Jag försöker alltid resa med SAS eftersom god service och pålitlighet vid problem är viktigt och värt att betala för. Men idag fick den bilden av SAS en rejäl törn i kanten.
Jag har just anlänt till Helsingfors efter att ha flugit med SAS (Blue1) flyg från Köpenhamn och det var många lediga platser med bara två på de flesta raderna. På just den raden jag satt på, raden precis bakom Economy Extra, satt vi däremot tre. Alla raderna för Economy Extra var tomma ända fram till första raden, 25 lediga säten. Jag frågade flygvärdinnan snällt om det gick bra att jag flyttade fram till platsen framför, på rad 5 iställetför rad 6 där vi satt tre personer. Det gjorde det inte men jag fick gärna flytta långt bak där det fanns lediga platser. Det var helt uppenbart att det bara handlade om att ge tre personer, vi som satt på den raden där jag satt, lite mer utrymme. Jag frågade inte efter att bli uppgraderad och det fanns inte heller någon som helst skillnad i bekvämlighet mellan platserna. När de sen kom med serveringsvagnen så sa jag att jag ville köpa en av deras dyra sandwiches (för jag var faktiskt ganska hungrig också) om det då också gick bra att jag flyttar fram till raden framför. Det gick inte bra och därför köpte jag inget av dem heller. No service no deal som jag sa.
Jag begär aldrig att någon ska krypa för mig. Jag bär gärna mitt eget bagage till taxin. jag behöver inte några fringisar och tycker att det är fullt rimligt att jag tar med mig de tidningar av flyget som jag själv har tagit med mig ombord. Men såna här små enkla saker som gör skillnad mellan god och dålig service är däremot jätteviktigt, och värt att betala för. Det finns inget som jag tycker så illa om som dålig service och om det här är den nya servicenivån för SAS då är det tveksamt om SAS kommer vara det självklara valet i fortsättningen.
Jag har just anlänt till Helsingfors efter att ha flugit med SAS (Blue1) flyg från Köpenhamn och det var många lediga platser med bara två på de flesta raderna. På just den raden jag satt på, raden precis bakom Economy Extra, satt vi däremot tre. Alla raderna för Economy Extra var tomma ända fram till första raden, 25 lediga säten. Jag frågade flygvärdinnan snällt om det gick bra att jag flyttade fram till platsen framför, på rad 5 iställetför rad 6 där vi satt tre personer. Det gjorde det inte men jag fick gärna flytta långt bak där det fanns lediga platser. Det var helt uppenbart att det bara handlade om att ge tre personer, vi som satt på den raden där jag satt, lite mer utrymme. Jag frågade inte efter att bli uppgraderad och det fanns inte heller någon som helst skillnad i bekvämlighet mellan platserna. När de sen kom med serveringsvagnen så sa jag att jag ville köpa en av deras dyra sandwiches (för jag var faktiskt ganska hungrig också) om det då också gick bra att jag flyttar fram till raden framför. Det gick inte bra och därför köpte jag inget av dem heller. No service no deal som jag sa.
Jag begär aldrig att någon ska krypa för mig. Jag bär gärna mitt eget bagage till taxin. jag behöver inte några fringisar och tycker att det är fullt rimligt att jag tar med mig de tidningar av flyget som jag själv har tagit med mig ombord. Men såna här små enkla saker som gör skillnad mellan god och dålig service är däremot jätteviktigt, och värt att betala för. Det finns inget som jag tycker så illa om som dålig service och om det här är den nya servicenivån för SAS då är det tveksamt om SAS kommer vara det självklara valet i fortsättningen.