Senaste nytt

Boka bonusresa till Palau med påkoppling till Sydney?!

sunkan

Medlem
Hej, hej!

Jag har, som jag skrev i semestertråden, bokat en liveaboard dykresa från Palau i november i år.

För att undvika economy och dessutom komma lite billigare undan är jag nu ute efter att boka flyget som en bonusresa. Utöver Palau så är mitt mål att fortsätta till Sydney efter dykningen.

En tanke är då att boka en open-jaw för eurobonuspoäng. Utresa till Palau (ROR) och hemresan från exempelvis BKK samt lägga till ytterligare en bokning ROR-SYD-SIN. Jag måste tydligen hålla mig lite tills även biljetterna hem har släppts då, det enligt SAS kundtjänst, inte går att boka enkelbiljetter med annat en SAS opererade flyg.

Jag har hittat biljetter ut ARN-LHR-NRT-GUM-ROR med SK/NH/UA i C.

Har ni några bra tips, idéer eller funderingar på hur jag får ut mest av resan! En ToR open-jaw ARN-ROR, SIN-ARN skulle kosta 140 000 EB-poäng om jag förstått det rätt. Ytterligare en biljett ROR-SYD-SIN skulle kosta 110 000 poäng. Är det ett bra upplägg? Finns det smartare sätt att lägga upp det?

Jag hade även tänkt köpa en enkelbiljett till min tjej SIN-ARN. Om den inte finns till enkelpris så blir det dock för dyrt. Isf måste jag försöka samla på mig ytterligare en gäng poäng! Alternativt om jag mot förmodan skulle lyckas komma över två platser i C på SAS BKK-ARN.

Jag har idag knappt 300' EB-poäng. Jag har även ca 100' Avios om de går att använda till något skoj!? Har även ett US Dividend konto men tyvärr inga poäng där än. Kan ju dock dyka upp någon lämplig köp-kampanj...

Mvh

Christian


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 

sunkan

Medlem
Nu har jag läst lite mer på SAS hemsida och kan konstatera att jag fick fel information från EB kundtjänst. Det ska gå att boka enkelresor även med Star Alliance partners! Det visste jag ju egentligen sedan innan men tydligen inte killen på kundtjänst.

/Christian
 

Dr. Miles

Expert
Hej, hej!

Jag har, som jag skrev i semestertråden, bokat en liveaboard dykresa från Palau i november i år.

För att undvika economy och dessutom komma lite billigare undan är jag nu ute efter att boka flyget som en bonusresa. Utöver Palau så är mitt mål att fortsätta till Sydney efter dykningen.

En tanke är då att boka en open-jaw för eurobonuspoäng. Utresa till Palau (ROR) och hemresan från exempelvis BKK samt lägga till ytterligare en bokning ROR-SYD-SIN. Jag måste tydligen hålla mig lite tills även biljetterna hem har släppts då, det enligt SAS kundtjänst, inte går att boka enkelbiljetter med annat en SAS opererade flyg.

Jag har hittat biljetter ut ARN-LHR-NRT-GUM-ROR med SK/NH/UA i C.

Har ni några bra tips, idéer eller funderingar på hur jag får ut mest av resan! En ToR open-jaw ARN-ROR, SIN-ARN skulle kosta 140 000 EB-poäng om jag förstått det rätt. Ytterligare en biljett ROR-SYD-SIN skulle kosta 110 000 poäng. Är det ett bra upplägg? Finns det smartare sätt att lägga upp det?

Angående enkelresa mellan Koror och Sydney, kan du använda 25.000 United miles för resa i Business class.

T ex Koror-Guam-Osaka-Seoul-Sydney för 25.000 UA miles + ca 47 USD per person i Business class.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Screenshot20130111_1.jpg

Om du är beredd att betala 35.000 UA miles kan du flyga i First class.
T ex Koror-Manila-Bangkok-Sydney

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Screenshot20130111_2.jpg
 

sunkan

Medlem
Det är ju inget dumt alternativ :) Betydligt färre poäng än vad SAS tar!

Signade precis upp för ett MileagePlus-konto :)

/Christian
 

Dr. Miles

Expert
Med Avianca LifeMiles är kanske inte lika förmånligt men det går.

Base miles för award mellan Koror och Sydney i Business class: 47.500 LM miles

Kalkyl:
19.500 LM miles + Cash 359,76 USD + skatt 51,56 USD + bokningsavgift 25 USD = 19.500 LM miles + 436,32 USD

Inköpskostnad av 20.000 LM miles vid 100% bonus miles kampanj: 300 USD

300 + 437 = ca 737 USD = ca 4.800 SEK inkl. skatter per person.

Screenshot20130111_3.jpg


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 

sunkan

Medlem
Jag sitter nu otåligt och väntar på att det ska dyka upp bonusplatser på flyget hem som jag tänkt mig till den 15 december. Än så länge visar awardtravelr resor t o m 12 december.

Utresan finns fortfarande den 19 november ARN-(SK)-LHR-(NH)-NRT-(UA)-GUM-(UA)-ROR. Jag får då även en natt i Tokyo på efter vägen vilket ju kan vara skoj samt två nätter på Palau innan båten går. Kan ju vara lämpligt med lite vila och anpassning innan 7 dygn med 4 dyk/dag :)

Har någon någon erfarenhet av ANA i C? Vilken typ kan man förvänta sig på sträckan LHR-NRT? Det finns även biljetter med SAS eller Lufthansa på det långa segmentet. Vad är att föredra? Finns även biljetter i F med Asiana men då ankommer jag Palau 4 på morgonen vilket inte känns så lockande. Asiana verkar dessutom ha en relativt gammal F på den aktuella sträckan (FRA-ICN).

Jag har inte sett till några platser på TG över huvudtaget. Jag har tittat efter hemresor varje dag i början av december både från SIN och BKK. Betyder det att det inte finns eller att de inte har släppts än? Tycker det verkar som rätt många här har lyckats boka diverse bonusresor med TG!

Mvh

Christian
 

Dr. Miles

Expert
Har någon någon erfarenhet av ANA i C? Vilken typ kan man förvänta sig på sträckan LHR-NRT?
Flygning mellan Tokyo och London har ANA BUSINESS STAGGERED.
Det finns även biljetter med SAS eller Lufthansa på det långa segmentet. Vad är att föredra?
Om du använder SAS EuroBonus poäng är SAS flyget bättre då du slipper att betala bränsletillägget.
Jag har inte sett till några platser på TG över huvudtaget. Jag har tittat efter hemresor varje dag i början av december både från SIN och BKK. Betyder det att det inte finns eller att de inte har släppts än? Tycker det verkar som rätt många här har lyckats boka diverse bonusresor med TG!
Det är nog att THAI inte har släppt award platser än.
 

sunkan

Medlem
Lysande! Tack för svar :)

Då är ju frågan om det är värt bränsletillägget för att åka ANA istället... Antar att det även går bra att boka SAS-flyget tillsvidare och avvakta om det dyker upp något roligare framöver. Skulle ju gärna testa F! Samma borde väl gå att göra för hemresan, boka en SQ/SK kombo i C och se om det kan tänkas dyka upp TG i F längre fram!

/Christian
 

sunkan

Medlem
Nu har jag bokat resan tillsvidare med hjälp av en väldigt trevlig och hjälpsam kille på SAS kundtjänst :)

Det blev enligt följande:


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

På hemresan bokade jag även en enkel till min sambo för 60% av poängkostnaden. Economy NRT-GUM-ROR, övrigt i C. Nu ska jag hålla koll på om det dyker upp något roligare framöver!

Utresan går med SAS/ANA/United och hemresan med TK. Jag har en natt i Tokyo på vägen ut och kommer fram till ROR två dagar innan dykbåten lämnar hamnen. Hoppas det ska räcka som buffert för eventuellt trubbel!

Nu bli nästa steg att hitta lämpliga resor mellan ROR-SYD-SIN :)

Mvh

Christian
 

sunkan

Medlem
Nu har jag uppdaterat min hemresa till att innefatta TG920 BKK-FRA, A380 i First :) Blir min första resa i First om jag inte hittar något trevligt även på utresan. Kostnadsmässigt så bör jag ju se till att göra det eftersom poängen redan är betalda för att flyga F.

Nya sträckningen på hemresan är för närvarande:


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Har ni några bra förslag på justeringar på utresan? Det finns Thai från CDG i first med 380 vilket är lite lockande. Efter Jacobs alla rapporter är ju ANA lockande. Vad tror ni om chanserna att det dyker upp platser i F hos dem? Gällande utresan så behöver jag komma fram till Palau (ROR) helst senast den 21 november.

/Christian
 
Toppen