Senaste nytt

"Res som du behagar Europa runt på 30 dagar"

I-M

Ny medlem
"Res som du behagar Europa runt på 30 dagar" var den slogan som SJ bedömde bäst innefattar idén som förde mig med sällskap ut på en månadslång sejour.

Den 14:e juni tog vi plats på tåget i Mullsjö. Danske Statsbaner i flödande solsken lockade oss till kontinenten. Sovkupéer från Hamburg levererade oss i början av dagen i modets och kärlekens huvudstad Paris. Om ytterligare en stund skulle vi kunna befinna oss på Trafalgar Square i London. Vi längtade till Medelhavet. GWD-tåget går från Paris i mer än 300 km i timman och vi spenderade en eftermiddags behaglig resa så att vi till kvällen kunde bada i medelhavsvatten i Nice, en stad som bekräftar sin plats genom att sedan långa tider ha lockat turister.

Europabiljetten erbjuder massor av möjligheter, t. ex. Barcelona, Valencia och Lissabon. Det är också vackert i Milano som är flott att besöka. Vidare åkte vi till Rom och Neapel. Istanbul har betagande soluppgång. Det var intressant att uppleva tågtrafiken genom Grekland, Bulgarien och Rumänien. Budapest och Berlin är platser som jag gärna vill återse.

Vandrarhemskulturen erbjuder alltid trevlig inkvartering vare sig man får swimmingpool eller stampat jordgolv. Man får minnesvärda möten med kamrater från många av världens länder.

Länge leve tågluff!
 

Roger J

Medlem
Finns Interrail kvar alltså? Jag kommer inte resa själv, men eftersom jag är nyfiken... Vad kostar det? Hur bokar man? Kan man boka om etc under resans gång på nätet eller? Finns det alternativ med 1kl??
 

mickeL

Medlem
Finns Interrail kvar alltså? Jag kommer inte resa själv, men eftersom jag är nyfiken... Vad kostar det? Hur bokar man? Kan man boka om etc under resans gång på nätet eller? Finns det alternativ med 1kl??

Ja det finns kvar. SJ.se - Tågresor - ett Bra Miljöval - InterRail[

Jag "interrailade" för 5 år sen, då köpte vi interraillpasset på SJs Resebutik och fick det utskrivet på vanligt biljettpapper.
Bokar gör man om man vill ha en säker plats(2-10€) eller en liggplats(20-50€). På det flesta snabbtåg såsom x2000 , ICE , Thalys är du tvungen att boka en sittplats, på vanliga intercity tåg och regionala tåg behövs det inte.
Jag vet inte om sitt/liggplatsbiljetter är ombokningsbara, men det va inte något vi brydde oss om. När vi kände för att dra vidare så tog vi oss till stationen bokade en biljett om det behövdes och tog sen första bästa tåg mot vår kommande destination.
 
Toppen