Senaste nytt

November - December 2013, avkopplande strandsemester med baby, men vart?

niksal

Medlem
Hejsan,

Jag antar här finns en hel del föräldrar, så jag tänkte fråga om lite tips.

Jag planerar en resa med min familj för slutet av november - mitten av december 2013. Min familj kommer i det skedet att bestå av mig, min fru, och en pojke på dryga 9 månader. Vi vill gärna åka på en 2-3 veckors resa med ett mål: avkoppling och sol. Vi kan bra tänka oss att vara några dagar i en stad i samband med resan också.

Jag har för tillfället ca 325k EB poäng (utgår dock först juni 2015 så måste inte använda dem, men kan bra använda dem), har nu 230k Club Carlson poäng, kommer säkert att samla 50k till bara inom Januari, och är Concierge medlem.

Själv har jag tänkt på typ Radisson Blu i Phuket kombinerat med Kuala Lumpur, alternativt Hawaii med Chicago/New York/San Francisco. Flyg gärna så bekvämt som möjligt, kan tänka mig t.ex. att köpa en biljett i C för pengar, en annan som *A award.

Budget... tja, det beror på vad jag upplever att jag får för pengarna.

Vad tycker ni är lämpligt som resmål men en knappt 1-åring? Eller skapar jag bara stress åt mig och får mer avkoppling hemma på soffan?

Tackar på förhand!

Niksal
 

Marcus01

Medlem
Vi har säkert alla olika erfarnhet av att reda med småbarn men vi var borta 6 veckor med en 1,5 och en 4,5. Våra barn har mkt energi, svårt att sitta still, måste hända saker hela tiden osv. Ja vet inte hur er lilla kommer vara och inte ni heller men i den åldern går de igenom en h-es massa faser vilket KAN göra resan till allt annat än semester. Dessutom bör ju inte så små barn vistas i solen särskilt mkt, om ens något.... Mitt råd, börja med att föda barnet, sen fundera på om ni ens vill resa. Vi hade en massa planer för vad vi skulle göra när vi fick barn, men jag lovar, livet ser helt annorlunda ut när ni väl sitter där med ett fantastiskt litet knyte i famnen! Ni har en härlig, jobbig men underbar resa framför er med en ny liten familjemedlem så ta det lugnt tills ni vet vad det är för en liten sheriff som flyttar in hos er! Och ja, det kan mycket väl vara så att du gör bäst i att spara dina poäng och hänga hemma i soffan...;-)
 
Kolla först några tidigare trådar, bl a bjornstroms tråd om samma ämne.
Om en solsemester är ett måste och soffan hemma känns för hård då föreslår jag att du tar USA alternativet. Florida/Orlando/Fort Lauderdale blir också precis lagom, det finns några Radisson och CIS där du kommer få mycket för pengarna/poängen. Det blir bra möjlighet för shopping, inte så mycket annorlunda än hemma när det gäller barnmat, kultur, språk, tillgång till skötbord, bilstolar, barnstol i kafeer, möjlighet att ta barnvagn med till restaurangen, baren osv ;)
Men alla nödvändiga vaccinationer är ett måste innan då USA och särskilt NY och FL är med i riskzonen för några hemska saker.
Vet inget om HI, har inte varit där än.
Glömde säga att en bilresa/flygning längre än 1 timme vid den åldern kan låta som punkrockkoncert i hel-ete så planera inte roadtrip genom sydstaterna eller liknande.
 
Last edited:
Har inte sett denna tråden innan. Om du tycker att du kan åka, klart du skall åka. Kan ju vara svårt för dig att veta nu, eftersom barnet inte har kommit ännu. Vi var iväg 10 veckor med vår ettåring, absolut inga problem med någonting. Men som Marcus01 säger, det beror ju helt på hur ert barn kommer vara. Om ni reser, så röstar jag på Asien när barnet är under ett. Många asiatiska länder, med Thailand i spetsen, är oerhört lätt att resa med barn. Du har barnpassare i alla människor du möter på restauranger och i affärer.
 

Appfly

Medlem
Som andra sagt, man vet inte hur barnet kommer att vara eller hur man själv kommer vara förrän barnet väl är där. Skulle vänta tills barnet är fött, köra en kortare intra-europa som test för att känna hur man själv tycker det är att resa med barn.

Man ska också tänka på att en litet barn är känsligare än vuxna, deras immunförsvar är inte lika utvecklat vilket gör att de kan bli sjukare lättare och det kan vara värt att tänka på att om något händer och du vill/behöver sjukvård för barnet att det finns och helst inte i en hydda. Menar inte att man ska låsa in sig hemma, men man ska också väga risk mot ens egna behov för en solsemester är ju för de vuxna s.a.s. Barnet har det lika bra hemma med mamma och pappa i den åldern.

Säger detta eftersom en vän åkte till Thailand med ett litet barn som blev sjukt och krävde sjukhusvistelse.
 

niksal

Medlem
Tack för kommentarerna! Det är ett ganska lustigt ämne. Jag har frågat en hel del vänner och kollegor om saken också. Vissa tycker jag är tokig då jag ens funderar på en längre resa med ett så litet barn, andra tycker det går hur bra som helst och egentligen är ett ypperligt tillfälle att resa. De sistnämnda anser att barnet är nöjt med mat och ren blöja och bryr sig inte så mycket om omgivningen.

Det är bara enstaka veckor kvar så får jag se hurdan kille det kommer. En kortare resa inom Norden är definitivt en plan för våren, just för att se hur killen beter sig.

Hör gärna fler synpunkter och erfarenheter!
 
Visst är det så att barnet nöjer sig med mat, ren blöja och närhet. När vi åkte iväg (10 veckor) så fick vi ibland frågan varför vi skulle åka iväg, vår son skulle ju inte fatta någonting (ett år då vi reste), utan han skulle likaväl kunna ha stannat hemma. Vad man glömmer av då är att under en resa så har barnet båda föräldrarna till 100% (eller ja, så var det i vårt fall). Ingen matlagning, ingen städning, ingen diskning, inga måsten. Vår lilla familj som spenderade dygnet runt med varandra, 10 veckor i sträck. Visst, han kommer inte komma ihåg resan när han blir äldre, men hans beteende och trygghet lades där och då.
 

sk-sthlm

Medlem
Jag skulle titta på Tel Aviv som ett alternativ om man inte vill flyga för långt. Lagom varmt, massor att se om man vill, eller om man bara vill hänga på stranden eller shoppa i stan. Samtidigt är man i ett västland om man skulle behöva tillgång till sjukhus osv.
 
Toppen