Senaste nytt

Utnyttja status på ett program och samtidigt samla miles på ett annat

Har precis satt mig på bussen från LHR och eftersom det har kommit två centimeter snö och trafiken står still så har jag gott om tid att skriva min fråga om att använda status från ett program samtidigt som man samlar miles till ett annat här.

Jag har ett guldkort hos Miles & Bonus med Aegean och ett Basic Eurobonus-kort med SAS.

Biljetterna till den här resan, LHR-SFO-LHR, var med United i K.

Eftersom Aegean bara ger 50% intjäning av miles medan SAS ger 100% så vill jag samla miles hos Eurobonus men använda mitt Miles & Bonus-kort för att dra nytta av fördelarna med guldstatus. På utresan var det inga problem. Det står till och med Premier Access på boardingkortet tillsammans med mitt Eurobonus-nummer. På hemvägen var det däremot tvärstopp när jag ville checka in två väskor (vi fick visst inte med oss alla grejer när vi flyttade hem i somras). Skulle jag utnyttja förmånerna hos Miles & Bonus var jag minsann tvungen att samla miles där också så jag fick lägga in mitt M&B-nummer i stället. När jag berättade att det hade gått utmärkt på utresan så tyckte den tillkallade supervisorn att "exploited the system with my fraudulent behaviour". Jag tänkte kolla i gaten om de kunde ändra tillbaka, men vid boarding var det sånt kaos att jag inte orkade krångla.

Men min fråga är vem som har rätt? Bryter jag mot alla regler och moral med mitt skurkaktiga beteende eller är det bara normalt poängplanerande?
 

Chrille

Medlem
Jag hade nog trott att man kan göra som du tänkte dig. Men det är inte solklart när man läser om guldkortsförmånerna, så kanske ligger det inom en gråzon?
 

Hall

Medlem
När jag berättade att det hade gått utmärkt på utresan så tyckte den tillkallade supervisorn att "exploited the system with my fraudulent behaviour".

Nice one...

Min erfarenhet är att fast-track och lounge oftast går bra att utnyttja om man samlar på ett program och utnyttjar förmåner på ett annat. Du utnyttjar ju förmåner som resulterar från en tidigare intjäning. Kanhända att det är känsligare när det gäller extra baggage.
 

Senator

Moderator
Johan Pfeifer, man kan göra ett av två:
I vissa bokningssystem kan man lägga två olika kort för FTQS (tror jag) som är status och jag tror FTQx (minns inte sista) som är bonusprogrammet. Det är en väg.

Det andra alternativet är att ändra program vid gaten innan du kliver på och be att skriva ut nya boardingkort. Gör det segment för segment kanske?
 

ALU

Medlem
Jag har checkat in fler väskor genom mitt Qantas gold, trots att jag flugit med BA och då var statuslös, men hade BAEC inlagd på biljetten. Jag viftade bara med guldkortet och det gick bra. De frågade vid incheckningen om jag inte skulle regga mitt QF istället, men jag motiverade det hela med att jag byter program...
 
För enkelhetens skull brukar jag ändra mitt bonuskort från loungen på datorn. Då kommer man igenom allt "viktigt" genom att bara visa upp boardingkortet utan snack och får poängen rätt dessutom. Oftast kan man ju skriva ut en PDF med nytt boardingkort på datorn då, ifall registrering av poäng skulle strula...

Har aldrig fått någon incheckningsagent som lyckats lägga in FQTS och FQTV som separata nummer (förutom kanske "by accident" en gång på YYZ...), och jag vill minnas att ingen annan heller egentligen lyckats med det när vi diskuterat det tidigare.
 

Trakzter

Medlem
jag hade en bokning med United från Arlanda . Jag hade mitt LH status kort ( silver) registrerat vid bokningtillfället men valde att ändra det vid incheckningen på arlanda till Eurobonus Blue då det gav bättre utdelning (100%) för den bokningsklassen. På samtliga boardingkort som jag fick under resan på dit o hem ( 6st) stod det Premier Access vilket jag antar tog hänsyn till mitt Lufthansa Silver. Det stöder iaf teorin att det finns vissa bokningssystem typ United som stöder 2 kort.
 

Mikael

Medlem
Men det är inte solklart när man läser om guldkortsförmånerna, så kanske ligger det inom en gråzon?

Jag ser inget i guldkortsförmånerna som säger att man måste samla miles till det FFP där man har guldkort för att kunna utnyttja förmånerna (isåfall har jag missat något), så jag skulle vilja påstå att även enligt reglerna är det tillåtet.
 

agehall

Medlem
Det funkar utmärkt att ha olika kort för kreditering och status. Dock kan det vara struligt att få in båda i bokningen, så stoppa bara in det kort du vill ha miles till i bokningen och använd det andra "manuellt" på flygplatsen.
 
Toppen