Senaste nytt

SAS har slutat betala tillbaka bränsletillägg vid avbokning på billiga biljetter

Dr. Miles

Expert
Fr o m 14 sep 2011 SAS inte längre betala tillbaka bränsletillägg vid avbokning på billiga icke-återbetalningsbara biljetter.
För fick man hela "skatterna" tillbaka, men inte nu längre.

SAS Sales Information skrev:
No refund of fuel surcharge (YQ) on certain fares
For reservations made on/after 14SEP11, SAS will no longer refund the fuel surcharge (YQ) on fares, which according to the fare rule, are non-refundable.
 

Gnopps

Medlem
Nja, jag är inte helt av samma åsikt som Roger. Bränsletillägg är specificerat separat på biljetten som ett tillägg/"skatt" och borde då återbetalas precis som resten fastän biljettpriset inte är återbetalningsbart. Vill de att biljetten ska vara värd mer borde den ha ett högre grundpris, inte grundpris + bränsletillägg. Flyger jag inte är det ju inte logiskt att jag ska betala extra för flygbränsle (speciellt om de sålt min plats vidare).

Att det inte tas bränsletillägg på bonusbiljetter är en självklarhet som SAS är en av få flygbolag förstått.
 

Roger J

Medlem
Bränsle är ju en naturlig del av biljettpriset. Om flygbolaget administrativt delar upp det spelar väl ingen roll? Har man en biljett som ej kan återbetalas så får man ändå flygplatsavgift och statlig skatt tillbaks, pengar som flygbolaget inte har å göra med. YQ är ju en del av grundpriset, som staten inte har å göra med. Logiskt tycker jag.
Speciellt som SAS är konsekventa och verkligen betraktar YQ som en del av grundpriset, som då följaktligen betalas med poäng, på bonusresor.
 

agehall

Medlem
Det bästa vore ifall de tog bort YQ helt. Det är rätt löjligt att man faktiskt får hålla på och dela upp priset i komponenter på det där sättet och sedan hävda att biljettpriset är lägre.

Om jag skulle försöka sälja 100" LCD-TVs för 1kr/st och sedan lägga på 149999kr i YQ så skulle folk hävda att de kostade 150000kr och inte 1kr. Jag tror även att konsumentverket skulle hålla med om detta.

Även om det är surt att inte få tillbaka pengar, så håller jag med Roger, det är logiskt.
 

Mikael

Medlem
Jag stör mig också på att alla flygbolag försöker få bränsletillägget att vara en skatt.Bränsletillägg är en naturlig del av priset, varför måste det särskiljas? Är det en skatt borde man få tillbaka det vid avbokning, annars inte.
 

Gnopps

Medlem
Anledningen till att det är en separat del på biljetten är att det är lättare (och billigare) för flygbolagen att justera sina priser så. Istället för att höja alla deras priser med €50 kan man bara höja bränsletillägget med €50. För passageraren är det sämre med bränsletillägg eftersom det blir svårare att jämföra priser och det blir otydligare med vad som betalas tillbaka och ej. Så jag kan förstå att bränsletillägg används. Bränsletilläggets storlek däremot är ofta en ren bluff:

  • Flygbolag som kräver bränsletillägg på bonusbiljetter kan tjäna mycket extra pengar på att höja tillägget.
  • Du som flygbolag får bränsletillägg även när det inte är du som flyger. Exempelvis tar Finnair nästan dubbelt så mycket i bränsletillägg London-Helsingfors än vad British Airways gör på sin code-share av samma plan, om nu Finnairs bränsle är så dyrt borde inte British Airways ta samma avgift?
  • Som flygbolag kan du ta ut bränsletillägg när du vill. Lufthansa tar exempelvis ett bränsletillägg om du åker TÅG från Stuttgart till Frankfurt som en del av deras biljett.
  • Det är lätt för flygbolag att vilseleda i marknadsföring och skriva att "alla våra biljetter nu 50% billigare!". Visst, grundpriset har blivit €100 istället för €200 men flygbolaget tar fortfarande ett bränsletillägg på €400 så slutpris för kunden är långt från 50% lägre.
  • För flygbolagen ser det bättre ut att kunna säga till kunden att i den här biljetten är "vårt pris €99 och skatter & avgifter €200".
  • Har du ett lågt grundpris och högt bränsletillägg istället för vice versa visas dina priser först när resebyråer (och duktiga medlemmar på Businessclass.se) jämför priser till en destination.
  • De flesta flygbolag tar fortfarande ut hela bränsletillägget även på rabatterade barnbiljetter.
  • Många stora flygbolag justerar bränsletillägget efter biljettpriset (de lägsta priserna har ett kraftigt sänkt bränsletillägg), borde inte bränsletillägget snarare ha korrelation till bränslekostnaden?
  • När en passagerare reser med ditt flygbolag som en del av ett annat flygbolags biljett tjänar du mer pengar ju högre bränsletillägget är (dvs. utöver det de två flygbolagen avtalat sinsemellan).

Tyvärr tyvärr tror jag bränsletillägg är här för att stanna, fördelarna för flygbolagen är så många.. Tidigare hade kunden fördelen att bränsletillägget betalades tillbaka också på icke-återbetalningsbara biljetter - nu vet jag inte vad fördelen är för kunden längre.
 

Roger J

Medlem
Inom EU får man väl inte marknadsföra sig mot konsument med priser utan skatter? Så det är väl alltid totalpriset konsumenten ser oavsett om priset är uppdelat i grundtariff, YQ, moms whatever...
 
Toppen