Senaste nytt

Olika bonuskort på olika delar av en bokning

ELO

Medlem
Hej!
Tänkte att jag skulle kunna få hjälp av kloka hjärnor är på businessclass.se.
Min praktiska fråga:

Jag reser från BERLIN - FRANKFURT (LH) - CHARLOTTE-LOS ANGELES (US) i business class Z (Charlotte - Los Angeles dock i First class A)
Jag är Lufthansa GOLD (Senator) och i Z klass ger det bara 1,5xmiles + 25 % bonus medan SAS Eurobonus ger 200 % i Z-klass på US Airways FRA-CLT men inte 300 % i First Class A om jag förstått det rätt, endast 200 % dvs. jämnställt med business class.
Jag tänkte nu boostra mitt SAS Eurobonuskort så att jag kommer upp i guld nivå och tänkte därför fråga er som kan detta om det går att ange olika bonuskort på separata delsträckor?

BERLIN-FRANKFURT (Lufthansa flygning klass Z) : Intjäning till Lufthansa Senator
FRANKFURT-CHARLOTTE (US Airways klass Z): Intjäning till SAS Eurobonus
CHARLOTTE-LAX (First Class A): Intjäning till Lufthansa Senator

Går det att separerar så man kan ha olika kort på olika delsträckor???? eller ska man helt enkelt undvika att registrera ett kort och efterregistrera det på respektive kort?
 

ELO

Medlem
Mycket bra förslag! Nu ligger mitt Lufthansa kort inne i bokningen så jag kanske ska be US Airways som är biljetterande bolag att radera detta kort och manuellt lägga in dem vid varje segment vid gaten som föreslås ovan.
 

agehall

Medlem
Även om man kan byta vid gaten, så är det säkraste att inte ha något bonuskort alls och retroregistrera det hela. Jag har råkat ut för att man vid gate har bytt FQTS men inte FQTV vilket gjorde att det stod det FFP jag ville kreditera till på boardingkortet men poängen gick fortfarande till M&M som stod kvar som FQTV.
 

Traveller

Medlem
Min rekommendation är att du inte lägger in någonting innan. Anledningen är att om dit legg registreras fel kommer du ha problem, eller mycket jobb, med att det ena bolaget kommer kräva att du ordnar eventuell kredit av det andra bolaget innan dom ger dig dina poäng. Detta har hänt mig två gånger då jag mixat Eurobonus och One World.
 
Även om man kan byta vid gaten, så är det säkraste att inte ha något bonuskort alls och retroregistrera det hela. Jag har råkat ut för att man vid gate har bytt FQTS men inte FQTV vilket gjorde att det stod det FFP jag ville kreditera till på boardingkortet men poängen gick fortfarande till M&M som stod kvar som FQTV.

Det har jag också råkat ut för. För mig funkade retroregistreringen utmärkt då. Hade det kommit till att jag behövt skicka in BP (vilket jag inte behövde) så hade jag ju kallt kunnat hävda att rätt FFP står på mitt boardingkort. :)
 
Toppen