Senaste nytt

Denied Boarding på KLM på Arlanda

Min svåger (lifetime Platinum Elite) flög häromdagen ARN-AMS-AGP (KL/HV). På Arlanda ville de inte låta honom stiga ombord, eftersom de påstod att han inte skulle hinna med anslutningsflyget till AGP. Han stod på sig, och personalen vid gaten gav till sist med sig. I AMS hann han fram till gaten 20 minuter innan avgång. Ombordstigningen hade börjat, och det stod passagerare både före och bakom honom i kön. När det blev hans tur fick han veta att han inte fick följa med eftersom de inte skulle hinna få ombord hans bagage! Hur han en argumenterade, svaret var och förblev nej. Han hade nog blivit stående i AMS om inte planet hade fått tekniska problem. Alla passagerare ombades att skynda sig till en annan gate. När de kom fram fick de besked att nu skulle de springa tillbaka igen, eftersom problemet med det ursprungliga planet hade åtgärdats! När de äntligen kom tillbaka kunde gate personalen ju inte längre påstå att de inte hade haft tid att få hans bagage ombord, så han fick följa med.

Jag tycker att gate personalen i AMS agerade mycket märkvärdigt. Som passagerare är man skyldig att infinna sig vid gaten ett visst antal minuter före avgång. Om man uppfyller detta krav, så kan de väl inte förvägra ombordstigning med argumentet att bagaget inte hinner fram?

Eller?

Johan
 

Roger J

Medlem
Detta låter onekligen märkligt. Flygbolagen brukar inte tveka att få fram passagerare i tid om det går och så får väskorna komma senare i värsta fall. Fick han inget alternativ på Arlanda? Ville de boka om honom till något annat?
 

Alx

Medlem
Skumt! Som Roger J säger så brukar de ju bara skicka bagaget med nästa flyg omdet inte hinner med. För min del brukar det numer vara standard att mitt bagage inte hinner med mitt byte mellan Maltaflyget och New Yorkflyget på FRA. Jag har aldrig nekats att kliva ombord bara för att väskan inte hinner med...
 

agehall

Medlem
Låter ju helt vansinnigt. Om han lyckats boka det på en biljett så har nog KLM lite att förklara. Ser ingen bra anledning till att han inte skulle ha fått åka med.
 

Valley

Medlem
Haft en mycket, mycket högljud diskussion med SAS om detta en gång. Då hävdade SAS servicevänliga personal att det var mitt fel att dem bokat mig med för snäv anslutning.
Fick köpa ny biljett men fick både ursäkt och mina pengar tillbaks när jag tog upp det på högre SAS-nivå.

Slaget förlorades men kriget vanns
 

Chrille

Medlem
Det är ju en grundregel att passagerare och flyg ska gå med samma plan. Men det framgår inte av trådstarten om resenären hade genomgående biljett inom ramen för godkänd transfertid på Schiphol. Annars förklarar det åtminstone en del av historien.
 

agehall

Medlem
Det är ju en grundregel att passagerare och flyg ska gå med samma plan.

Antar att du menar bagage.

Det är faktiskt inte riktigt sant. Det händer väldigt ofta att bagage inte flyger med samma flight som ägaren. Däremot ska ägaren inte kunna påverka om bagaget flyger med samma flight eller inte.
 

Chrille

Medlem
Antar att du menar bagage.

Det är faktiskt inte riktigt sant. Det händer väldigt ofta att bagage inte flyger med samma flight som ägaren. Däremot ska ägaren inte kunna påverka om bagaget flyger med samma flight eller inte.

Jo, bagage förstås.

Detaljer som vad resenären har för status och om det var andra efter honom i kön till boardingen är ju irrelevanta om övergångstiden mellan planen är kortare än den godkända transfertiden. Håller du inte med?
 
Toppen