Senaste nytt

Köpa sprit på Terminal 4 på Arlanda?

Reser mycket sällan från terminal fyra på Arlanda vilket gör det till helt okända marker för mig. Men då det ändå ska ske ikväll behöver jag lite hjälp. Finns det någon affär som säljer alkohol innanför säkerhetskontrollen där? Alltså att köpa hela ta med-flaskor, inte en öl och räkmacka på en restaurang.

Om det inte finns, är det möjligt att smita in på femman, köpa sig en flaska, få den försluten i påse som man sen går genom säkerhetskontrollen på fyran med?

(Vill bara göra alla uppmärksamma på att jag ännu inte förtärt något alkoholhaltigt, även om man lätt kan tro det när man ser rubriken.)
 
Last edited:

Jonas C

Medlem
Vet inte riktigt men på femman måste man väl ha en icke-EU destination som slutmål för att kunna köpa sprit.
 

possum

Medlem
Reser mycket sällan från terminal fyra på Arlanda vilket gör det till helt okända marker för mig. Men då det ändå ska ske ikväll behöver jag lite hjälp. Finns det någon affär som säljer alkohol innanför säkerhetskontrollen där? Alltså att köpa hela ta med-flaskor, inte en öl och räkmacka på en restaurang.

Om det inte finns, är det möjligt att smita in på femman, köpa sig en flaska, få den försluten i påse som man sen går genom säkerhetskontrollen på fyran med?

(Vill bara göra alla uppmärksamma på att jag ännu inte förtärt något alkoholhaltigt, även om man lätt kan tro det när man ser rubriken.)

Det finns inte. Det är inga problem att ta med en försluten tax free-påse med sprit genom säkerhetskontrollen på 4:an men jag tvivlar starkt på att du släpps in air-side på 5:an utan giltigt BP och lyckas du ändå övertala security tror jag det är stopp i taxfree-butiken av samma anledning. Att besöka systemet i stan innan avfärd och checka in väskan är tyvärr den enda lösningen vad jag vet.
 

jth

Medlem
Köp en avbokningsbar (business) enkel till Oslo, gå in och handla, gå ut till SAS-disken och boka av. Ta gärna lite extra tid i loungen innan du går ut också :)

Edit: kom på att man måste ju checka in för att få sitt BP. Men det ska väl inte vara några problem att få tillbaka pengarna på en fullt avbokningsbar biljet, även om man checkat in?

Om du flyger på kvällen av 19 jan, kan vi ordna en eller flera flaskor. ;)

Ja, då kan han nog få så många flaskor han kan bära :)
 
Last edited:

Jonas C

Medlem
Det finns inte. Det är inga problem att ta med en försluten tax free-påse med sprit genom säkerhetskontrollen på 4:an men jag tvivlar starkt på att du släpps in air-side på 5:an utan giltigt BP och lyckas du ändå övertala security tror jag det är stopp i taxfree-butiken av samma anledning. Att besöka systemet i stan innan avfärd och checka in väskan är tyvärr den enda lösningen vad jag vet.

Du kommer in på 5:an med ett inrikes boardingkort.
 

possum

Medlem
Du kommer in på 5:an med ett inrikes boardingkort.

Å fan. Då öppnar sig ju en ny värld när man blir fast pga försening eller liknande. O'learys och Max i 4:an blir lite "gammalt" efter ett tag. Dock är det väl fortfarande kört att handla alkohol i taxfreen om man inte har rätt destination antar jag?
 

mry

Medlem
Jag brukar ta en sväng till SL i terminal fem när jag flyger sas inrikes. Känner man att man inte vill gå till T4 kan man ju ta bussen till T3 och gå tillbaka till 4:an så slipper man sky city...
 
Tack för alla blixtsnabba svar, även om de inte riktigt var exakt det jag ville höra. Bara Oslo-alternativet som återstår, synd att jag redan är lite i tidspress som jag är.

Tror det är kört, arma mig. Bli sista minuten-inbjuden till fjällen och komma utan värmande dryck...
 
Toppen