Senaste nytt

Eurobonus till San Francisco

PILOTEN

Medlem
Som många andra är jag intresserad av en Eurobonusbiljett för två i C till San Fransisco, men inser att tillgången på platser är väldigt begränsad. Efter att ha läst andra trådar har jag förstått att ett alternativ är att flyga annat *A bolag istället, och att detta även tillåter Amex 2-4-1. Den stora skillnaden i bränsletillägg får mig dock att tveka och jag funderar på att istället åka med SAS i C till Chicago eller NY (på poäng + 2-4-1) och boka en Economy för pengar därifrån till SF som sedan kan uppgraderas till C, eller eventuellt F, med EB poäng.

Jag ser fram emot era tankar och rekommendationer kring detta.

För- / nackdelar med dessa två alternativ?
Vilket *A bolag rekommenderas inrikes USA?
Hur stor är risken att inte lyckas uppgrades inrikes USA?
Finns det några för- / nackdelar med ansluting i Chicago vs NY förutom städerna i sig (anslutningar, möjlighet till uppgradering etc)?
 

Najk

Medlem
Eurobonus till San Fransisco

Business i longhaul SAS är svårt att hitta men det går om man är flexibel. IAD verkar vara lättast att hitta när jag har kollat
 

Viking75

Medlem
Just bränsle tillägg är grymt irreterande! Jag vill minnas en tråd på forumet (kan varit Dr Miles) som utryckte att man först känner det som att vinna på lotto genom 2-4-1 för att sedan känna sig lite lurad då tilläggen blir så stora.
Vissa bolag är bättre än andra (ändringar sker då och då) vissa flygplater är mindra bra att routa (surt)

Jag tycker som Najk att fösök med IAD och jobba dig framåt med uppgradering i USA. Tänk dock på att standarden inte är så hög på C i USA.
 
Nackdelar är att det blir svårt att hitta 2 Business class award platser till Chicago med SAS.

Jag tycker att det är ganska enkelt till just Chicago. Vi hade har bokat två business till Chicago med 2-4-1 och förlängde resan 3 dagar 1,5 mån innan avresa. Det fanns lediga biljetter både på fredagen och lördagen i business.
 

rob74

Medlem
Var ju grymt sugen att använda min voucher till SFO, men håller fast vid IAD som är bokat. Visst att det kanske går att hitta lämpliga datum med *A, men jag känner att vi kan ha roligare för runt 8.000 kr, vilket det skulle bli i skatter och bränsletillägg för två personer.
 

TheEagle

Medlem
Har bokat 2-4-1 i SAS C vid flertalet tillfället. Gäller bara att boka i god tid samt att åka till en destination under lågssong. Sedan kan man ju åka vidare. Förra året till EWR i januari. Direkt vidare till Costa Rica och sedan New York på vägen hem. Shanghai nu i december. Flög sedan vidare till Fillipinerna för sol och bad.
SAS kommer säkert att släppa fler bonusbiljetter till SFO längre fram. Nu inriktar man sig på att dra in stålar på den nya linjen.
Skulle tippa på att det kommer ut en hel del platser till nästa vinter. Blir perfekt att dra dit för lite skidåkning eller för att fortsätta till Hawaii.
 

Chrille

Medlem
Var ju grymt sugen att använda min voucher till SFO, men håller fast vid IAD som är bokat. Visst att det kanske går att hitta lämpliga datum med *A, men jag känner att vi kan ha roligare för runt 8.000 kr, vilket det skulle bli i skatter och bränsletillägg för två personer.

Går det inte att bygga vidare på en sådan bokning och lägga till några legs med US eller UA till SFO för mindre än 8.000?
 

Chrille

Medlem
Jag har inte bekräftad information om United (UA) flygning (ej inrikes) är bränsletilläggbefriade på SAS EuroBonus bonusresor.

Nej, men jag tänkte mer att om man tar sig till den amerikanska kontinenten med SAS så borde det i alla fall bli "billigare" än resor som går med LH & co från Europa? Eller är det fel tänkt?
 
Toppen