Senaste nytt

Amex eller BA Visa utan jobb

Olsson91

Medlem
Hallå Hallå!

Har funderat lite på att testa mig ett nytt kort. Har just nu ett Eurocard Gold men funderar på att skaffa ett
Visa BA eller ett Amex EB.
Vad tyckern i ? Och varför ?


Men det är så att jag studerar och har inget jobb. Kommer inte skaffa förens jag är klar med studierna.
Men har Aktier och fonder som är värda över 1,5M sek i mitt namn.

Eurocardet ringde min far in och skaffade för mig men denna gång vill jag lösa det på egen hand. Är inte 18 längre.
Så går det att skaffa ett nytt kort tror ni ? När man ringer in och ansöker går det att nämna vad man har i värde på banken för att göra det lite enklare ?
 

palmen

Moderator
Testa och ring deras kundtjänst och se vad de säger.
Tror att AmEX är relativt hårda på inkomst men det är möjligt att de kan göra undantag.

Vilket av korten du väljer beror väl på vad det ska användas till och om du föredrar att samla poäng hos BA eller SAS.
AmEX fungerar inte överallt medan VISA har mycket större täckning och fungerar på fler inköpsställen. Mig veterligen är reseförsäkringen betydlgit bättre på AmEX än VISA.
 

Stefan62

Medlem
Du kan få Amex utan fast jobb - om tillgångar kan verifieras.

Välj Amex utan tvekan för förmåner och möjligheten att samla EB-poäng och vid spendering på mer än 150 000 SEK på ett kalenderår så får Du en "2-4-1"-voucher samt ett fullgott försäkringsskydd vid resor.
 

Olsson91

Medlem
Testa och ring deras kundtjänst och se vad de säger.
Tror att AmEX är relativt hårda på inkomst men det är möjligt att de kan göra undantag.

Vilket av korten du väljer beror väl på vad det ska användas till och om du föredrar att samla poäng hos BA eller SAS.
AmEX fungerar inte överallt medan VISA har mycket större täckning och fungerar på fler inköpsställen. Mig veterligen är reseförsäkringen betydlgit bättre på AmEX än VISA.

Flyger 1,2 gånger i månaden till London där mina föräldrar håller hus. Så Ett kort för att betala flyg och lite annat på typ :)
 

Olsson91

Medlem
Du kan få Amex utan fast jobb - om tillgångar kan verifieras.

Välj Amex utan tvekan för förmåner och möjligheten att samla EB-poäng och vid spendering på mer än 150 000 SEK på ett kalenderår så får Du en "2-4-1"-voucher samt ett fullgott försäkringsskydd vid resor.

Okej!

Men kommer max spendera 50 på det kortet isf.
På Eurocardet som jag använder till 99% så går det ca 170-200 per år.

Men om man kanske kan betala räkningar med kortet så kan de ju vara något som tar över Eurocardet.
 

Stefan62

Medlem
Okej!

Men kommer max spendera 50 på det kortet isf.
På Eurocardet som jag använder till 99% så går det ca 170-200 per år.

Men om man kanske kan betala räkningar med kortet så kan de ju vara något som tar över Eurocardet.

Vad menar Du är största fördelen med Eurocard för Dig?
 

Stefan62

Medlem
Vad är den största fördelen med Eurocard för Dig - eller var det ett kort i mängden? Jag frågar, eftersom Du verkar ha mycket spendering på just Eurocard.

Om Du har hög spendering så ska Du självklart välja ett kort där Du får någon fördel, t ex bonus-poäng av något slag.

Jag har ett företagsupphandlat Eurocard utan uttagsavgift som jag enbart använder för kontantuttag i icke Euro-länder. I övrigt finns det inga fördelar i mitt fall som inte uppfylls av t ex Amex/Diners/MC.

VISA BA - är nog bra, men läser man här på BC så verkar administrationen av poäng etc inte fungera tillfredsställande.
 
Last edited:

agehall

Medlem
Jag tror faktiskt att enda möjligheten är att skaffa ett AmEx om du inte har fast inkomst. De kan vara mer flexibla än de andra firmorna. Jag tycker även att de har bättre service än Entrecard som hanterar BA Visa i Sverige.
 

Olsson91

Medlem
Stefan62
Min far fixade det kortet till mig när jag var 18 och haft det sedan dess. Och att det är inga problem att handla för stora belopp på kortet.
Hört från många kompisar att Amex ibland ringer om man handlar för 10-15 på en kväll. Aldrig hänt på Eurocard.

Men vad kan man köpa för dessa EB points ?

Agehall
Så du rekommenderar hellre Sas amex än Visa BA ?
 
Toppen