Senaste nytt

Blir det telefonfri zon på SAS flyg?

Alf

Medlem
I senaste poänguttdraget från SAS anges även att man är på väg att införa WiFi och GSM telefoni på B737-800.
Tillgång till surf tycker jag är en bra tjänst men att tillåta telefonsamtal är en katastrof. Nu försvinner en av de sista frizonerna att slippa dessa telefonterrorister. Jag hoppas för SAS skull att man inför en telefonfri zon i enlighet med SJ på X2000. Tyvärr finns det där ett antal mindre begåvade personer som inte förstår vad en överkryssad telefon betyder. Man behöver inte ständigt vara uppkopplad, så viktig är ingen även om en del tror att världen går under om dom inte är tillgängliga.

Det har i en annan tråd livligt diskuterats om skrikiga barn skall tillåtas i C och F klass. Frågan är om inte det är värre med skrikande telefonterrorister. Jag vill inte sitta bredvid någon där det pratas affärer eller annat skitsnack. Jag hade för något år sedan en person som var konsult åt FMV och satt högt och tydligt i X2000 på väg till Linköping och pratade om prestanda i Gripen styrdator. Eftersom jag då hade anknytning till Försvarsmakten lämnade jag och en kollega in en anmälan på personen och sedan var det i alla fall slut på det konsultuppdraget. Jag har öven hört läkare diskutera diagonoser på patienter på X2000. Man undrar ju hur dom tänker, var finns den så viktiga intigriteten.

I SAS meddelande står att telefonen skall vara i tyst läge. Borde det inte vara bättre att passageraren ärbibtyst läge.
 

Chrille

Medlem
Jag kan inte annat än att hålla med.
Redan idag är det plågsamt med de som kliver på pratandes och som pratar på tills tredje tillsägningen från kabinpersonalen.
 

tourist

Medlem
Många av er här reser ofta till Japan, så för er kanske det känns väldigt vanligt, men vid mitt hittills enda besök i Japan blev jag väldigt imponerad av telefonetiketten i Tokyos tunnelbana och på tåget till Narita. Många, många, var upptagna med sina telefoner, jag antar med kommunikation eller spel, men bara en enda gång hörde jag någon som talade i telefonen, och det syntes att han var generad över att göra det och försökte tala så tyst som möjligt och snabbt lägga på.
 

Dr. Miles

Expert
På tunnelbanan och tåg i Japan är inte mobiltelefonfri men förbjudet att ha samtal.
Man blir nästan rädd när man är van i Sverige eller i Kina där man pratar högt och ibland intimt samtal på tåget.
 

agehall

Medlem
Jag tror det kommer att reglera sig självt genom att SAS kommer att ta ut en rätt saftig roamingtaxa. Jag kan inte tänka mig att det kommer att bli billigt att ringa från luften.
 

lnixon

Medlem
Man behöver inte ständigt vara uppkopplad, så viktig är ingen även om en del tror att världen går under om dom inte är tillgängliga.

Erfarenheten visar att om jag inte har tillgång till Internet så träffar fekalierna fläkten nånstans i världen. Nästan ofelbart.

Det trista är att utvecklingen delvis går bakåt. Jag minns en resa från Linköping till Seattle 2004 eller så, när jag lyckades ha nätkoppling i princip hela resan, med enbart korta avbrott.
 

Agö

Medlem
Det är samma sak i SJs tysta kupéer, men det hindrar inte en massa fåntrattar att prata i alla fall (tills jag argt väser åt dem att hålla käften eller gå någon annanstans).

Haha, det känner man igen fast primärt från Öresundstågen. Den ständige polisen till er tjänst.
 

NyfikenGrau

Medlem
Jag hade för något år sedan en person som var konsult åt FMV och satt högt och tydligt i X2000 på väg till Linköping och pratade om prestanda i Gripen styrdator. Eftersom jag då hade anknytning till Försvarsmakten lämnade jag och en kollega in en anmälan på personen och sedan var det i alla fall slut på det konsultuppdraget. Jag har öven hört läkare diskutera diagonoser på patienter på X2000. Man undrar ju hur dom tänker, var finns den så viktiga intigriteten.


Vill inte låta för utlandssvensk och vill inte att Sverige ska bli som slutna Tyskland, men det här Alf nämner är tyvärr ett mindre sympatiskt svenskt drag, att vräka ur sig vilken personlig information som helst till vem som helst som vill eller inte vill veta. Sen är väl jag en extremist åt andra hållet, som känner mig besvärad om någon ringer till min mobil när jag är bland folk, oavsett var.
 
Toppen