Senaste nytt

Den stora sommarresan - tips och tankar?

Creades

Medlem
Hej vänner,

För första gången någonsin (sedan 14 år gammal) i mitt relativt korta liv har jag nu bestämt mig för att vara ledig en längre tid (passande (eller opassande?) nog på sommaren). Planen är att ta med sambon ut på en resa som varar i 6 - 9 veckor. Frågan är bara vart?

Förutsättningarna är följande: Jag är SAS EBG, BA Silver (170 TP från Gold) och förhoppningsvis snart FBG efter matchning. Jag har en 2-4-1 voucher med BA och ca 120 000 Avios. Har inte heller utnyttjat möjligheten att köpa till fler. På mitt EB konto har jag ca 75 000 poäng efter en C-klass resa till NY inplanerad i April.

Mitt egentliga enda mål är att maximera poängen/lyxen och tänkte därför använda aviosen och vouchern för någon F-award. Har dock förstått att jag kanske är lite sent ut. Annars var grundtanken att åka GOT-LHR-LAX-LAS > Karibien eller Sydamerika. Jag har dock vart en hel del i USA på det senaste och funderar nu på att det kanske är trevligare att åka någon annanstans.

Kravet på resmålet är enkla: Levnadskostnaden ska vara låg (lite av den koloniala känslan man alltid suktar efter) och det ska vara varmt. Sedan får det gärna vara flera länder också om möjligt. Gällande kostnaden för resan så är min tanke att använda alla bonuspoäng och sedan flyga runt i området (sedan om det blir latinamerika/sydamerika eller södra afrika spelar inte så stor roll). Det skulle även vara kul att åka hem en annan väg än ditresan.

Min tanke är att jag ska boka allt så snart jag får min voucher (som blev bekräftad i fredags) och sedan skriver jag här reserapport under resans gång!

Alla tips och tankar mottages tacksamt

/Creades
 

Kricka

Medlem
Jag har inte något bra tips om vart du skall åka men tänk på att i södra Afrika och södra
Sydamerika så är det vinter när vi har sommar. Man får nog hålla sig i tropikerna men
t.ex Karibien och Thailand borde väll ha lite av lågsäsong (?) under sommaren här och
därmed ökan ju möjligheten att hitta biljetter.
 

Creades

Medlem
Centralamerika låter rätt för dig - många knytpunkter i USA att ansluta från. Vad sägs om Costa Rica?

Jo. Det var grundtanken. Men jag var i San Jose förra året och fick ganska dålig uppfattning av landet. Bodde på Intercontinental och när jag frågade om de hade tips på nöje gav de mig en lista på strippklubbar/bordeller. Dock så var jag inte ute vid kusten som alla hävdar är underbar..
Men jag kanske ska ompröva min inställning. Kanske finns något trevligare land i Latinamerika?

Vad tror ni förresten om F awards till USA under denna period?
 
Toppen