Senaste nytt

IATA-Biljetter

Jacob

Medlem
Börjar dra ihop sig nu. Behövde ett visum också som hämtades ut igår. Skulle bli klart "inom fem dagar", det tog en dag. De har inte alltför mycket att så i sista dagarna i juli.

"Betalar" du bara med bonuspoäng?
Det är nog ganska mycket raka motsatsen faktiskt. Utnyttjar främst så kallade IATA-biljetter som i princip inte har några begränsningar alls på vilka flygbolag man får använda, därav anledningen till att det går att klämma in så mycket.
 

Roger J

Medlem
IATA-priser kan bokas av alla resebyråer och är inte kopplade till ett specifikt flygbolag utan till en sträcka. Sedan är alla IATA-anslutna flygbolag skyldiga att acceptera biljetten. Reglerna är oftast väldigt bra med endast en "mileage"-begränsing, man kan alltså välja rutt och bolag som man vill.
Nackdelen är att för "vanliga" resenärer är de i princip alltid dyrare än flygbolagens egna priser. Dessa priser är en rest från den gamla reglerade tiden.
Flygbolagskoden för dessa priser är YY.
 

Gnopps

Medlem
IATA-priser kan bokas av alla resebyråer och är inte kopplade till ett specifikt flygbolag utan till en sträcka. Sedan är alla IATA-anslutna flygbolag skyldiga att acceptera biljetten. Reglerna är oftast väldigt bra med endast en "mileage"-begränsing, man kan alltså välja rutt och bolag som man vill.
Nackdelen är att för "vanliga" resenärer är de i princip alltid dyrare än flygbolagens egna priser. Dessa priser är en rest från den gamla reglerade tiden.
Flygbolagskoden för dessa priser är YY.
IATA-biljetter kommer till användning främst när en resenär efterfrågar en kombination av flyg som inte flygbolagen erbjuder själva, de är nästan uteslutande dyrare än flygbolagens egna biljetter. Fördelen är som sagt ovan dels att man kan resa precis hur man vill och att de ofta är mer flexibla. Du kan också byta hur du vill, exempelvis från SAS till Finnair. Lufthansa accepterar dock inte IATA biljetter sedan några år tillbaka (!).

Som exempel kan vi kolla sträckan Stockholm-New York med British Airways i ekonomi (priser inkl skatt & avgifter):

Billigast: 4920 kr
Billigast fullt flexibla (kan återbetalas helt och ändras utan avgift): 13380 kr
Dyrast: 23580 kr
IATA: 24010 kr
 

Jacob

Medlem
Det mesta är nog redan sagt, men några tillägg bara.

IATA står för International Air Transport Association, en organisation som i princip alla världens internationella flygbolag är medlemmar i (93% av all jordens flygtrafik).

IATA biljetter är normalt absurt dyra. En IATA biljett Stockholm-New York ligger som Gnopps nämnde på drygt 22000 kr + skatter, och det är i economy class.
Dock finns det några undantag i världen, en handfull länder som jag känner till (främst Asien och Afrika) där IATA biljetter kostar ungefär som vanliga biljetter, eller t.o.m något lägre.

I dessa fall är en IATA biljett närmast en guldgruva med tanke på villkoren:
*Biljetten kan användas på alla flygbolag som är medlemmar i IATA (dvs alla tänkbara flygbolag av intresse), man kan blanda hur mycket man vill
*Obegränsat antal transfers och stopovers
*Inga förköpskrav, ingen minimum stay. Minns inte om det fanns en maximum stay, i så fall ett år
*Inga extra avgifter för någonting, endast skatter samt om resebyrån lägger på något
*Flygen bokas nästan alltid i fullprisbokningsklasser, dvs Y för economy, C för business och F för första klass, vilket gör att tillgängligheten är bästa tänkbara
*Man kan flyga vilken rutt man vill, inga begränsningar. Istället finns det en MPM (Maximum Permitted Mileage), en distans i miles som man får laborera med. Man kan överskrida den med upp till 25% mot ett påslag på biljettpriset.

Lufthansa accepterar dock inte IATA biljetter sedan några år tillbaka (!).
Det visste jag inte. Har de rätt att göra det?

Jag tittade faktist på att klämma in Lufthansa första klass Bangkok-Ho Chi Minh City på en IATA biljett. Hade jag fått nobben då alltså?
 

Dr. Miles

Expert
*Obegränsat antal transfers och stopovers

Lite tillägg info för andra.

Det går att ha obegränsat antal transfer och stopover. Men priset kan bli avsevärt dyrare beroende på var du tar stopover.
Det kallas Higher Intermediate Point Check (HIP check).

T ex: Enkelresa mellan Seoul och Singapore i First class kostar ca 8,650 SEK + skatter.
Om du flyger Seoul-Hong Kong-Singapore utan att ha stopover, det är helt OK.
Men om du tar stopover i Hong Kong, kalkyrerar flygbolag/resebyrå om vilket pris som är det dyraste.
Seoul-Singapore eller Hong Kong-Singapore.

Detta fall är det så att enkelresa mellan Hong Kong-Singapore i First class kostar ca 11,000 SEK + skatter som är dyrast.
Så priser går upp till 11,000 SEK om du tar stopover i Hong Kong. (byte inom 24 timmar räknas inte som stopover)
 

Gnopps

Medlem
Lite tillägg info för andra.

Det går att ha obegränsat antal transfer och stopover. Men priset kan bli avsevärt dyrare beroende på var du tar stopover.
Det kallas Higher Intermediate Point Check (HIP check).

T ex: Enkelresa mellan Seoul och Singapore i First class kostar ca 8,650 SEK + skatter.
Om du flyger Seoul-Hong Kong-Singapore utan att ha stopover, det är helt OK.
Men om du tar stopover i Hong Kong, kalkyrerar flygbolag/resebyrå om vilket pris som är det dyraste.
Seoul-Singapore eller Hong Kong-Singapore.

Detta fall är det så att enkelresa mellan Hong Kong-Singapore i First class kostar ca 11,000 SEK + skatter som är dyrast.
Så priser går upp till 11,000 SEK om du tar stopover i Hong Kong. (byte inom 24 timmar räknas inte som stopover)
Väldigt sant. När jag läste IATA-kompetens var detta superjobbigt att räkna på (eftersom exemplen kan bli ännu värre).
 

henrik l

Medlem
Försöker mig på att skapa en ny tråd om IATA-biljetter som har diskuterats i olika trådar. Eftersom jag är nybörjare på området tänkte jag att vi kan tipsa om biljetter, användningen, regler etc, etc. Efter att ha skaffat KVS-availability tool har jag hittat en ny fantastisk leksak som kommer att beroendeframkallande.

Min första fundering är hur man kan försöka uppskatta storleken på de skatter och avgifter som tillkommer. Har hittat en First CAI-CMB t&r för 1467 Euro, vilket gör Emirates till ett alternativ. Vid provbokning av sträckan hos Emirates får jag priset Airfare 18 692 EGP + taxes 958 EGP (1 EGP = 1,17 kr). Givet att jag flyger via DXB med Emirates kommer då skatterna att landa runt 1100 kr?

Alltså, tricket jag tänker mig är att man provbokar rutten man tänker flyga för att få fram storleken på skatter och avgifter, är det en framkomlig väg?

PS. När det har lugnat ner i Libyen verkar det finnas en del intressanta biljetter från Tripoli:)
 
Last edited:
Hur? Var? När? IATA-biljetter? Kombinera med bonusresa och stopovers?

Kan inte vi ha webinarer om hur man använder olika verktyg (KVS, ExpertFlyer, ANA, ITA Software) för att sammansätta resor och MRs?
FT är så bökigt att leta efter saker.
Jag vet att tiden som läggs på att skriva reserapporter och annat material är dyrbar och kunskapen är unik, men vi kanske kan komma på en lösning då alla blir glada och nöjda.
 

Dr. Miles

Expert
OK, jag förklarar grovt.

IATA biljett är en flygbiljett som alla IATA medlemsflygbolag accepterar och med IATA biljett kan du flyga med valfritt IATA flygbolag.


  • Du kan ändra datum, flygbolag, routing helt fritt (förutom flygbolagets servicearvode).
  • Man kan flyga max 25% mer MPM(Maximum Permitted Mileage) genom att betala extra.
    Tröskel är 5%, 10%, 15%, 20% och 25%.
    Om det är 3% mer än MPM, då blir det 5%. Ditt biljettpris blir IATA biljettpris +5%.
  • Avgångsstad måste vara vald stad/flygplats.
  • Destination måste vara vald stad/flygplats.
  • Du kan ta obegränsade stopover med IATA biljetter. Men om du tar stopover, blir kalkylen svårräknad direkt.

Nämligen man måste alltid betala för den dyraste sträckan när man tar stopover.
T ex Du flyger Seoul-Hong Kong(stopover)-Singapore. Då jämför man IATA biljettpriser mellan Seoul-Singapore och Seoul-Hong Kong och Hong Kong-Singapore.
I detta fall Hong Kong-Singapore är det dyraste. Då hela biljettpris hissas upp till Hong Kong-Singapore prisnivå.
För att undvika detta, tar man inte stopover i dyr stad. Om det är flygplansbyte inom 24 timmar, behöver man inte räkna om.


Hur söker man IATA biljett pris?


  1. Du kan använda t ex ExpertFlyer eller KVS Tool. Båda verktyg är ej gratis.
  2. Gå till Fare search eller liknande.
  3. Skriv staden/flygplatser du flyger ifrån,
  4. Skriv destination.
  5. Skriv YY på flygbolagsfält.
  6. Nu får du IATA(normal biljettt) pris. Notera priset.
  7. När du har fått priset, gå in "Routing rules" eller liknande.
  8. Där hittar du information om MPM(Maximum Permitted Mileage). Notera MPM på sträckan.
  9. Använd gärna Great Circle Mapper när du kollar aktuell flygavstånd.

exempel:

SEL-SIN enkel
Flygbolag: YY
Fare basis: C
Pris: 1.206.600 KRW (ca 7.300 SEK)
MPM: 3.459 miles

I detta exempel kan du flyga mellan Seoul och Singapore hur du vill om totalt flygavståndet hamnar inom MPM (och/eller inom MPM+25%).
Om du väljer att flyga direkt, så kan du välja mellan Korean Air(KE), Asiana Airlines(OZ) och Singapore Airlines(SQ).

Du kan självklart maximera ditt flygande genom att kalkylera aktuella flygavstånd.
T ex Seoul-Singapore direktflyg är "bara" 2.883 miles.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Seoul-Shanghai-Hong Kong-Bangkok-Singapore. (3.215 miles)

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Seoul-Tokyo-Singapore. (4.107 miles = ca 118% av 3.459 miles = MPM + 20%)

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Jacobs fotspår: Seoul-Taipei-Hong Kong-Bangkok-Delhi. (4.289 miles = ca 120% av 3.576 miles = MPM + 20%)

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

SEL-DEL enkel
Flygbolag: YY
Fare basis: F
Pris: ca 11.000 SEK
MPM: 3.576 miles

11.000 SEK + 20% = 13.200 SEK + skatter i First class
 
Toppen