Senaste nytt

Vilken flygplats i världen har den finaste inflygningen?

Jacob

Medlem
Det finns vissa flygplatser i världen som har helt magiska inflygningar som man bara njuter sig igenom.

Vilka är era favoriter?

Lissabon är en av mina absoluta favoriter. Gör man inflygningen från söder gör man hela inflygningen rakt över Lissabons centrum med Atlanten precis utanför, och flygplatsen ligger mindre än en mil från centrum.
I slutet på inflygningen flyger man över en av de stora esplanaderna och man är så nära marken att man i princip kan räkna människorna som går på trottoaren.
Helt otroligt!

IMG_3457.jpg

En inflygning som jag också gjort fler gånger än jag kan räkna är den till London Heathrow.
Gör man inflygningen från öster, oftast efter några minuters cirkulerande över nordöstra London först, flyger man precis söder om centrala London och hela Themsen med alla kända byggnader visar sig.
En gratis sightseeing tur!

IMG_6359.jpg

IMG_6368.jpg

Klicka på bilderna för att förstora!
 
Annars brukar väl St Maarten kvalificera på topp 10 listorna?

[video=youtube;zAfQwDizpRo]http://www.youtube.com/watch?v=zAfQwDizpRo[/video]
 

MarcusC

Medlem
LHR (österifrån) absolut. Innsbruck har spännande landning. SXM hade jag gärna testat, fast nog coolast på jumpseat då ;).
 

Lennw

Medlem
Svår fråga, allt beror ju på vilken inflygning (och på vilken sida man sitter). Lite av ett lotteri.

En av de vackraste inflygningarna var med KLM till Kapstaden för några år sedan. Vi flög på kanske 3000 fot med låg hastighet just utanför kusten och fick se hela Kapstaden med taffelberget. Men oftast är inflygningen till Kapstaden ganska trist.

Jag har upplevt några mycket vackra inflygningar över Stockholm. New York kan ibland också erbjuda riktigt fin utsikt :)
 

MarcusC

Medlem
En av mina mest minnesvärda ladningar var på SK909 till Newark för 4år sedan. Pga starka vindar var bana 29 enda banan, men approach gick först, och enligt kapten på bana 22.... På låg höjd gör vi sedan en skarp sväng mot Manhattan, sedan skarp sväng tillbaka mot bana 29, svettig landning men mkt fin utsikt över Manhattan...tror inte bana 29 används ofta för landningar..
 

Jacob

Medlem
En mycket läcker inflygning är också till Hong Kong.
Kanske inte går att matcha med den inflygning som en gång gjordes till Kai Tai, rakt över Kowloon, men nog är det ändå en ganska kul inflygningsrutt de har när man landar från nordöst (bana 25L/25R).
Man flyger som en cirkel runt hela Hong Kong samtidigt som man långsamt sänker sig ner de sista hundra metrarna.
På en riktigt klar och solig dag ser man precis hela Hong Kong, och inflygningen avslutas vid den massiva hamnen men en enorm massa kranar.

IMG_4855.jpg

IMG_4857.jpg
 

HenkeD

Medlem
Inflygningen mot Heathrow är mycket trevlig på en solig dag.

Gillar också inflygningen mot Köpenhamn Kastrup en riktigt vacker dag när man kan göra en visuell landning och flyga rakt över Öresund med alla fraktfartyg bara hundratalet meter under planet.
 
Toppen