Nu täcker jag in ett flertal självupplevda punkter om AMEX i detta svar.
Jag skaffade delvis mitt AMEX för försäkringsskyddet. Hur bra man tycker kortet i sig är låter jag var och en avgöra, dock upplever jag att i princip allt som görs via AMEX blir dyrare. Någon har pratat sig varm om kundservicen, jag har svårt att greppa detta då jag har kort utfärdade i två länder och upplever den som undermålig i båda - framförallt Storbritannien där kundservice fortfarande inte existerar.
Resebyrån ligger alltid högre i pris, upgrades/companion tickets etc. bygger ju som välbekant på att man köper fullprisbiljetter vilket nästan alltid blir en sämre affär - beroende på individuella preferenser. Tycker man om att betala mer för samma flygstol och sträcka så kan det ju vara ett lysande alternativ... Själva nätresebyrån är ju inte heller mycket att hänga i julgranen eftersom man bara kan välja förvalda alternativ i systemet och att alla flygplatser inte ens finns med. Det går bra att resa från Arvidsjaur men inte från t.ex. Sundsvall som är en Star Alliance betjänad destination...
Försäkringsskyddet fungerar om än med vissa brister. Jag hade oturen att behöva använda den för ett tag sedan och upplever den som mycket krånglig, inte minst därför att det bakomliggande försäkringsbolaget (Solid) är mellanhand till ett försäkringsbolag (AXA) i Tyskland och tidigare Irland. "Sjukvårdsrådgivningen" som jag vill minnas sköts av Falck kan inte mer om sjukvård än vad en någorlunda allmänbildad person klarar av att gissa sig till, dessutom rekommenderar man gärna offentliga sjukvårdsinrättningar (även på sk hardship-orter) vilket är snudd på pinsamt. Från att ha gjort en claim till utbetalning har det tagit ca två månader och krävts korrespondens om de mest triviala saker. Den täcker bara direkta sjukvårdskostnader, inte t.ex. transfer till och från sjukhus etc. Andra försäkringsbolag täcker vanligtvis detta.
Missförstå mig inte, jag tycker att kortet är bra till vissa saker, men det går inte att bortse från att det är ett relativt förlegat system i jämförelse med de andra kortsystemen och/eller utgivarnas erbjudanden. Om man bortser från poängintjäning i MR, ev flashfaktor och fokuserar på andra perks och försäkringsskyddet så är Handelsbankens Platinum-kort förmodligen ett bättre alternativ som bla inte kräver utresa från Norden för att fungera och är mer globalt i den bemärkelsen.
I mina ögon lever AMEX sällan upp till vad man utger sig för att leverera - detta tycks dock vara av mindre betydelse för många. Värt att Notera är att man inte kan skicka e-post till dem 2011! Platinum-kundservice sköts av en tredje-part som hanterar kundservice för ett flertal företag och är föga behjälpliga bortom blommogram eller förtur i kön till Blue Moon Bar i Karlstad. Den exklusiva känslan de vill förmedla krockar inte sällan med att många handlare ratar AMEX (även om jag upplever att det kan ha blivit lite bättre den senaste tiden) och man heller inte sällan bemöts med ett suck och komplicerade förfaranden - det är fortfarande vanligt att både tvingas slå pinkod och signera kvittot utomlands.
Som sagt, jag vill inte vara överdrivet kritisk, men står man inför ett kommande kortval tycker jag att man kan kosta på sig att jämföra alternativen.