Senaste nytt

Världens säkraste flygbolag 2012

Dr. Miles

Expert
JACDEC (Jet Airliner Crash Data Evaluation Centre) har publicerat en lista av världens säkraste flygbolag 2012.

Finnair tog första platsen den här gången efter år 2011:s anda plats, följd av Air New Zealand och Cathay Pacific.

  1. Finnair
  2. Air New Zealand
  3. Cathay Pacific Airways
  4. Emirates
  5. Etihad Airways
  6. EVA Air
  7. TAP Portugal
  8. Hainan Airlines
  9. Virgin Australia
  10. British Airways

(Källa: JACDEC SAFETY RANKING 2012)
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
ANA trillade ner till 13:e plats denna gång. Förmodligen pga många incidenter i Japan.

F.ö. SAS är 50:e plats.

För mer detaljerad lista kan ni ladda ner här.
 

JacobGBG

Medlem
För SAS del så ser jag att listan räknar in dödsoffer från Linatekatastrofen. Det känns ju inte helt rättvisande att det ska vara en del av rankningen så man får ta listan med en nypa salt.
 

skydiver

Medlem
För SAS del så ser jag att listan räknar in dödsoffer från Linatekatastrofen. Det känns ju inte helt rättvisande att det ska vara en del av rankningen så man får ta listan med en nypa salt.

Hänger så gammal historik kvar alltså? Hur länge? Tja, allt går ju som bekannt att bevisa med lite statistik....
 
Ryanscare ligger på 32 precis framför Swiss.

Med tanke på hur de flyger med minimalt bränsle i sina tankar så är det ju bara en tidsfråga innan något allvarligt händer :p
 

agehall

Medlem
De verkar väldigt hemliga om hur de utvärderar saker och ting. Någon som har en pekare till info om deras kriterier?
 

Secutor

Medlem
Finnair säkraste flygbolaget

Enligt http://www.aerointernational.de/service/sicherheitsranking/Aero-0213-Sicherheitranking-2012.pdf är Finnair det säkraste (större) flygbolaget just nu.

Det är ju skönt att veta när man snart ska flyga med dom igen. Jag antar att alla flygbolag är "tillräckligt" säkra nuförtiden, så att de här skillnaderna mera är akademiska, men jag reagerar trots allt när jag ser taiwanesiska China Airlines på en ohotad jumboplats. Även SAS ligger långt ner, plats 50 av 60 undersökta flygbolag.

Den enda gång som jag har känt mig lite nervös var på en turbulent flygning till Bangkok 1992 med ett Tupolev-plan. Men även Aeroflot har ju en bättre statistik än SAS.

Det är också intressant att notera att av de 60 listade flygbolagen är BA äldst (1919). Sedan följer KLM (1920), Quantas (1922) och Finnair (1924).
 
Last edited:

NotRyan

Medlem
Jag tar sådana där listor med en hel grävskopa salt, om du tittar på SAS t.ex så finns det bara ett haveri i modern tid som bolaget kan lastas för. Gottröra p.g.a avisningsprocedurerna. Så man får studera orsakerna för att få en komplett bild. Men undvik afrikanska (exkl. MS, ET, SA) och CIS-bolag (exkl. SU, ev. S7) är väl en bra sammanfattning...

Mvh
/NotRyan
 
Last edited:

pep

Medlem
....undvik afrikanska (exkl. MS, ET, SA) och CIS-bolag (exkl. SU, ev. S7) är väl en bra sammanfattning...

Kan man virkelig konkludere det? Jeg har rejst utrolig meget med MS, ET, SA, og SU og er FFP medlem af MS, ET, og SU. Har aldrig været bange og følt mig totalt tryg! Vi taler om internationale flights.... Jeg tror du skal meget længere ud eller ned i rækkerne før man kan tale om en reel risiko, endsige en forhøjet risiko....
 

agehall

Medlem
Men undvik afrikanska (exkl. MS, ET, SA) och CIS-bolag (exkl. SU, ev. S7) är väl en bra sammanfattning...

Då ska vi inte tala om de bolag i dessa regioner som du inte nämner, som VK tex... Om bolaget är med i en allians så är de nog inte katastrofalt dåliga på internationella rutter. Dock skulle jag aldrig flyga intra-afrika med inhemska bolag. Det känns säkrare att spela rysk roulette med en glock.

Kan man virkelig konkludere det?

Mer eller mindre, ja. Jag undviker helst dessa flygbolag, kanske inte alltid på grund av säkerheten, men en kombination av det och service gör att det saknas anledning för mig att flyga med dem.
 
Toppen