Senaste nytt

Hur mycket kostar din Frequent Flyer medlemskap ?

Bamsefar

Medlem
Frågan kanske låter konstig, men efter min tråd om att FF - Frequent Flyer - medlemskap är i mitt fall helt onödigt, och jag tror det var björnström som fälde kommentaren om att man kanske låser in sig till förmån för att bygga upp status på FF klubben man är med i....

Hur mycket lägger Du, om du nu lägger något, för att komma upp till din statusnivå ?

Alltså mileage runs och liknande ?

Att sedan vissa har det som intresse att resa, avverka flygplatser, flygplanstyper eller liknande kanske kan ses som intressant... Men min poäng är, vad kostar din status ?
 

Bamsefar

Medlem
Och för den som undrar, noll kronor, men så har jag ju bara status på normal nivå också - dvs silver eller liknande.
 

agehall

Medlem
Först och främst tror jag du har fel inställning. Även om man bara flyger C och F så har man nytta av status. För flygbolagen visar det att man är en lojal kund och det är något de belönar i slutändan. Men om du inte tycker att status tillför något för din del så kanske vi bara kan konstatera att vi tycker olika.

För min egen del har min status hitintills kostat mig 0kr. Jag har behövt flyga mycket och det har räckt. I år kanske jag lägger ett par tusen på att nå upp till BAEC gold, men det återstår att se.
 

GE90

Medlem
Jag är egen företagare, så det är ju firman som lägger ut det mesta av resandet, (hur var det med resepolicyn? hehe..) Men jag vill påstå med allt resande blir det ca 30teur i året i biljetter, sen är jag EBG och som det ser ut blir det Finnair Platinum innan sommaren. Det mesta i C, och hittils en resa med LH F för jag ville testa nya 748:an.
Detta till trots fortsätter jag betala för mina C biljetter för jag är inte intresserad av annat i min nuvarande situation som egen företagare.
På hotellsidan är det HH Diamond som gäller och tack vare BC.se blir jag troligen Club Carlson Gold också! Tack för det :)
 

Traveller

Medlem
Totalt 2012 la jag cirka 1,1 miljon på flygandet. Av de 172 flighter det blev så var ungefär 129 med SAS, 16 med LH, 14 med KLM, 1 med DY (vill inte) osv
 

Palazzi

Medlem
Jag gör inga extra utlägg för att nå status; reste lika mycket innan. Håller inte på med MR (om jag inte är VÄLDIGT nära en status 10d innan brytning). Om man däremot räknar totala utlägg...... då är det stora summor. Förra året fick jag status inom två program + en del miles över. Inte räknat exakta summor, men det blir en hel del pengar. Lägger man till uppehälle så är nog beloppet iaf sexsiffrigt.

Beror ju också på vad man önskar av ett FFP.... Ska erkänna att jag sällan har en extraväska med flyget, och inte heller äter jag 2kg mat i loungen. I.o.m att jag mest reser inom Europa får jag inte heller ihop nog med miles för interkontinentala resor i business class; köper poäng istället.

Om man flyger SAS får man ju alltid 100% miles till EBB. Finns mig veterligen inget sätt att avstå miles och få en billigare biljett.... Givetvis har de gjort ett prispåslåg för miles, men i.o.m att man inte kan avstå får de väl betraktas som "gratis poäng"..

Ett A3 Gold kan man flyga ihop för 10.000kr, och det gäller ofta 3 1/2år.... Då kan man nästan inte klaga på värdet, oavsett vad man erbjuds :)
 
Det är en bra fråga Bamsefar och är värd att diskuteras.
Jag kan tänka mig att privat har jag kanske spenderat lite extra på att flyga med visst allians. Dock jag har ju också valt alliansen ur andra kriterier såsom schema och tillgänglighet av biljetter som passar min budget.

Alla mina status är intjänade BIS(butt-in-seat) hittils på privata resor och de pengar som jag valt att betala extra genom att avstå billigaste möjliga biljetter räknar jag som pris för FFP medlemskap och status.
Vad jag får i gengäld är 5-6 riktiga loungebesök med lunch/dinner och mer än 1 timme spenderade där. Vilka jag värderar till $50-60 per besök. Jordnötslounger räknas inte.
Kanske 1-2 gånger om året tar jag med en extra resväska, säg $100 där och sen händer det titt som tätt OpUp på domestic flygningar.
Så svaret på frågan är ungefär ett tusen av gröna pengar som mina status kostar mig.

Vad gäller nu tillgängligheten av awards så verkar den vara direkt kopplad till status. Ju högre status desto högre tillgänglighet man får.
Som ett alternativ till att skippa frustrationen med att leta efter awardstolar osv kan man använda sig av award booking service som erbjuds av bl.a. flera bloggare. Men jag skulle först vända mig till det härliga kollektivet här - att boka själv är ju halva nöjet.
 
Last edited:

Knucket

Medlem
Har varit silver hos BA i ett antal år innan jag hade tur vid reformen och lyckades fixa mig ett guld som jag har väldigt lite nytta av då jag flyger lite. Det kostade mig runt 50k och jag flög inget extra för att få guld. I år hade jag en awardresa till New York och flög 4 stycken inrikes i F med AA. Vid min årliga LA trip i höstas åkte jag via Boston. Det räckte med liten marginal att för att behålla guldkortet till en kostnad av c:a 24k. Är väl i dom lägre regionerna vad man spenderar för ett guldkort hos BA gissar jag. Således är jag ingen bra kund.

Utan denna eminenta sida hade jag aldrig kommit på en sådan ide .

Jämfört med dom flesta andra här har jag väldigt lite nytta av ett FF kort då jag åker i business när jag väl åker till USA. Inom europa väljer jag oftast SAS ekonomi.
 

Mr.A

Medlem
Mestadels resor som jag får ersätting för av kunder, privat brukar jag unna mig en bra semesterresa i long haul business för att nå nivå någonstans, samt att då budgeten ibland inte tillåter business i tjänsten så kan jag dra mellanskillnaden själv beroende på uppdrag/kund... så ca 30-40 k
 

ACervin

Medlem
Jag reser mestadels interkontinentalt och hade tänkt mig ett Qantas guldkort i år. Men det visar sig att de har ganska höga priser jämfört med konkurrenterna och betydligt sämre förbindelser mot Skandinavien. Korta restider på de tider jag vill åka är min första prioritet. Emirates har ett kvällsflyg på fredagar (man kan jobba hela dagen) med endast ett stopp till Köpenhamn. Det var på BC jag lärde mig att alltid gå med i FFP program även om det ser ut som en engångsresa från början. Så nu håller jag på att samla Skywards poäng istället. Bra förbindelse kommer som nummer ett, pris som två och FFP som tre. Skiljer det inte mer än 10% kan jag ta det dyrare om det gagnar mitt FFP.
 
Toppen