Senaste nytt

Utan god service är inte SAS längre ett självklart val

Status
Stängd för vidare inlägg.

SK9269

Medlem
Jag försöker alltid resa med SAS eftersom god service och pålitlighet vid problem är viktigt och värt att betala för. Men idag fick den bilden av SAS en rejäl törn i kanten.

Jag har just anlänt till Helsingfors efter att ha flugit med SAS (Blue1) flyg från Köpenhamn och det var många lediga platser med bara två på de flesta raderna. På just den raden jag satt på, raden precis bakom Economy Extra, satt vi däremot tre. Alla raderna för Economy Extra var tomma ända fram till första raden, 25 lediga säten. Jag frågade flygvärdinnan snällt om det gick bra att jag flyttade fram till platsen framför, på rad 5 iställetför rad 6 där vi satt tre personer. Det gjorde det inte men jag fick gärna flytta långt bak där det fanns lediga platser. Det var helt uppenbart att det bara handlade om att ge tre personer, vi som satt på den raden där jag satt, lite mer utrymme. Jag frågade inte efter att bli uppgraderad och det fanns inte heller någon som helst skillnad i bekvämlighet mellan platserna. När de sen kom med serveringsvagnen så sa jag att jag ville köpa en av deras dyra sandwiches (för jag var faktiskt ganska hungrig också) om det då också gick bra att jag flyttar fram till raden framför. Det gick inte bra och därför köpte jag inget av dem heller. No service no deal som jag sa.

Jag begär aldrig att någon ska krypa för mig. Jag bär gärna mitt eget bagage till taxin. jag behöver inte några fringisar och tycker att det är fullt rimligt att jag tar med mig de tidningar av flyget som jag själv har tagit med mig ombord. Men såna här små enkla saker som gör skillnad mellan god och dålig service är däremot jätteviktigt, och värt att betala för. Det finns inget som jag tycker så illa om som dålig service och om det här är den nya servicenivån för SAS då är det tveksamt om SAS kommer vara det självklara valet i fortsättningen.
 

Roger J

Medlem
Rsd 5 är sektion ett och de får nog inte flytta någon mellan sektionerna utan godkännande från kapten typ. Vikt och balansberäkningen använder detta.
Sedan kanske de var oflexibla också i och för sig.
(Sektionerna har inget med serviceklasserna att göra.)
 

SK9269

Medlem
Rsd 5 är sektion ett och de får nog inte flytta någon mellan sektionerna utan godkännande från kapten typ. Vikt och balansberäkningen använder detta.
Sedan kanske de var oflexibla också i och för sig.
(Sektionerna har inget med serviceklasserna att göra.)

Men flytta flera sektioner bak hade däremot gått bra utan kaptens godkännande ;) Det är uppenbart att det här bara handlade om att sätta principer framför god service och det skulle jag utan vidare kunna förvänta mig av ett lågprisbolag, inte minst ett sånt bolag som Ryanair, men det här handlar om SAS! Deras affärsidé är ju att särskilja sig från andra genom god service! Men tydligen inte längre.
 

Roger J

Medlem
Tror faktiskt viktsektion 2 kan vara runt 22 rader lång, självklart beroende på flygplanstyp.
Men i ditt fall var det kanske så att de var lite fyrkantiga.
 

Roger J

Medlem
Förtydligande: viksektionerna på ex. SAS B737 är alltså inte 5+5+5 rader. Det är bara den första sektionen som är 5 rader.
Du skulle alltså inte få flytta från rad 6 till rad 5 utan kaptenens medgivande även om allt var business class.
 

Chrille

Medlem
Jag har just anlänt till Helsingfors efter att ha flugit med SAS (Blue1) flyg från Köpenhamn och det var många lediga platser med bara två på de flesta raderna.
/---/
Det gjorde det inte men jag fick gärna flytta långt bak där det fanns lediga platser.

Skönt att det inte var fullsatt i alla fall. :)


Ärligt talat så tror jag att du skulle ha köpt en macka och något gott att dricka, för jag tror att du liksom jag kanske tänker lite negativt och irrationellt när blodsockerhalten blir för låg.
 
Last edited:

Roger J

Medlem
Om man hamnar på en fullsatt trea i Economy och blir erbjuden att flytta till en tom rad längre bak får man nog tycka att det är OK.
Med det sagt så är det självklart viktigt att SAS behåller känslan hos ombordpersonalen att de får ta rimliga beslut "utanför regelverket" för att ge god service när de bedömer det riktigt. Fyrkantighet är aldrig bra.
 

SK9269

Medlem
Om man hamnar på en fullsatt trea i Economy och blir erbjuden att flytta till en tom rad längre bak får man nog tycka att det är OK

Ja om det suttit andra passagerare som betalat för Economy Extra framför mig så håller jag absolut med om det. Men inte när alla raderna för Economy Extra var tomma eftersom ingen velat betala för det (och själv kunde jag inte heller välja det i det här fallet eftersom min resa betalas av min arbetsgivare) och jag ber om lov att flytta fram EN rad. Då är det uppenbart att de glömt de små sakerna som gör skillnaden mellan god och dålig service och det är något som är jätteviktigt för SAS om de inte istället bara vill bli ett av alla lågprisbolag som konkurrerar med lågt pris istället för god service. Och det hoppas jag inte för jag tror att det är många fler än jag som tycker att det är värt att betala lite mer för god service.
 

Timotey

Medlem
Förstår inte problemet, om det var så viktigt med extra utrymme varför flyttade du inte då till bakre delen? Tycker inte det är rättvist att klanka på SK servicen.
 

SK9269

Medlem
Dert är egentligen inte extra utrymme som var viktigt, jag har inte några problem med att sitta trångt några timmar när jag måste det, utan det handlar om det faktum att kabinpersonalen så tydligt visade att principer är viktigare än att ge god service som inte hade kostat något mer än att bara vara lite flexibel. För de bolag som bara konkurrerar med lågt pris så spelar det här inte så stor roll. Flyger man med dem så vet man vad man får och man betalar inte för god service. Men om SAS vill vara ett alternativ så är sånt här jätteviktigt! Jag kommer resa mer med SAS för jag vill fortfarande inte tro att det här är normal servicenivå från SAS men det ger inget bra intryck från ett bolag som marknadsför sig med service!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen