Senaste nytt

Seoul - tips för en helg i mars ?

Gweilo

Medlem
Jag har en helg (fredag kväll till söndag kväll) i Seoul nu i mars. Hotell är The Westin Chosun. Första gången med ledig tid i stan, vad rekommenderar det vittberesta forumet ? Vad är motsvarigeheten till LangKwai Fong, WanChai, TST, Stanley och Victoria Peak ? Någon som varit vid DMZ ? Är det sevärt ?
 

vicce

Medlem
Jag har en helg (fredag kväll till söndag kväll) i Seoul nu i mars. Hotell är The Westin Chosun. Första gången med ledig tid i stan, vad rekommenderar det vittberesta forumet ? Vad är motsvarigeheten till LangKwai Fong, WanChai, TST, Stanley och Victoria Peak ? Någon som varit vid DMZ ? Är det sevärt ?

DMZ är helt klart sevärt, enligt mig. Jag var senast i Seoul i somras, så jag har tyvärr inte så bra koll på vad som finns att göra/se under vinterhalvåret. Seoul Tower kan vara värt ett besök, om det är klart väder.
 

Jacob

Medlem
Absolut ett besök till DMZ, det är ett mycket intressant besöksmål om man är intresserad av historia och politik. Det är så fridfullt där uppe, nästan omöjligt att föreställa sig att DMZ faktiskt är platsen för ett krig (det pågår ju fortfarande, det har bara vapenvila).
 

shibuyax

Medlem
Om det är bra väder är det kalasfint att promenera upp till N Seoul Tower från Namsan Park som ligger nära både Seoul Station och Meyongdong. Från The Westin Chosun är det bara att promenera spikrakt-ish söderut i ~20 min. Fotot är från en bit upp längs vägen en kall januaridag för ett år sedan.

DSC_2348.jpg
 

Gweilo

Medlem
Tack för era svar, precis som någon av er skrev så går det tyvärr inga turer till DMZ på söndagar, vilket jag missade. Hade varit extra "spännnande" dessa dagar med tanke på Nord Koreas senaste utspel.

Istället kan jag rapportera följande:

PVG - ICN med Asiana OZ 366. Mycket fräsh A333 med ekonomiklass säten som är de bästa jag testat, bekväma, bra med utrymme och IFE med stor tryckkänslig skärm. (Snälla SAS - ni ligger efter,,,,)

KAL Shuttle bus till Westin Chosun - bra "marmor och mässing" hotell i Downtown Seoul. OK pris, men rätt dyrt i övrigt, som alla dessa typer av hotell - frukost 300:-, liten whisky i baren 180:-. Bra gym och pool och snabbt WiFi.

Lördagens sight seeing:
Promenad till Seoul TV tower - åkte inte hela vägen upp hela vägen men fick ändå en hyfsad bild av delar av denna jättestad från den kulle som tornet står på.

Promenad till Gyeongbokgung Palace, det gamla kejserliga palatset med anor från 1395. Delvis restaurerat efter många år av förfall och krig

Samcheong-dong, ett område med gallerier och barer precis öster om kejserliga palatset. Lugnt och fridfullt, lite "upscale" med tillhörande butiker, bra flanering och kalla öl

Dags för lunch i Gwangjang Market - fullt med enkla matsällen där gristrynen, inälvsmat, friterat, kamchi, nudlar , seafood och grönsaker samsas i ett folkmyller. Vill du testa koreansk street food är detta toppen
Seoul March 2013 022.jpg

Samsung Center i Gangnam - inget att rekommendera, hade förväntat mig mer spännande nyheter, men kändes mer som en lyxig version av El Giganten.

Koreansk BBQ till middag i Gangnam - riktigt gott !

Avslutningsvis en försiktigt bar runda i Itaewon distriktet. Salig blandning av rätt sjaskiga ställen och ett och annat som var helt OK
 

Attachments

  • Seoul March 2013 026.jpg
    Seoul March 2013 026.jpg
    221,7 KB · Visningar: 398
Last edited:

vicce

Medlem
Blir sugen på att åka till Korea igen. Var där för två år sedan, men det blir nog snart ett återbesök :)
 
Toppen