Senaste nytt

Flying Blue Awards inrikes i USA

bjolib

Medlem
Hej hej, sitter och kollar på resor inom USA med FB. Hittar bara i economy!
Letar biljetter i höst, tex MIA -LAX och det finns som sagt bara i Eco. Det kan väl inte vara slut redan?
Är FB Ivory, men det ska väl inte spela någon roll?.
Nån som har någon idé?

//
 

agehall

Medlem
Det kan spela roll att du inte har status med FB - det gör det iaf på AF/KLM. Vet dock inte exakt hur det ser ut hos partners. Det kan ju vara så att de inte släppt platser än heller..
 

bjolib

Medlem
Nåt skumt är det för så fort jag söker på flyg inom USA försvinner möjligheten att välja "class of service", endast economy finns kvar. Men när jag söker andra resor, tex JFK - MEX, eller andra internationella flighter, kan man välja både Eco och Business!
Kan det vara något speciellt med att man bara får boka eco hos Delta?
 

Dr. Miles

Expert
Om jag kommer ihåg rätt, First class award är endast tillgänglig som Flex Award.
Som agehall skrev, First class Flex award är endast för Flying Blue elitmedlemmar.

KLM skrev:
Flex Award
With AIR FRANCE, KLM and our partners Air Europa, Kenya Airways, and TAROM, you can book a round-trip award ticket* on the flight of your choice even if no seats are available for Classic Awards. The Flex Award lets you book an award ticket for an amount of Miles higher than those required for the Classic Award.**

* Booking Flex Awards is based on the availability of seats on the chosen flight. Only Flying Blue Elite members can use Flex Awards to fly in First Class or Business Class. You cannot use Flex Awards for upgrades and Round-the-World awards or for award tickets on franchised or code-share flights. Flex Award tickets can be exchanged or re-credited free of charge.
 

johhenrik

Medlem
Plockar upp en gammal tråd. Jag har en resa jag ska göra 6 okt från LA till Dallas och tänkte jag skulle bränna av lite FB-poäng som jag ju annars aldrig använder. Men som OP säger, det finns bara Economy som val, och jag är FB Gold. Kan väl inte vara bara för FB Platinum? Jag kan inte hitta något nånstanns om det. Jag vet att det finns platser i business, enligt Awardnexus (via AF) som jag använde, men jag kan inte se dem när jag försöker själv, då jag bara ser ekonomi.

Jag ska försöka ringa dem imorgon så kan jag återrapportera vad de säger.
 

Homer

Medlem
Jag har inte bokat ngt. själv men jag är ganska säker på att jag läst att det ska vara en bugg och man
måste boka via tfn.

Det går tydligen inte att boka enkelbiljetter med Sky Pesos och dussintals amerikanska bloggar har skrivit om
hur man flyttar Amex rewards till Flying Blue och bokar enkelbiljetter, så det lär inte vara någon brist på information.

Flex är bara för AF/KL, Tarom etc. och det framgår också av texten Dr.Miles postat.
 

johhenrik

Medlem
Samtal där jag förklarar mitt problem:
"Why is everything but Economy removed?"
"Because the system will not show anything that does not exist"
"How does the system know what date I am going to search for, since it's removed before I even input a date?"
"Delta don't release that many seats to FB for miles"
"So it means Delta don't release ANY premium seats?"
"No"
"So why does it disappear?"
"Because it doesn't show seats that are not available"

Ja, så där kan man ju hålla på ett tag...
 

johhenrik

Medlem
Det gjorde jag, men jag var tvungen att ange datum. Eftersom jag är tvungen att flyga 6 okt så var det bara det som var intressant. Fanns inget 6 okt, så jag sa för skojs skull till henne att kolla alla dagar i Oktober och det fanns inga alls sa hon.

Det intressanta var ju dock varför man inte kan söka online och det fick jag inget som helst svar på. Har nu postat på deras FB-sida, får vi se om de svarar där.
 
Last edited:
Toppen