Senaste nytt

Lufthansa First Class, inga award biljetter?

j-n

Medlem
Hej alla!

Jag och en kompis försöker få till en quick-trip med LH first.
Vi har hittat biljetter på Awardtravelr i mitten på februari men när vi ringer till Eurobonus så finns det inga biljetter.
Tips? Någon som har koll när biljetterna släpps?
Alla tips och förslag mottages tacksamt från alla er experter!

Tack!
 

agehall

Medlem
Awardtravelr är inte Eurobonus. Tillgången kan skilja mellan programmen. Om det är EB-poäng du ska använda så är det vad EB säger som är det som gäller.

En bra början är dock att bara söka 14 dagar framåt i tiden samt att kolla hos ANA istället. De har väl rapporterats stämma bättre än Awardtravelr tror jag.
 

henrik l

Medlem
Om inte EB är blockerat, som Dividend miles, så borde eventuella biljetter släppas 14 dagar före avresa. Bekräfta eller dementera gärna ni som har bättre koll på EB och LH F.

EDIT.Agehall var var någon sekund snabbare, som vanligt:)
 

Magino

Medlem
Om man tittar på andras erfarenheter från förra året har de endast lyckats boka LH F om det är mindre än 14 dagar till flyget, bortsett från Miles and More kunder. Sedan som du säger så kommer dock vissa LH F flyg upp när man söker på Awardtravelr fast de inte går att boka via exempelvis EuroBonus. Detta är för att Awardtravelr tar sin information från bland annat United som har en tendens att visa flyg som inte finns. Så mitt tips är om resa är riktigt viktig och de måste åka just då, boka något annat. Annars kan du alltid vänta någon vecka till så kommer troligen LH släppa platser snar men kanske inte exakt på de flygen du önskade.
 

Traveller

Medlem
En First kan du få, om det inte finns tillgängligt, på två sätt (EB). Det ena att SAS ordnar en release av plats samma dag som avgång genom kö och kontakt med LH. Sätt nummer två, är att få platsen i LH transferdesk men detta kräver antingen en utställd voucher från SAS (vet inte hur den fungerar, det var LH som sa detta till mig i dec) eller att man själv ringer upp SAS vid Transferdesk och ger över telefonen till LH personalen, det har jag gjort och dom löste det över fånen.
 

Traveller

Medlem
Ja faktiskt. Jag behövde två platser i First för mig och min dotter till MIA, en fanns. Den hade jag fått dagen innan. Bokade inget givetvis men då jag kom till FRA gick jag till Transferdesk och visst, dom erbjöd mig platsen där med men endast efter samtal med SAS. Beslut vart dock att behålla Biz eftersom jag inte ville låta min dotter åka själv i First :)
 

Svante

Medlem
Men hur gör man då för att lyckas få 2 awards hos LH i F??? Bokar man 2 C och säger till EB-kundtjänst att man vill ha i F om det blir plats eller (hur mycket poäng skulle de då dra från ens konto)? Jag förstår ju att de hellre säljer en biljet i F än "ger" bort den, men undrar ändå...

Eller bokar man 2 C, samt betalar för två F i fullpris som man snyggt avbokar en timme innan avgång:)?
 
Toppen