Senaste nytt

Strandad på flygplats! whats your story hur blev ni omhändertagna?

peppe

Medlem
:rolleyes:De här hände mig. Jag skulle till Thailand med familjen över nyår. jag hade kostat på mig att boka i D-class med SAS från Arn via Cph. När vi kommer till CPH visar det sig att plandet är inställt och ett nytt är extra insatt först dagen efter. SAS tanten gav oss varsin tågbiljett ett klistermärke på boardingkortet och sa att vi skulle ta tåget två stationer mot "byn" och där skulle vi få bo på Parkinn och mat och dryck. lätt iriterade tog vi tåget med allt bagage mot köpenhamn två stationer och hamnar i Örestad. Där fanns inget Parkinn..... Vad SAS glömde att informera var att det finns ett annat tåg på flygplasten.... som går åt helt andara hållet. Är jag ensam om att få denna usla behandlign av SAS.f. ett riktigt skithotell och mat var av sämre kvalitet än det värsta smörgåsbordet på ålandsbåten. För övrigt så är parkiin ganska likt Paldiski palace från Torsk på Tallin
Har fått för mig att om jag haft dessa biljetter med ett annat bolag typ Thai Qatar singapore.. så hade man fått en helt annan service. Erfarenhet någon? är det alltid så här när det skiter sig för SAS? förövrigt så har jag skrivit en reklamation och dom skulle återkomma inom fyra veckor....
 

Roger J

Medlem
Eftersom du var biljetterad i Business Class på en betald biljett tänker man att de skulle ordna taxi eller en minibuss (ni måste ju varit fler som skulle dit). Standarden på hotellet är det nog svårt att klaga på dock. Men att släpa på alla väskorna på tåget låter lite väl.
 

mattssok

Medlem
Vet inte om man ska kalla det strandad men en dag efter att ha missat sista anslutningen på CPH (TAP hade kört en av sina vanliga strejker) så skickade SAS mig till Hilton på CPH. Det var förvisso ett trevligt hotell men jag blev ombokad till ett plan som avgick runt 0700 (på en lördag!) till ARN, dock så var rutten CPH-HEL-ARN ...

De gav mig inga andra alternativ och uppenbarligen var alla direktflyg på morgonen fulla, skulle gärna blivit tillfrågad om jag ville åka DY eller ta ett senare SAS plan då de kanske hade plats och skulle reducerat min restid med ca 4h.
 

palmen

Moderator
Blev strandad i Singapore när det var vulkanutbrott på Island. Planet skulle ha gått vid midnatt och när det väl kom upp att inget plan skulle gå den natten fick vi sova i en av gaterna (barnfamiljer, gamla och de med business/first fick gå till någon loung). Dagen efter blev det självklart inga flygningar av förklarliga skäl. Fick dock vouchers så man kunde äta vad man ville i några "enkla" restauranger på flygplatsen både nattmat, frukost och lunch. Vid 15-tiden dagen efter fick vi info om att vi skulel bli körda till ett hotell i Singapore. Bara att bege sig till bagagebanden och hämta sin väska och sedan vätna på transport (taxi) till hotellet som jag fick dela med 3 andra personer. Bodde på hotellet 1 natt med helpension, dagen efter flyttades vi till ett nytt hotell för en natt där också helpension ingick. På kvällen den 3e dagen fick vi valet att åka tillbaka till australien, hitta eget boende i singapore, eller följa med till någon resort i Malaysia. Jag valde att följa med till Malaysia där vi fick bo på Pulai Spring Resort (har jag för mig det hette, stor golfresort var det i alla fall). Alla måltider och måltidsdryck ingick. När planen väl började gå igen fick vi busstransfer tillbaka till Singapore Changi och jag var hemma ganska precis 6 dygn efter ordinarie ankomsttid.

Jag reste med Qantas på en ekonomi-biljett och behövde inte lägga ut en krona på något dessa 6 dagar.
Min reseförsäkring täckte förseningen hem så jag fick ut pengar från dom också.

Har absolut inget att klaga på hur jag blev behandlad av Qantas, många som reste med andra bolag hade inte samma tur dock. Det var nog också till min fördel att jag redan var incheckad innan de stängde ner luftrummet i Europa, de som skulle flyga dagarna efter hade nog itne lika tur antar jag.
 

MarcusC

Medlem
Missade BKk flighten i CPH för ett par år sedan pga dåligt väder(snö) på GOT, Buss till Säve där CPH flighten landat. Landade Kastrup när BKK kärran taxade ut....

Men SAS hade bokat om oss till TG nästa dag, och fixat övernattning på Hilton CPH. Flög i Ekonomiklass.

Så den gången skötte SAS det på bästa sätt tycker jag.
 

agehall

Medlem
När vi kommer till CPH visar det sig att plandet är inställt och ett nytt är extra insatt först dagen efter.

Jag råkade ut för samma sak i sommras. Blev skickad till Park Inn och lyckades ta rätt tåg dit. Väl där kändes hotellet som en bastu - de hade ingen fungerande AC. När jag kom upp på rummet och det var ännu varmare där vände jag och åkte tillbaka till flygplatsen. Lyckades ta mig till arrival service och helt plötsligt fanns det rum på Hilton istället.

Edit: Ska tillägga att jag var EBG och reste i betald C.
 
Last edited:

fcx

Medlem
Missade anslutning i Singapore (med SQ i economy) och blev ombokad till samma flight ett dygn senare. Blev inkvarterad i ett bra rum på flygplatsen. Tappade upp ett skönt bad och låg i badkaret och hade bra utsikt över några taxibanor. Lunch och middag serverades på rummet, och några minibar-vouchers ingick också. Tyvärr var internet-accessen svindyr.

Fick inte ett öre för besväret eller ens en ursäkt från SQ för förseningen.
 

David

Medlem
Landade på CPH mitt i snökaoset i slutet på november 2011 och då var samtliga flyg till GOT inställda. SAS hade dock, ansvarsfulla som de är, ordnat alternativ transport till Göteborg - nämligen buss(!?!). Det började närma sig sena kvällen och jag hade inte någon som helst lust att sitta svettig, eller tokfrusen, på en trång buss i uppskattningsvis 5 timmar eller mer (väglaget var ju inte direkt optimalt) utan jag bad att få åka hem med ~10-planet dagen efter. Jag hade trots allt precis avslutat en flygning från PEK utan speciellt mycket sömn och var pga. det rätt sliten.

Tjejen i transferdisken hade inga problem med detta men då kom en sur kärring flygande och upplyste mig väldigt tydligt och synnerligen otrevligt att något hotell betalar de minsann inte när annat färdsätt erbjuds. Jag misstänkte att de skulle se det på detta vis och hade redan säkrat sovplats, en tågresa bort, i Lund (där fanns det dessutom pizza och bärs vid ankomst), så tanten fick en syrlig kommentar tillbaka om att jag minsann inte hade bett om någon övernattning och att jag inte var intresserad av detta. Då gick hon bara.

Jag var föresten inte ensam om att tycka buss var en halvdan idé, det var fler i transferområdet som hellre tog ett flyg dagen efter.

Sedan har det hänt grejer i HEL och CAN också, men de tar vi en annan gång. :)
 

Kristofer

Medlem
SAS ställde in min flight CPH-BKK. Vi som var bokade i Business fick då bo på Hilton. Tycker att SAS skötte allting riktigt bra.
 

Storsteffe

Medlem
Hade som tur var bokat på SAS.se i fjol när sista planet hem vänd pga att det inte kunde landa i Sundsvall. Taxi till hotellet och tillbaka och avresa hem dagen efter. De som hade biljetter från resebyråer etc hade inte samma tur, de blev hänvisade till inköpsstället av sas servicedisk.. kl. halv tolv på torsdag kväll.
 
Toppen