Senaste nytt

Holländska miljardfonden EQT visar intresse för Arlanda

Palazzi

Medlem
Fonden påstår att de genom sina många investerare kan lägga ett bud i storleksklassen 10-12miljarder SEK för Arlanda flygplats.

Fonden satsar generellt på infrastrukturinvesteringar, och ser potential i att Arlanda kan växa om sina nordiska grannar i Kastrup och Gardemoen.

Swedavia har inte ännu uttalat sig i fråga, vilket indikerar att ett köp fortfarande ligger på ett idéstadium.

EQT har flera svenska och danska banker som investerare genom bl.a. pensionsfonder.

(Nyheten är baserat på en intervju i Di's papperstidning, så kan tyvärr inte länka till informationen).
 
Last edited:

Timotey

Medlem
Intressant, detta kan ju bli super spännande. Även om jag inte vet vilka förändringar det skulle innebära. Fast jag som inte vet bättre tycker Swedavia sköter ARN bra
 

nilsson

Medlem
Det finna massa arv från gamla Arlanda som inte byggts bort, som korridoren mellan T5-pirerna (flytta bort kontoren, bredda innåt och sätt till gå-band), SAS kundservice som saknar area och system för köande, Schengen-inträde i T5 (med trapphus från förorten där man kan konka sina handbagage), för små och felplanerade toaletter, den märkliga, temporära nivåskillnaden vid T4 (låt folk få fortsätta från sky city till T3 på våningen ovanför incheckningen och sätt dit en rulltrappa för de få som vill ned där). Det finns säkert mer om man tänker en stund.
 

Palazzi

Medlem
Är EQT verkligen Holländskt?

Jag reagerade på samma sak. Enligt wikipedia är det svenskt iaf. Finns inte ens en holländsk artikel om EQT... Hemsidan kan översättas till sex språk, där holländska inte ens finns med som val.

Nyhetssidorna skriver dock holländsk... Antingen är det vi som missförstått, eller så är tidningarnas hänvisningar helt fel ( det sistnämnda är ju mer troligt!;)).
 
Toppen