverades äkta Champagne, smörgås och kaka. Man hann dessutom dela ut internationella tidningar och innan start serverades kallt vatten i riktiga glas. Jag fick ett äkta leende tillbaka av flygvärdinnan då jag nämnde att det var en mina kortaste flygningar, men en av de bästa! :rolleyes:
 

Jacob

Medlem
Swiss Business Class Dubai-Muscat, LX 242, Airbus A330

Min nominering går inte alls till någon långflygning utan ett blott 45 minuters hopp mellan Dubai och Muscat. Med det var 45 minuter som togs väl tillvara. En lysande besättning som bjöd på en utmärkt service, tilltalade med namn och ordnade fram en necessär trots den korta flygningen. Flygningen avslutades med en privat demonstration av första klass stolen av en superentusiastisk purser. Det var en sån flygning där man gick av med ett leende på läpparna.
 

agehall

Medlem
Det här var svårt. Jag försöker komma på någon flight som stod ut, men kan inte komma på någon just nu. Återkommer i frågan under veckan och uppdaterar denna post.
 

Jonas C

Medlem
Även om jag inte har någon större referensram vill jag nog säga som Jacob och nominera SWISS. Skillnaden är ju dock att det här rör sig om en långflygning.

Flög LX189 från Shanghai till Zürich för ett år sedan, och SWISS satte verkligen ribban för hur en ordentlig Business Class upplevelse ska vara. Genuint trevlig och uppmärksam besättning (inte allt för uppmärksam att det inkräktar avskildheten). De höll under hela flygningen koll på drinkpreferenser, erbjöd påfyllning utan att behöva fråga, och visade ingen som helst motvilja att tillgodose mina önskemål. Maten höll god kvalité, men inte riktigt toppklass. Ordentligt med serveringar mellan måltiderna. Acceptabelt filmutbud med en stor andel nya filmer.

Kabinen på A340:n var i spotless condition. Stolen erbjöd gott om utrymme (sidokonsolen är perfekt att lägga ifrån sig kameran på), dock lite svårt att hitta en ordentligt skön "lounge position", men i near-flat läget låg man skönt när man kollade på film. Ja, dynan var lite hård i början men efter ett tag vande man sig vid det. Upplevde inte heller stolen som smal.

Allt som allt en bra upplevelse, där besättningen utgjorde den största styrkan.


6661981225_0c1291635b.jpg


6661983289_a8f3a91228.jpg


6661985141_a660b7e27c.jpg



6661991287_22b229c9a4.jpg


6661997085_6ab851250e.jpg


6662008329_72054ba059.jpg



6662017209_75ac728c03.jpg


6662011485_04d5efce4c.jpg


6662015837_4743dfa2ff.jpg


(foto: Jonas C)
 

011430121

Medlem
Jag upplever att alla flygningar är bra!
En flygning i september mellan FRA och SFO med LH var lite utöver det vanliga tack vare en extremt trevlig flygvärd.
Hade valt 27 H på en A 380 tack vare tipps jag läst på BC.
Bordingen blev lite stressad med försening från ARN och buss vid landningen i FRA, vidsäkerhetskontrollen på FRA sa kontrollanten att min dator skulle genomgå en extra kontroll vi har tagit ut kommer inte ihåg om han sa att det var extrakontroll på var 35 dator! har aldrig varit med om det varken förr eller senare.Den extra kontrollen försegick i ett rum ca 50 meter från den vanliga kontrollen där man körde den genom en scanner och sedan drog en sådan ”liten trasa” över datorn mycket noggrant, det hela tog ”evigheter” upplevde jag men det var nog bara några minuter det tog, jag blev den sista att gå ombord, han inte med något att inmundiga i gate loungen.
Väl om bord och efter det att kabinchefen på sedvanligt sätt när det gäller LH kom och hälsade.
Damen på sätet bredvid mig var trevlig och mycketkonverserbar.

Väl uppe på flyghöjden kom trollyn med drickat, och det var gott att sitta och läppja på skumpa ja i ärlighetens namn så slank det in några GT innan vinet och maten serverades.
Stärkt av drickat så började jag att bomba flygvärden med olika flygfrågor bland annat om nya kabinen på LH, han hade dock inte flugit den ännu, efter som han bara flög A 380 och 320 serien, det visade sig att flygvärden var mycket intresserad av flyg och flygningar även han, tror att han tillbringade minst 20 minuter vid mitt säte. Han titulerade mig med Mr X jag sa kalla mig Peter men han sa att det inte kändes rätt, så han fortsate att kalla mig Mr X (kändes lite jobbigt den delen)
Sedan kommer han fram och säger att han har kollat om det fanns något ledigt säte i F, men tyvärr för min del så var det fullt, han hoppades få uppgradera mig om det fanns möjlighet vid någon annan flygning!
Den trevliga damen bredvid säger ursäkta jag är amerikan, är Du en VIP person i Europa med sådan service och uppvakning.
Vid nästa trolly service så ber jag om en Whisky och det är ju Red JW som finns på vangen, men flygvärden säger ge mig 5 minuter innan jag serverar dig.
Ja ha han tycker att jag har druckit för mycket tänker jag, men helt plötsligt dyker han upp med en ”silver” bricka med ett nästan fullt glas Whisky, jag frågar Blue? Yes säger han diskret.
Efter några minuter kommer han och frågar om jag vill ha något mera innan han tar en timmes paus?
Det skall sägas att han hade en jätte trevlig service till alla i den delen av kabinen som han jobbade i, men jag upplevde att jag fick den där lilla extra servicen tack vare mitt flygintrese.

Hem resan skedde med LX och fördelen med den var att man har bättre säten att sova i.
Det har varit många trevliga over see flygningar med *A under 2012

Övriga i C 2012 var med LX till PVG, LH till SEA och NYC, SK två gånger till BKK
Nästa flygning i C over see blir nästa vecka FRA-EWR med en747:a och returen JFK-FRA med en A 330 med nya C om allt stämmer.
Detta blev mycket längre skrivit än vad jag hade tänkt mig, hoppas jag inte har tråkat ut någon.
 
Last edited:

majer

Medlem
Asiana Airlines Business Class Pusan - Shanghai, OZ311, Airbus A320

Jag nominerar den här flygningen för att den vände helt min inställning till Asiana!
Mina tidigare erfarenheter från Asiana har varit "sådär", så de hade lite att jobba på när jag påbörjade denna flygning.
Från början till slut var detta i det närmaste perfekt och jag blev ordentligt överraskad att de kunde vända min uppfattning.

Redan vid incheckningen kände jag mig mer än välkommen. Loungen har jag besökt förut, den är helt ok.
Väl på planet var vi endast 3 i C-kabinen, av totalt 8 stolar. Som Star Alliance gold kom pursern fram, tilltalade mig med namn och introducerade sig själv - men bara för mig. De andra två passagerarna fick ingen introduktion, troligtvis gjorde de skillnad på Star Alliance Gold members.
Man hinner inte göra så mycket under en flygning på drygt en timme, dessutom var tiden på dygnet lika med frukost. Frukosten var helt okej, men frukost är sällan speciellt spännande.
Jag var lite sliten just då (var ute en sväng med arbetskamrater kvällen innan) men det fanns oceaner av grönt té att ösa ur. Personalen frågade gång på gång om jag ville ha mer - vilket jag ville.
Vid ankomst till Shanghai gick allt bokstavligen som ett rullande band. Ingen kö i passkontrollen och max tio minuter efter ankomst var jag igenom. Bagagebandet startar när jag närmar det och precis när jag kommer fram ploppar mina två väskor upp som nummer 1 och 2. Kan en flygning avslutas på ett bättre sätt?
 

Swissbob

Medlem
Har läst på detta forum nu nästan varje dag under senaste halvåret och när jag såg den här tråden var jag tvungen att skriva!

Som ny Senator hållare på M&M så reser jag självklart mycket med Swiss och Lufthansa som de flesta nämnt som bästa C klass, och bästa resan för mig var ju självklart med SWISS den också för 2 månader sen mellan ZRH-DEL med Swiss A330-300. Service, Mat, stolar, whiskey, bubbel, ja ALLT var fantastiskt! Pursern har jag åkt med innan och visste vem jag var och tilltalade mig med namn när jag var påväg in till planet i bryggan (!).
 
Jag o hustrun åkte till Houston förrförra veckan och flög SAS från CPH till Newark där vi bytte till United. Hade en del tråkiga erfarenheter av att åka First (som ju egentligen är business) inrikes i USA. Men här var det en 757 med Uniteds nya stolar av typen "kabysser". Suveräna! Lie flat med massor av urtag för all tänkbar elektronik, stora skärmar e t c. Och en sprallande glad besättning med en kapten som på amerikanskt manér höll alla totalt uppdaterade om väder, anledning till försening mm.
Riktigt bra!
 
Toppen