Senaste nytt

Bagageförsening - hur långt sträcker sig flygbolagens ansvar?

Stefan62

Medlem
Vad händer vid följande scenario:

En resenär flyger ARN-NYC och planerar att stanna 1 natt för att sedan resa vidare på en separat biljett till SFO och stanna där i 1,5 - 2 dygn innan det är dags för en 7-dagars kryssning till Hawaii och avslutningsvis hemresa med kreativ routing.

Det som inträffar är att bagaget inte kommer ut på bandet vid ankomst till NYC och vid kontakt med ”ankomstservice” så ser man att bagaget är på CDG och ”kommer imorgon”.

Resenären får besked om vilket belopp han kan handla nödvändiga ”artiklar” för på flygbolagets bekostnad – dessutom har han en kortförsäkring som gör det möjligt att handla kläder etc för upp till 4000 SEK.

Allt frid och fröjd, eller…

Nej, flyget mot SFO avgår innan bagaget har kommit till NYC.

Vems är nu ansvaret för att det försenade bagaget ”hinner ifatt” resenären alternativt lagras på en plats under kryssningen och sedan ”hittar rätt” i slutändan?


En variant är ju när bagaget är försenat på hemresan och man bara ska hem över natten för att sedan ge sig iväg nästa kväll igen – oftast gäller ju inte bagageförseningsdelen vid hemresa och det kan rimligen inte vara så att man förutsätts vara hemma i 72 h innan nästa resa.
 

cantona

Medlem
Jag hade ngt liknande förra året med TK. Min priotaggad väska kom inte av i JNB eller kom den inte alls med från IST, oklart vilket. Samma plan åker vidare till CPT, jag åker till DUR. Lämnade hotellets adress i DUR och väskan kom fram 48 h senare. Fick också ett samtal där de undrade om jag fortfarande ville få väskan levererad till angiven adress. Ändrade den då jag bytt boende. Hadlade för maxbelopp.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Om du reser med separat biljett så har flygbolaget A har ansvar (även för bagaget) endast för sträckan mellan X-Y, men inte för mellan Y-Z.
Så om du har köpt biljett Stockholm-New York t/r och New York-San Francisco t/r separat har flygbolaget A inte skyldighet att skicka ditt försenat bagage vidare till San Francisco.

Däremot kan flygbolaget skicka bagaget vidare till din slutdestination som goodwill.
 
Last edited:

agehall

Medlem
Vi råkade ut för en liknande sak - vårt bagage fasnade på JFK när vi åkte vidare till SJU för att dagen därpå åka iväg på en kryssning. När bagaget inte dök upp i tid dagen därpå, åkte vi och shoppade för maxbeloppet vårt försäkringsbolag tillät så att vi hade kläder. Därefter ringde jag AA och förklarade vilken rutt båten skulle ta och de lovade leverera den till ett stopp så fort som möjligt.

Nu blev det enklare än så, för när vi kom upp i vår hytt, stod redan väskan där då AA fåt ner den i sista minuten och skickat den direkt till hamnen.
 

mry

Medlem
Jag flög till Las Vegas men var i Phoenix när bagaget kom till LAS så de satte på en Röd Bagage tag som de står RUSH på och skickade det med flyg till PHX via LAX och sen kördes det ut med taxi till mitt hotell där.

Jag frågade en gång när vi var i CPH rörande försenat bagage på hemresan och där sa de att de skickar bagaget till den position du är på när de har fått tag i bagaget.
 
Toppen