Senaste nytt

Flightright nu i Sverige: Få hjälp med att klaga (mot ersättning)

Morgan

Medlem
Flightright har nu etablerat sig i Sverige: I korthet hjälper de folk att klaga på flygbolaget kopplade till reglerna i EU-direktivet 261/2004 - mot att de tar 25%+moms i success fee om de lyckas.

Kanske en tjänst som är bra för någon - smart affärsidé hursomhelst!

Pressmeddelande:
Hej alla flygpassagerare i skandinavien! – nu har flightright Scandinavia lyft!
8 jan, 2013 12:00 CET

flightright Scandinavia har startat sin verksamhet I Sverige och biträder flygpassagerare i enlighet med förordning (EG) nr 261/2004
Verksamheten fortsätter i övriga Skandinaviska och Baltiska stater under början av 2013
Stockholm den 8 Januari, 2013 –flightright, den tyska konsumentportalen för flygpassagerares rätt till ersättning för flygförsening, inställda flyg och överbokning expanderar internationellt. flightright Scandinavia har nu påbörjat sin verksamhet i Sverige.

I enlighet med EUs förordning 261/2004 har flygpassagerare rätt till kompensation med upp till 600 euro om deras flyg blir inställt eller försenat eller om de nekas boarding på grund av överbokning.

Flygpassageraren löper inget kostnadsansvar och flightright kommer bara att ta betalt om flygbolaget betalar ut ersättning.

flightright Scandinavia kommer snart att öppna upp vidare verksamhet I Norge, Danmark, Finland och Island samt Baltstaterna Estland, Lettland och Litauen med en ny gemensam marknad om 32 miljoner flygpassagerare och över 320.000 flighter, alla med risk för förseningar, inställda flyg och överbokningar.

Om flightright: flightright, konsumentportalen för flygpassagerares rättigheter startade sin verksamhet våren 2010. Genom att använda flightrights hemsida kan flygpassagerare få ekonomisk ersättning för försenade och inställda flyg.
flightright hänvisar till EUs förordning 261/2004 som reglerar flygpassagerares rätt till ersättning från flygbolaget för försenade och inställda flyg.

flightright
 

taxvalp

Medlem
Känns helt bortkastad att anlita någon extern konsult då det i de flesta fall räcker att skriva till ARN vars hjälp man redan betalat för via skattsedeln.

Någon mer juridiskt skolad får gärna fylla i, men i Sverige är ju juridisk rådgivning enligt modellen "no claim - no fee" mer eller mindre bannlyst av branschen såvitt jag förstår.
 

JonW

Medlem
Känns helt bortkastad att anlita någon extern konsult då det i de flesta fall räcker att skriva till ARN vars hjälp man redan betalat för via skattsedeln.

Någon mer juridiskt skolad får gärna fylla i, men i Sverige är ju juridisk rådgivning enligt modellen "no claim - no fee" mer eller mindre bannlyst av branschen såvitt jag förstår.
Vissa bolag skiter ju ändå i ARN, och då har man ju kastat bort tid och energi i onödan.
Att jobba mot success fee har i Sverige förkastats av Advokatsamfundet, men det finns inga hinder för jurister att göra så, och det blir mer o mer vanligt.
 
flightrights affärsidé är att det aldrig skall kosta passageraren något. flightrights tjänst är en premiumtjänst för vilken de tar betalt om de lyckas driva in ersättning. Passageraren kan naturligtvis driva sitt ärende själv om man har tid. Problemet är att flygbolagen har varit och är extremt emot 261/2004 och ofta bestrider betalningsansvar även om det inte finns skäl. Passageraren hamnar då antingen i domstol där han får driva sitt mål själv eller i ARN. Handläggningstiden i ARN är nu över 9 månader och även om flygbolaget skulle förlora så har man ingen skyldighet att följa ARNs rekommendation.
 

Bamsefar

Medlem
Flightright klarar inte ens av att hantera informationen man sänder till dom... Jag avråder mycket starkt från att använda dom:

Jag har en flight med BA som vart 4h45m försenad från Barbados till Stockholm. När jag på prov anmälde det till Flightright, så fick jag ett email som svar att <någon annans namn> flight på SK var mottagen med fel uppgifter på i princip alla punkter. Inte ett enda rätt. Efter lite emailande så fick de väl till det, men det var fortfarande detaljfel på min flight. Sedan kom beskedet att istf de 600 Euro man enligt EU261/2004 har rätt till för denna typ av försening, så får man bara 300 Euro eftersom flightright är baserat i Tyskland och där råder tydligen någon annan regel som bara ger förseningskompensation för första benet av två (min resa var via London, där första fligten vart försenad som gjorde att anslutningsflyget missades, byte flygplats och sedan kom hem med annan kärra än planerat). Det som räknas enligt EU261/2004 är slutdestinationen och inte något annat - men det anser inte flightrights tyska avdelning som skulle sköta ärendet. Till på köpet var man tvingad att ge en fullmakt som jag aldrig fick den detaljnivån som jag skulle behöva för att skriva på...

Det verkar som man haft för bråttom att sätta upp tjänsten, den fungerar bevisligen mycket dåligt då den inte klara av ens nanm/flight/tider korrekt. Sedan verkar den inte stödja EU261/2004 korrekt.

ARN må ta 9 månader, men sanningen är att den är gratis, och enkel att fylla i på WEBen. Det går faktiskt snabbare än att försöka få till det med flightright - för deras web sidan är sämre helt klart - never mind att tjänsten alltså inte har koll på sina "kunders" uppgifter.

Låt bli är rådet från mig.
 

Gnopps

Medlem
Jag ogillar att man måste läsa deras villkor för att hitta att det kostar 25% i avgift (+moms vilket i praktiken innebär över 30%) +ränta. Dessutom måste man betala i kontanter till dem även om man "bara" får resecheckar av flygbolaget. Detta om jag tolkar villkoren rätt.

Klickar man på "Vår ersättning" får man ingen prisinformation, texten nedan är klippt från http://www.flightright.se/allmaenna-villkor:
Som betalning för sitt uppdrag erhåller flightright provision om 25 procent (jämte tillkommande moms) av det belopp som flightright eller genom flightright anlitat ombud lyckas utfå. Om eventuell ränta utgår på kapitalbeloppet kommer denna att tillfalla flightright. Om du/ni erhåller betalning från flygbolaget i annan form än likvida medel (t.ex. resecheckar) och du/ni godtar betalningen, skall du/ni erlägga betalning till flightright enligt ovan (t.ex. 25 procent av resecheckarnas värde jämte tillkommande moms.


För utförandet av uppdraget enligt Avsnitt 1.3.b) – c) kan flightright erhålla ersättning för diverse kostnader såsom exempelvis inkassokostnader, en timmas rättslig rådgivning vid ett tillfälle för varje domstolsinstans och med belopp som motsvarar högst den ersättning som betalas för rådgivning enligt rättshjälpslagen (1996:1619),
ansökningsavgifter till domstol och/eller annan myndighet, resa och uppehälle för ombud, vittnesbevisning, samt översättning av handling. Denna ersättning tillfaller oavkortad flightright.


flightright äger rätt att avräkna ersättning och ränta enligt Avsnitt 5.1 och 5.2 ovan från betalning som flygbolaget erlagt till flightright.
 
Last edited:

Traveller

Medlem
Försenade flyg blir plötsligt business för andra

Det där med att vara försenad kan ju vara ett gissel. De flesta av oss orkar nog inte tjafsa om ersättningen (beror givetvis på vad som hänt) och vill allra helst komma hem och inte lägga mer energi på det hela. Men nu, nu har det dykt upp en affärside kring det hela. Fann i dag den här länken till ett företag som har som affärside att driva in våra krav gentemot flygbolaget. Som ersättning tar dom 25% av densamma..

Ersättning för flygförseningar och inställda flyg | flightright - Vi ser till att din rätt som passagerare tillvaratas

Är det här bra eller dåligt, smakligt eller osmakligt? Skulle du använda en sådan tjänst? Vad tycker du?:confused:
 
Toppen