Senaste nytt

Uppgradering av SAS biljett i booking class G till New York

Jag skall iväg med ett gäng glada kunder och kollegor till New York 7-10 mars. Vi är ca 30 pers som åker, och det är givetvis bokat som en gruppresa i ekonomi. Vi åker hem EWR-CPH söndag kväll, och landar följaktligen måndag morgon, för vidare transfer till GOT. Tyvärr behöver jag jobba på måndag, funderar därför på att försöka få plats i Eco Extra eller Business på hemresan. För att få någon timmes sömn, och lite avskildhet från resten av gänget som säkerligen kommer festa på rätt bra även på tillbakavägen.

Har kollat på sas.se, där är G-biljetterna undantagna för önskemål om uppgradering. Optiontown är väl inte att tänka på...? Är det endast vid gaten i EWR som jag har chansen? Kan tänka mig att blåsa iväg mina surt förvärvade poäng, men även betala med företagskortet.
 

agehall

Medlem
OT är kört, om inte annat för att det är alla eller ingen och du lär knappast få igenom en uppgradering för 30 pers.

Jag vet inte om det går att uppgradera en gruppbiljett med poäng, men det lär ju inte skada att försöka. Nu när det kostar lika mycket att försöka i förväg som i gate, kan du ju testa en förbokning direkt.

I USA vet jag att SAS även brukar sälja uppgraderingar, men jag har ingen uppfattning om ifall de alltid gör det.
 

Alx

Medlem
Jag hoppas att du inte tar illa upp, men jag måste bara fråga: Har du ledningens "tillåtelse" att göra detta? Jag menar om jag var kunden skulle jag nog ställa mig ganska frågandes till varför leverantören anser att ekonomiklass duger bra åt kunden men inte till leverantören själv. Antagligen hade mitt företag i ett sådant fall funderat över leverantörens prioriteringar och valt en annan leverantör.

Personligen hade jag nog prioriterat tiden med kunden, bitit ihop och suttit i bakre kabin.
 
Hei! Du kan be de som har bestillt reisen ringe SAS og få de til å splitte bookingen din slik at du får et eget PNR nummer. Da kan du bruke optiontown. Om reisearrangøren godtar det er jo en annen sak....
 

joemume

Medlem
Jag har prövat detta och kan ge en komplett redogörelse.

1. Optiontown fungerar ej.
2. Det spelar ingen roll om du splittar PNR:en. Det fungerar inte i alla fall.
3. Det enda sättet som fungerar är att riva biljetteringen av din biljett och att du köper (till fullpris - G-bokningar uppgraderar till J-klass på SAS) mellanskillnaden upp till Business. Det kostar ungefär 24 KSEK T/R till EWR.

4. Vill du inte gå på ovanstående (som är otroligt bökigt också) så är din bästa bet en poänguppgradering vid incheckning.
 

Najk

Medlem
Uppgradering biljett bokad i G

Tack för utförligt svar, gick i samma funderingar just hur OT fungerar vid bokningsklass G.
 

joemume

Medlem
Du måste vara den första i så fall... :)

Är du verkligen helt säker på att det var G som var klassen? Enligt SAS (jag har kollat med 4 olika personer) så är denna uppgradering omöjlig. Så sent som i maj 2012 gällde denna regel.

Om du lyckats med det så är det bara att gratulera, det skall vara helt omöjligt.
 
Jag hoppas att du inte tar illa upp, men jag måste bara fråga: Har du ledningens "tillåtelse" att göra detta? Jag menar om jag var kunden skulle jag nog ställa mig ganska frågandes till varför leverantören anser att ekonomiklass duger bra åt kunden men inte till leverantören själv. Antagligen hade mitt företag i ett sådant fall funderat över leverantörens prioriteringar och valt en annan leverantör.

Personligen hade jag nog prioriterat tiden med kunden, bitit ihop och suttit i bakre kabin.

Jag tar inte illa upp, och vill naturligtvis inte uppfattas vara förmer, så du har en poäng där.
Om nu någon skulle undra över vilken plats jag sitter på, så får jag givetvis berätta att jag frågat efter/blivit erbjuden uppgradering, och vilka skäl jag har. Hör tyvärr till den skaran som inte lyckas sova på flygplan, har lyckats vid ett tillfälle få några timmar och det var på en flight BNE - BKK med Thai, i en Businesstol.

Däremot aktar jag mig noga för att använda business incheckningar, fast track, lounger etc som man har tillgång till när jag reser med grupper. :)
 
Toppen