Senaste nytt

Västerås flygplats ökar

Jacob

Medlem
Det finns ganska många Västeråsbor på BC.se och kanske kan det därför vara intressant att få veta att Västerås flygplats för första gången på flera år ökade antal passagerare under 2012.

Passagerarantalet under 2012 uppgick till 162 034 vilket var en ökning med 13 025 st eller 8,7% jämfört med 2011. Fler avgångar och bättre beläggning uppges som två bidragande anledningar. Även antalet charterresenärer ökade något jämfört med 2011, procentuellt faktiskt med en större ökning än på Swedavias flygplatser.
 

Palazzi

Medlem
Alltid roligt när flygplatser lyckas! Inte lika inspirerad av det faktum att Ryanair står för merparten av trafiken, men det bidrar iaf till bolagets fortlevnad :)

Flyglinjen startade iaf trafik till Visby under året, vilket får ses som ett steg i rätt riktning. Om man får drömma vore det kul om någon aktör återupptar VST-CPH. Förslagsvis kan denna aktör vara Nextjet, som har code-share med SAS. Nextjet sköter ju också servicen i VST, och anställer flera piloter från pilotutbildningen i stan. Steget känns inte långt.... Hörde ryktena förra året, men det verkar ha svalnat. tyvärr.

Om inte annat kanske jag iaf kan få flyga Ryanair VST-BGY. Om jag kan få 3h restid istället för 10h ska t.o.m jag överväga... Visste är det kul att resa omvägar, men pendlingsträckor är inte lika roliga...
 

Adamsson

Medlem
Viiiiie! Kul! Vore ju verkligen på tiden att lite nya linjer (icke-Ryanair) öppnas. Ja, en linje till CPH hade ju varit trevligt! :)
 
Toppen