Senaste nytt

Fri bagagevikt på Turkish Airlines, vad gäller?

Sebastian

Medlem
Hej BC.se,

Imorgon (torsdag) flyger jag till Shanghai där jag ska exjobba under våren. Jag flyger med Turkish Airlines economy. Nu kvällen innan när allt är packat så ska väskorna så klart vägas. Kabinväskan väger strax under 8 kg så den är "safe".
Nu till problemet; på min biljett står det Free Baggage Allowance 30 kg på båda flighterna. Flyger Arlanda-Ataturk-Shanghai pu dong. På deras hemsida står det max 20 kg. Vad gäller? Jag har även bokat hemresan i maj med samma bolag, bokade samtidigt. Försökte googla lite och hittade lite information om att resan jag bokat är så pass lång tid ( antal dagar mellan in-ut) så 30 kg gäller.

Om detta är till någon hjälp så bokade jag (fattig student): Cabin/Fare/Class ECONOMY PROMOTIONAL / P

:confused:
 

skydiver

Medlem
Jag kanske inbillar mig, men kan de inte oavsett tänkas ha överseende om man förklarar att man ska vara borta så länge (vilket ju kan bevisas med bokningen)? Eller kommer systemet att neka personalen att processa?
Några erfarenheter med hur strikta olika bolag är?
 

Dr. Miles

Expert
Fri bagagevikt styrs av Fare basis.
T ex studentbiljett, etniskbiljett och sjömansbiljett har ofta generösare fri bagagevikt än normalt även om de bokas i Economy class.

Om jag inte missminner helt, står det på Turkish Airlines webbsida at avresa från vissa länder har högre fri bagagevikt än normalt.
 

Palazzi

Medlem
Fri bagagevikt styrs av Fare basis.
T ex studentbiljett, etniskbiljett och sjömansbiljett har ofta generösare fri bagagevikt än normalt även om de bokas i Economy class.

Om jag inte missminner helt, står det på Turkish Airlines webbsida at avresa från vissa länder har högre fri bagagevikt än normalt.

Det sistnämnda stämmer, men det handlar då om 23kg, istället för 20kg.

Kan man boka en studentbiljett om man inte är bosatt i Turkiet? Etnisk Turk +/ sjöman är väl inte trådstartare?

Det står lite olika information på TK's hemsidan också. Står under Ekonomiklass "20kg" och 30kg för Business.

Men sedan står det "always 30kg free....".

Räknar de in handbagaget? Isåfall är det första gången jag har hört talas om något sådant...

PS. Om det står 30kg på biljetten, då är det troligen så.
 
Last edited:

PYRZ

Medlem
Är det ex-ARN så är det 30kg som gäller, så du behöver inte oroa dig. (Det samma för även ex-CPH). Om man däremot åker ex-IST brukar det vara 20kg. (till Europa iaf)
 

Dr. Miles

Expert
Det sistnämnda stämmer, men det handlar då om 23kg, istället för 20kg.
Turkish Airlines - Free Baggage Allowance - turkishairlines.com

Turkish Airlines skrev:
International Flights Free Baggage Allowance

Free baggage allowance is 30 kg for Economy Class and 50 kg. for Business Calss from Odessa to Italy, Spain, Germany, Greece and Portugal

Kan man boka en studentbiljett om man inte är bosatt i Turkiet? Etnisk Turk +/ sjöman är väl inte trådstartare?
Det går ofta att köpa dessa speciella biljetter från resebyrå. Det som jag skrev är ett exempel, inte någon förklaring av själva trådstartarens biljett.
Som jag skrev i mitt inlägg, fri bagagevikt styrs av Fare basis. Student-/etnisk-/sjömansbiljett har annan Fare basis än publicerade priser.
 

Sebastian

Medlem
Tack för era snabba svar! Jag är svensk så alltså ingen specialbiljett bokad.

ang PYRZ inlägg; Jag åker från Arlanda men mellanlandar i istanbul för att där byta flygplan vidare mot shanghai. Vad menas med ex-ARN?


Tillägg: Jag antar då att det gäller 30 kg för min incheckade väska och alltså inte mitt handbagage? Så totalt 30+8 ?
 
Toppen