Senaste nytt

Flyglinjen Luleå-Tromsø kan åter komma igång

Jacob

Medlem
I veckan träffades politiker från Tromsø och Norrbotten för att diskutera möjligheterna att åter starta upp en flyglinje mellan Luleå och Tromsø . Linjen startades upp redan 2004 men lades ner efter bara några månader på grund av bristande lönsamhet.

En marknadsundersökning kommer göras men planerna är redan så långt gångna att man börjat titta på flygplanstyp och biljettpriser uppger landstingsrådet Kent Ögren till Sveriges Radio. Flygplanstypen som övervägs är en typ med plats för 39 passagerare och biljettpriset väntas ligga runt 1700 kronor. Att linjen tidigare inte uppvisade lönsamhet beror enligt Ögren på att linjen marknadsfördes för dåligt, det var helt enkelt för få som kände till den år 2004.

Passagerarunderlaget för flyglinjen skulle både bestå av turister och det lokala näringslivet, bland annat har båda städerna universitet med mycket personal och gott samarbete.
 

Chrille

Medlem
Jag kände till linjen 2004, men problemet var att den gick bara några turer i veckan. Den gången jag planerade att åka till Nordnorge passade det inte att åka med linjen. Det är helt klart intressant med denna typ av tvärförbindelser så att resenären slipper ödsla tid på att passera Stockholm och Oslo, men då måste det nästan vara daglig trafik för att vara något "att räkna med".
 

Nystrom

Medlem
Nu är ju inte Kent Ögren någon större visionär eller sanningssägare, det vittnar ju hans insatser i landstingspolitiken om. Tur för honom att det inte finns någon lag om personligt ansvar för politiker. Men, kommer linjen igång så blir det säkert positivt för många även om jag har lite svårt att direkt se dem...
 

Nemo

Medlem
Alltid bra med direktlinjer Sverige-Tromsö, bara det inte blir samma hopplösa tider som sommarlinjen ARN-TOS (kring lunch vardagar, funkar kanske för turister men inte arbetspendling). Annars borde det finnas visst underlag då tromsöborna gärna åker söröver på sommaren, till värmen i Luleå/Piteå.
 

Chrille

Medlem
Annars borde det finnas visst underlag då tromsöborna gärna åker söröver på sommaren, till värmen i Luleå/Piteå.

Fast norgeturisterna brukar väl till 99% vara bilburna, och gärna ha släpvagn också? De dagar solen går i moln brukar det handlas en hel del... Visst, man ska inte bortse från möjligheten till turistresande, men jag tror att den här linjen måste tilltala folk som reser i tjänsten, eller de arbetspendlare som du nämner.
 

Bryant

Medlem
SAS skulle ju kunna dra vidare från Luleå så som man gjort (gör) till Kiruna? En morgon och kvällsflight. Men hade det funnits ekonomi i detta kanske det redan hade hänt?
 

Johannes

Medlem
SAS skulle ju kunna dra vidare från Luleå så som man gjort (gör) till Kiruna? En morgon och kvällsflight. Men hade det funnits ekonomi i detta kanske det redan hade hänt?

Vore ju kalas att flyga Got-arn-lla-tos och få 4 segment, kanske krävs att man går av planet och vänder innan utgången på Kallax för att få det till 4 segment, men vad gör man inte som segmenträv. Fick för övrigt förklara för min Engelska chef som godkänner mina reseräkningar, varför jag bokar GOT-CPH-OSL, det dög inte med det är billigare. Men hon godtog, SAS now require me to fly 50 times a year and not only 40 to keep the Gold status. Hon bara skratta...
 

Nemo

Medlem
Vore ju kalas att flyga Got-arn-lla-tos och få 4 segment, kanske krävs att man går av planet och vänder innan utgången på Kallax för att få det till 4 segment, men vad gör man inte som segmenträv. Fick för övrigt förklara för min Engelska chef som godkänner mina reseräkningar, varför jag bokar GOT-CPH-OSL, det dög inte med det är billigare. Men hon godtog, SAS now require me to fly 50 times a year and not only 40 to keep the Gold status. Hon bara skratta...

Har en kollega som ibland flyger TOS-OSL-FRA-GOT, arbetsgivaren betalar. Kanske en routing du kan ta? Visserligen inga poäng inrikes Norge, men iaf två segment och (0+1500+2100=) 3600 poäng.

EDIT: Han var inte en medveten resenär, hade alltså inte routingen för att samla segment/poäng. Gästade in honom i SL på OSL, tror att det motiverade honom att bli EBG senare.
 
Last edited:
Toppen