Senaste nytt

Uppgradera BA flight med avios med resebyrå bokad resa

TDCarl75

Medlem
Hej!

Har skickat över ett gäng AMEX poäng till BA och tänkte kolla om det gick att uppgradera.
Det stod dock att man måste kontakta resebyrån för detta.

Brukar detta fungera? Dvs kan resebyrån uppgradera med BA poäng?

/Calle
 

Homer

Medlem
Hej!

Har skickat över ett gäng AMEX poäng till BA och tänkte kolla om det gick att uppgradera.
Det stod dock att man måste kontakta resebyrån för detta.

Brukar detta fungera? Dvs kan resebyrån uppgradera med BA poäng?

/Calle

Nej bara BA


Har förstått att endast biljetter bokade direkt hos BA går att uppgradera med Avios.

Nej, det har ändrats

1.Upgrading using Avios Points can only be made online at ba.com or direct with British Airways, but includes bookings originally made through travel agents.
Bookings cannot be upgraded using Avios Points at airport ticket desks



2.Upgrading using Avios Points is permitted on eligible British Airways fares only (Fare classes are: J, C, D, R, I, W, E, T, Y, B, H) and is not permitted on Bulk Tour (BT) or Inclusive Tour (IT) bookings made with a travel agent
https://www.britishairways.com/trav...e/execclub/_gf/sv_se?sl=upgrade_ba#upgrade_ba
 
BA Upgrades

Varför är det så oerhört komplicerat att uppgradera på BA på en bokning gjord av resebyrå? Vad är det i BA's system som gör att det ABSOLUT inte går att uppgradera en biljett ifrån World Traveler Plus till Club World?
Oerhört frustrerande & dessutom att biljettkontoret på OSL inte säljer cash upgrades annat än till World Traveler Plus & de är väldigt frågande till varför de inte kan sälja CW upgrades.
Någon som har insikt till varför BA är så rigida?
Jag har studsat runt i BA systemet under flera dagar & tillslut så fick jag biljett kontoret i Oslo att ringa till UK & då skall detta ha löst sig, men jag är skeptisk till att det går igenom eftersom de kommer säga att de inte kan röra en biljett som är bokad genom resebyrån. Har hört det flera ggr tidigare på LHR men lyckats köpa uppgraderingar vid flera tillfällen i DEL & BLR.
Frustrerande då min rygg har pajat ihop & ser inte fram emot att sitta i World Traveler Plus under 10h till PHX!
Några tips innan jag lyfter kl 15 GMT?
 

agehall

Medlem
??

Har inte BA ändrat det där nyligen? (Nyligen == någon gång i år)

Är det Avios eller cash du vill uppgradera med?
 

karho

Medlem
Varför är det så oerhört komplicerat att uppgradera på BA på en bokning gjord av resebyrå?

Hej, har inte svar på alla dina frågor då jag ej är expert på BA, men kan ge ett tips på just denna fråga.
Jag hade tidigare problem att uppgradera från ET tilll CE när min resebyrå bokade biljetter åt mig. På hemsidan när jag såg min bokning stod att uppgradering endast kunde göras via resebyrån. Och när jag kontaktade dem fick jag ett helt annat pris än de £80 som oftast funkar för ARN-LHR vv.

Lösning blev att resebyrån nuförtiden bokar mina BA resor via BAs hemsida, istället för via deras egna verktyg. På så sätt kan jag själv sköta ev. uppgraderingar själv inkl. betalning. Vilket funkar perfekt för mig då jobbet bara betalar ekonomibiljetter vanligtvis.

Hjälper dig inte på denna resa men kanske kan va bra inför framtida bokningar.
 
Last edited:

agehall

Medlem
Ok, avios ska väl iaf gå om man ringer UK och det finns tillgänglighet. När jag pratade med dem häromsistens fick jag höra att nyckeln är att man inte får ha checkat in innan man gör det. Vet inte om det stämmer, men det var vad de sa då iaf.

Jag antar (det ser så ut) att du ringt och pratat med dem också?
 
Helt korrekt. Helt sjukt vilket rigid instälning de har. Lösning är som angivet att köpa biljetterna själv, men det är inte den bästa av lösningar då det blir fort en del slant, som det är just nu hade det varit ca 100k att claima på reseräkning. Tycker inte att det är den optimala lösningen & dessutom har resebyrån en service samt att jag har bättre koll på kostnaderna för företagets totala resor genom resebyrån!
Hade det bara rört mig privat, hade det inte varit så stort problem, men nu är det fler än jag som reser...:)
 
Vad är det för köpt biljettyp? Om det är den billigaste har jag ibland fått svaret att för att uppgradera måste du ha en högre biljettklass i ekonomi innan du kan köpa uppgraderingen. Dock blir detta dyrare än att köpa business-biljetten direkt.
 
Toppen