Senaste nytt

Delta börjar räkna pengar i tillägg till "Miles" för status från 2014

Senator

Moderator
Vänner!

Intressant artikel från CNN jag läste idag:
Delta puts dollar amount on elite status - CNN.com

Från och med kvalår 2014, måste man också ha spenderat följande nivå av pengar för att få status:
Silver $2,500
Gold $5,000
Platinum $7,500
Diamond $12,500

Intressant diskussion kopplat till Bamsefars post här:
http://www.businessclass.se/ovrigt/8801-hur-kostar-frequent-flyer-medlemskap.html

Vad tycker ni? Själv gillar jag REVENUE/MARGIN delen av detta. Tycker man skall titta på intjäning i pengar. Frågan är mer hur hanterar man partners här? Räknas detta eller inte?

Kanske ett upplägg som Hilton Honors
Segment eller,
Distans eller,
Pengar
 

Dr. Miles

Expert
Som gleff på FlyerTalk/Milepoint skrev, många kommer inte vara speciellt loyal om det blir revenue baserad flygbonusprogram.

T ex jag är inte loyal mot ICA eller Coop. De ger poäng baserat på några procent av köpsumman. Jag handlar där de erbjuder bättre och billigare produkter.
Däremot endast en av dem erbjöd t ex EuroBonus poäng ovanpå betalning med kortet, kan jag tänka mig att handla mer på ena kedjan än den andra.
 

gdaily

Medlem
BA har en rimlig lösning, förutom Tier Points krävs 4 BA metall-flygningar för att bli silver. Man kan alltså inte bli det enbart på partnerflyg.

Hade jag Delta-kort skulle jag omedelbums överge det programmet för annat bolag.
 

Storsteffe

Medlem
Tycker det är helt rätt, kunder som ger intäkter är iaf för mig viktigast och bör helt klart premieras på något vis. Tror att de flesta bolag kommer att följa efter så småningom.
 

Palazzi

Medlem
Är rimligt, och något som gäller för allt utom flyg. Tyvärr förstör det ju hela det roliga med att jaga miles till en billig penning. Säga vad man vill, men det är ganska roligt att "lura systemen":p
 

Cornelius

Medlem
Jag håller med om att intäktsbaserad statusdifferentiering nog i slutändan är lite mer rättfärdigt än milesbaserad. Dock ser jag inte det uppenbara i att det förra ska generera större avkastning än det sista.

Som gleff på FlyerTalk/Milepoint skrev, många kommer inte vara speciellt loyal om det blir revenue baserad flygbonusprogram.

Ja, FT/MP/BC (etc.) -folk kommer nog i stor grad välja bort intäktsbaserade program, när det finns annat att välja på. Även om 'mileage-runs' nog inte är det som ger flygbolagen högst avkastning, utgör dessa extremt medvetna resenärer också en hög intäktsandel utöver det endast miles-fokuserade. Nog har väl Delta kanske prognostiserat olika konsumenters ändrade beteenden inför en ändring, men jag förhåller mig aningen skeptisk till en så pass drastisk justering.

Själv gillar jag REVENUE/MARGIN delen av detta.

Var är margin-delen i det hela? Status baserat på avkastning för bolaget hade självklart varit det mest rättfärdiga.
 

Senator

Moderator
Cornelius, en bra fråga :cool: Jag drog detta lite längre i mina egna tankar utan att skriva detta. Jag tänker att det finns en liten trend med det AF/KLM FB började 2007 och M&M/UA Mileage Plus genomförde förra året med differentiering av affärsklass poäng i tillägg till ekonomiklass poäng. Så MARGIN blir i detta fall t.ex.högre bokningsklasser i affärsklass.

SQ PPS var väl först ute med detta om jag minns rätt med renodlat fokus på intjäning in pengar (REVENUE) men också till viss del MARGIN då bara C och F räknas.
 
Vad synd att inget bolag gör det med koppling till kortet som biljetterna har betalats med.
Vad gäller Delta så är det dags att göra något åt programmet och att sålla bort alla freeloaders är en bra start till att göra en ordentlig reform. Många riktiga Diamonds hade hört av sig och deras röst borde höras.
 
Toppen