Senaste nytt

Hur flyger småbarn (infant) utan bassinet och utan eget säte på långresa?

Det här är en fråga till er som har barn i 1-2 års åldern: barnet har inget eget säte och är för stort för bassinet (max 9 mån enligt SAS).

På en långresa med möjlighet till flera timmars sömn - var sover barnet? :)

(vi har bokat Business Class biljetter med SAS)
 

Senator

Moderator
Senast jag såg detta var på AF A380 mellan IAD och CDG. Det gick så där kan jag säga när den lilla skulle sova bredvid mamma i stolen. Det var inte så många i kabinen som sov tror jag...

Så det är 9mnd för bassinet? Med tanke på att man säljer för 90% upp till 2 år utan egen plats trodde jag faktisk det var bassinet upp till 2 år.
 

Chrille

Medlem
Om man ska ha barn i knät under en längre resa kan det vara en fördel med window-seat eftersom du kan luta dig och få lite stöd på så sätt. Eller så kan du hoppas att det finns en ledigt säte i närheten som du skriver. Att lägga det sovande barnet under stolsraden framför kan kanske funka, fast det är inget jag rekommenderar....
 

GillBates

Medlem
Det sista inom parentes låter vettigt. Vi tog vår då 9 mån son med oss över Atlanten flygandes Delta......Jo, jag vet, men jag visste inte bättre på den tiden! Det var ingen lek kan jag säga och det berodde inte på vår son.....
 

090034208

Medlem
För oss som rest mycket med 2 st barn så har det inte varit åldern utan vikten på barnet som avgjort om vi fått bassinet eller inte( kan tilläggas att våra barn inte varit dom tyngst i sin åldersgrupp). Olika bolag har olika restriktioner angående detta. Vi har inte åkt SAS på långresa utan Asiatiska bolag som varit väldigt bemötande mot barnen.
Våra barn har (som tidigare sagts ovan) sovit i famn eller på golvet(vissa bolag förbjuder detta) men hos AY och LX har det fungerat bra. Kan då tilläggas att vi åkt ekonomi så där säkert lättare.
 

Svenska73

Medlem
Det här är en fråga till er som har barn i 1-2 års åldern: barnet har inget eget säte och är för stort för bassinet (max 9 mån enligt SAS).

På en långresa med möjlighet till flera timmars sömn - var sover barnet? :)

(vi har bokat Business Class biljetter med SAS)


När vi åkte ekonomi med barnen i den åldern köpte vi ett säte till vår 18 månaders bebis. Om ni åker business så borde det gå bra. Ska inte sticka under stolen med att det är jobbigt, det är det, men med förberedelse så funkar det. Vi brukade ha olika leksaker för olika segment av resan så helt plötsligt kom en ny spännande leksak fram. Ladda ipaden med barnprogram.
Lycka till!

Bassinet är en vikt/längd fråga. Vår son var för stor för bassineten redan vid 5 månader. Om jag minns rätt så var det 8-0 kg?
 

Dr. Miles

Expert
Litet tips. Välj aldrig någon flight med fiskbenkonfiguration av Business class. (bl a Air New Zealand, Air Canada, vissa THAI flygningar)
Det är hopplöst att ha sitt barn i annat säte och ha koll på barnet från eget säte.
 

Svenska73

Medlem
Fiskbenskonfig samt de flesta nya konfigs är svåra med barn under 10 år som kan känna oro för att sitta själv. Jag erkänner att modern tog över och jag blev ganska lättad att det var TGF från ARN när vi åkte eftersom 6-åringen inte hade varit begeistrad i en F-Svit.
 
Toppen