Senaste nytt

Thai Airays TG 473 i business class, Bangkok - Brisbane. Kabinfaktorn.

ACervin

Medlem
Avgångstid 23;59. Undrar varför man valt just den tiden. Egen incheckning väl avskilt från den myrstacksmyllrande ekonomidelen av flygplatsen. Skönt, Bangkokska folkhavet kan göra en skandinav som är van vid en lite större privatsfär utmattad. Flygplatsen har jag varit på fler gånger än jag kan minnas. Men detta var mitt första besök i Bangkok sedan 1981. Verkar ha hänt lite.
Ensam i security och jag hade fyra passkontrollanter att välja på. I security gav min klocka utslag, kan inte komma ihåg när senast det begav sig. Rulltrappan ner till den stora Royal Silk Loungen. Allting tog mindre än tre minuter och hotellet som insisterade på att jag skulle lämna 4 timmar före avgång. En del asiataiskt småvarmt och spaghetti med köttfärssås som några lyckligt lottade europeiska ungdomar gav sig på. Internet så långsamt att det är oanvändbart. Frågan är om jag skall gå och köpa en bok eller satsa på en film ikväll om inte sömnen infinner sig. Går och kollar med receptionen vad som finns. Sträckläste Nesbös senaste från Johannesburg til Bangkok. Får bli film. En timme kvar till boarding. Avstå mat och dryck nu. Vill gärna prova utbudet ombord.

Kabin.jpg

Fullt i C kabinen som är av gamalt datum på denna 777-300 med 2+3+2. Har mittensätet förstås. Inte ens egen förvaringsficka. Det finns 2 sorters champhagne Laurent Perrier Brut och Piper Heidsieck. Personalen är ytterst vänliga och skumpan kommer snabbt. Inget stuvutrymme. Angled, not lie flat. Den gamla damen till vänster är en rutinerad business class resenär och morrar om att hon begärde bokning med 180 lie flat och en en sån här angled lie flat och usel pitch som hon vant uppskattar till 74 hade hon definitvt inte tänkt sig För hennes del var Etihad det som gällde, speciellt uppskattade hon vinutbudet och chaufförstjänsten. Förutom Cathay Pacific så verkar det vara mellanöstern bolagen som regerar med moderna kabiner. I alla fall av vad jag stött på de senaste 2 åren. Maten består av 1 förrätt, 4 varmrätter, ostbricka och 1 efterrätt. Flygtiden är beräknad till 9 timmar 45 minuter. Jag tror jag byter om och äter i pyjamas. Normalt ett no no för mig. Man äter inte en trerätters i sovkläderna. Men känner mig lite nedslagen av de gamla kabinerna jag stött på på senaste tiden, dessutom stramar livremmen efter 2 veckors mat och vinorgie i Sydafrika. Det för bli en Beune Premier Cru 2009 till maten för sömnens skull.


Grillade grönsaker med pesto stod det i menyn. Men det blev sparris med en gåslever kräm och en liten bit halstrad tonfisk. och sedan en biff med rödvinssås. Lite ost kanske och citron maräng paj. Det visade sig att maten var alldeles utmärkt. Förrätten välsmakande, min revbensbiff var slow cooked och föll isär på ett behagligt sätt. Rödvinerna var kalla som vanligt. Min stolgranne, den vana tanten suckade över att hennes favorit Sauvignon Blanc inte fanns ombord trots att det fanns på vinlistan. Det gällde även en del annat som efterrätten, fick hålla tillgodo med en god chokladkaka istället. Ostbrickan var under standard, med endast en trekant President Brie i sin folie och några skivor hårdost.

Förrätt.jpg
Välsmakande förrätt
Varmrätt.jpg
Ser inte så kul ut men smakade desto bättre
Ostbricka.jpg
Inte någon bra ostbricka

Vaggades sedan till sömns av en ganska intensiv turbulens i en slags halvliggande position. Syntetfilt och kudde det enda som erbjöds. Frukost var normal business standard med lite färsk frukt, dock sirligt utskurna mönster, en frittata med kycklingkorv som smakade bra. Apelsin juicen höll inte riktigt måttet, en intensiv orange historia. Croissanten var faktiskt ovanligt frasig för att vara serverad ombord på ett flygplan.

Sammanfattningsvis får man säga att servicen var mycket uppmärksam och bra. Maten bra, med undantag av ostbrickan och vinutbudet bra med 4 vita, 4 röda av bra kvalitet. Kallt rödvin som vanligt. Det som stör bilden är den gamla kabinen med dåliga stolar och ett inflight system med små suddiga skärmar i 4:3 format. Men det kan inte besättningen rå för. Ett litet irritationsmoment är det också när menyn inte matchar det faktiska utbudet ombord.

En reflektion efter att ha drabbats av gamla businesskabiner på sistone är att det är märkligt att det inte avspeglar sig i priset. Varan som levereras är ju i högsta grad beroende av kabinen. Men det uppges sällan vilken typ av kabin som erbjuds, om man inte själv tar reda på det. I framtiden skall jag försöka informera mig bättre om kabinerna och välja med omsorg när det är möjligt..
 

majer

Medlem
TG 473 i C, Bangkok - Brisbane. Kabinfaktorn.

Härlig läsning om en till synes ok flygning med förbättringspotentialer.
Håller med om prissättning vs. kabinstandard. Åtminstone kunde flygbolagen göra det enkelt för passagerarna att se vilken kabinstandard som gäller under flygningen, t ex ange det i itineraryn. Fast hur skulle bolaget då hantera fall där man betalat ett högre pris för en högre standard och planet byts ut i sista stund?
 

SvartMjolk

Medlem
Avgångstid 23;59. Undrar varför man valt just den tiden.

Jag är inte helt 100 men jag antar att de gör så för att minska risken att passagerarna kommer fel dag. 00.00 den 14 mars. Ska man då åka när klockan är 00.00 mellan 13e och 14e eller mellan 14e och 15e.

I övrigt en intressant och välskriven rapport, alltid kul att läsa:)
 
Last edited:

ACervin

Medlem
Jag är inte helt 100 men jag antar att de gör så för att minska risken att passagerarna kommer fel dag. 00.00 den 14 mars. Ska man då åka när klockan är 00.00 mellan 13e och 14e eller mellan 14e och 15e.

Stämmer säkert, mindre risk för missförstånd. Tänkte inte på det.

Åtminstone kunde flygbolagen göra det enkelt för passagerarna att se vilken kabinstandard som gäller under flygningen, t ex ange det i itineraryn.

Ja man tycker ju det. Såg på vägen hem från flygplatsen idag att Cathay Pacific gör reklam för sin nya business kabin som man nu inför på sträckan BNE - HKG. Så ibland fungerar det. Man annars är det samma problem som med codeshare. Du köper biljett i ett flygbolags namn som du valt för sin goda kvalitet och får flyga med någon helt annan.
 

Jonas C

Medlem
Trevlig rapport. Dock vill jag minnas att stolarna på B777-300:an som du flög tycks vara av en nyare variant än de på B744 och A340-600. Intressant nog gjorde Thai under sommaren 2011 reklam för dessa stolar på nya A330:n i bland annat Newsweek.

Thai's Business produkt ser helt klart trevlig ut, även om varmrättens upplägg liknar en förfinad ekonomiklass måltid. Skulle gärna vilja testa dem någon dag.
 
Last edited:

Roger J

Medlem
Thai har ju (minst?) tre varianter av C-klass på B777 nu. Den ovan tror jag är näst äldst. Den med 2+2+2 är liknande stolar men äldre och mer sliten, dock utan risk att hamna i mittsäte. Sedan den nya med samma stolar som på A380.
 

Dr. Miles

Expert
Thai har ju (minst?) tre varianter av C-klass på B777 nu. Den ovan tror jag är näst äldst. Den med 2+2+2 är liknande stolar men äldre och mer sliten, dock utan risk att hamna i mittsäte. Sedan den nya med samma stolar som på A380.

Det finns också regional Business class stolar på vissa THAI B777 plan. Jag satt i en sådan mellan Bangkok och Hong Kong för några år sedan. Konfiguration i Business class var 2-3-2 då.

Bilden är från Airbus A330 men det är samma typ av regional Business class stol.
THAI Business class, HKG-BKK_02.jpg
(Foto av Dr. Miles)
 

Roger J

Medlem
Just det. Den 2+3+2-konfiguration jag tänker på är longhaul-Business. Första raden är då alltid 2+2+2. 4 varianter alltså.
 

Alf

Medlem
Vedervärdigt att hamna i mittstolen i tresektionen på B777. Försöker välja bolag som ara har två stolar där. Vinsortimentet verkar vara standard att en sort av rött och vitt saknas. Samma drabbade mej i förra veckan. Någon på forumet har beskrivit chansen med god service och bra kabin är som att spela rollette när det gäller TG. Jag har åkt mycket TG för 10 år sedan och gjorde över nyår en resa i C och blev ganska besviken på deras produkt, både mjukt och hårt. Kommer nog att välja Emirates eller Qatar framöver, eller vaför inte Finnair.
 
Toppen