Ja det är ett bygräl om flygplatserna i Östergötland och har så varit sedan Linköping började storsatsa. Från att från 15 år sedan haft fyra dubbelturer med SAS till CPH med bra flygplan har det bara gått utför sedan SAS lade ner. Efter det har det varit olika aktörer, mer eller mindre bra. Stora katastrofen var när Skyways tog över och lyckade köra det i botten med gamla flygplan och usel tidtabell? Cimber som sedan tog över lyckades delvis eftersom dom i alla fall fattade att man måste flyga med jet. Men även där gick det ju åt pipan och det var på slutet bara två turer om dagen till CPH och det är ju dömt att misslyckas. Efter det har det varit katastrof med bolag med små plan som SF340, det är dömt att misslyckas med sådan obekväm komfort eftersom alternativen med tåg till Arlanda då är bättre.
Den största motgången blev nog när LPI lyckades få KLM att etablera sej i Linköping. Denna linje har gått mycket bra och utökas nu till tre turer om dagen. Transit i Amsterdam är dessutom bättre än CPH om man inte måste byta till ett SAS flyg. Norrköping hade ju också möjlighet att få denna linje men man hade alldeles för kaxig attityd i förhandlingarna enligt de källor jag har, varför KLM valde Linköping
Man kan tycka att det vore bättre att samarbeta mellan flygplatserna och det har gjorts utredningar om detta som föreslagit en del förbättringar. Men inte ens det har politikerna tagit till sig så nu får man nog se loppet som kört.
Summan av det hela är att Norrköping har chartertrafiken (förutom en linje till HEL som också är på fallrepet eftersom den flygs på de tider som passar uselt till Asien anslutningarna från HEL) och LPI har reguljärflyget.
Skall man se krasst ekonomiskt så betalar vi skattebetalare i resp stad in ca 15 Mkr per år för drift av flygplatserna. Det betyder för Norrköpngs del att det skulle bli betydligt billigare att betala resan för samtliga charterresenärer upp till Arlanda.
Att bygga en ny gemensam flygplats i området vore ännu dummare. Med tanke på investeringskostnaderna skulle det aldrig gå att räkna hem. Vi har inte det underlag för för direktlinjer ut i Europa som krävs.
Jag tycker ändå att framtiden ser ganska ljus ut när Ostlänken kommer. Då får vi lätt att ta oss till Skavsta och det kommer säkert att etableras flera bolag där utöver Rajjan. Nu tillhör jag inte dom som sätter mej frivilligt i ett Rajjan plan men om dom kommer att börja flyga inrikes så får jag nog överväga det. Vi har ju bara Arlanda som alternativ när vi skall flyga till Norrland och det tar ju bara 30 minuter till Skavsta. Som kontrast tar det bara 30 minuter från Norrköping till Linköping och samma tid åt motsatta hållet, så man kan ju fundera på vad man håller på med i regionen.