Senaste nytt

Undvika widebody - eller hur håller ni er i form?

Nytt år och nya friska tag... På BC.se finns medlemmar som ständigt verkar vara på resande fot med mer än 100 flygningar per år. Många av dessa resor är interkontinentala med stillasittande där intaget av energi lätt överstiger förbrukningen. Jag gör inte särskilt många tjänsteresor men ändå kan jag tänka att ett möte med inrikes flygresa ut ena kvällen och tillbaka nästa kväll är två förlorade pass på gymmet. Jag och min hustru kompenserar stillasittandet med att välja hotell med gym på våra resor. Och då kommer jag till min lilla fundering: hur gör ni för att hålla er i form?
 

NyfikenGrau

Medlem
Gym i all ära, jag tycker det absolut roligaste sättet att hålla sig i form är att röra på sig så att man ser nya saker - gå, jogga, cykla eller paddla...det senare är lite svårt på de flesta ställen, men gå funkar nästan överallt och ger en enormt bra känsla för stället man är på.
 

Traveller

Medlem
SeaPlanePilot.. Med mellan 120-150 flighter per år, otaliga loungebesök, goda viner, ojämna tider med mat och dessutom ofta och flera gånger per dag samt stillasittande var det här ett stort problem för mig. Magen växte och profilen blev allt annat än smickrande. För min del så bestämde jag mig för att äta en nyttig frukost, ofta sallader till middag och mindre intag av vinet samt tugga all mat länge.. Låter kanske lite enkelt men min mage är i princip borta men det märkliga är att mina 94 kilo istället har blivit 97.. Helt klart så går det att gå till lounger, äta oregelbundet samt dricka vin om man set till att äta mycket frukt och sallader och dra ned på det överflödiga vinintaget...
 

Storsteffe

Medlem
Höll väldigt bra en bit förbi 40 trots att man antingen sitter på stolen, i bilen, tåget eller ibland flyget men nu har det spårat ut tack vare för mycket uppdrag.... Tur som det är var det en kund som berättade att det kallas pondus när man lägger på sig vikt efter 40 :)
 

mattssok

Medlem
Kan väl inte säga att min form är överdrivet bra just nu efter jul och nyår men den ska rättas till med löpning. Tycker egentligen all form av bollsport är bra mycket roligare men löpning är det enda som fugerar för mig då jag kan diktera tiderna precis hursomhelst. (Om inte det funkar som motivation kan man ju alltid boka upp en resa för att springa ett marathon så får man dels en resa och en morot :))
 

Paby

Medlem
Jag kör mycket löpning då ett par löparskor alltid går att få ner i väskan. Att göra ett springpass så fort det går när man kommer fram efter en långresa är inte bara träning för mig - det är också ett bra sätt att snabba på tidsomställningen i kroppen.
 

Palazzi

Medlem
Jag höll på med elitidrott ,i två sporter, fram tills inte alltför länge sedan... Fortsatte sedan med regelbunden styrketräning och gick upp en hel del i muskelmassa.

När jag flyttade till Italien, en andra gång, sommaren 2011 la jag av med all träning samtidigt; inga tillskott, mindre matransoner & mer alkohol. Under de sju första månaderna rasade jag 12kg i vikt:eek: Därtill hade jag ett högre kroppsfett än innan (mer skräpmat). Beräknad nergång i vätska och muskelmassa var ca15kg. Jag vägde vid den tidpunkten mindre än jag gjorde i grundskolan. Jag trodde att jag troligen tappat 5kg.. Det var alltså 3x det. Det kom verkligen som en chock!!!!

Började träna igen direkt, men i betydligt lägre frekvens. Nu är jag troligen normalbyggd (186cm & 82kg) men inte i närheten av den form jag en gång var i. Har som nyårslöfte att ta ett steg till i min träning, men kommer troligen inte nå samma resultat igen.... Det handlade förut om en extrem träningsmängd och mathantering, och det är något jag inte orkar bemöda mig med längre. Desto äldre man blir desto mer acceptans för den egna kroppen får man.

Bara en inblick i att resandet kan ha andra effekter på kroppen än viktuppgång :)
 

Perra

Medlem
Packar alltid ner mina löparskor och som skrevs tidigare, bra sett att upptäcka en ny stad. Sen att jag är ett löparfreak och satsar ordentligt i diverse maror osv gör att jag skulle må dåligt om jag inte rörde på mig kontinuerligt.

Imorgon kör ja 0730 från La Defense om någon är sugen :D
 
Toppen