Senaste nytt

Finnair Business class Göteborg-Bangkok

Secutor

Medlem
Är Finnairs business class en sämre produkt nu än för några år sedan? Åtminstone verkar dom ha sänkt priserna rätt så mycket.

Jag åkte sträckan två år sedan och då var priset 19 231 kr. Nu när jag bokade in samma resa betalade jag 13 203 kr, som jag tycker är otroligt prisvärt. Nästan så att man misstänker att dom har nedgraderat produkten.

Lyckades dessutom boka 2A på sträckan HEL-BKK med AY095 - med de nya stolarna.
 

Yekermo

Medlem
Jag har åkt mycket AY C senaste åren och min uppfattning är inte att produkten har försämrats speciellt mycket. Vissa besparingar har dock skett:
- Amenity kits är numera väldigt fattiga och levereras i "ekologiska" bruna påsar.
- Den fantastiska SPA-delen i Helsingfors-loungen är nedlagd sen nåt år tillbaka.

I övrigt har väl givetvis flottan åldrats något men jag tycker den håller en bra internationell standard, speciellt den "nya" business classen som flyger just till Bangkok.
 

Yekermo

Medlem
Jo, dom har ju även outsourcat intra-EU flighterna till Flybe (vissa av dom iaf), men ärligt talat tycker jag inte att det har försämrats så nämnvärt iom det att det är värt att påverka beslutet.
 

AABack2ARN

Medlem
Har inte själv åkt, men vad jag "hört" så är det snarare tvärtom och att de vill fylla planen.

Priserna från Finland har dock inte gått ner i samma takt till finnarnas stora förtvivlan. Det är (oftast) avsevärt mycket billigare att flyga från Stockholm eller andra orter via HEL än direkt därifrån. Så jag håller med om att detta troligen mest är ett bra sätt att få in mer pengar om än inte lika mycket som tidigare men bättre än ekonomiklass. Och på så sätt skapa lojalitet...
 

niksal

Medlem
Tänk också på att Finnair i slutändan räknar euron. SEK är ganska mycket starkare mot euron idag än för ett par år sen.
 

JonW

Medlem
Jag har åkt mycket AY C senaste åren och min uppfattning är inte att produkten har försämrats speciellt mycket. Vissa besparingar har dock skett:
- Amenity kits är numera väldigt fattiga och levereras i "ekologiska" bruna påsar.
- Den fantastiska SPA-delen i Helsingfors-loungen är nedlagd sen nåt år tillbaka.

I övrigt har väl givetvis flottan åldrats något men jag tycker den håller en bra internationell standard, speciellt den "nya" business classen som flyger just till Bangkok.
Åker också mycket och har samma uppfattning.
Mat o dryck är ju typ detsamma år efter år, dock rätt begränsat urval. Förbokning av "gourmetmat" är dock borta nu.
Pappåsen med amenity får man väl stå ut med...
Vad som däremot försämrats till BKK är tidtabeller och plantyp.
Tidigare kunde man åka nattflyg både ut o hem, och dessa flögs alltid med flatbeds.
Nu är nattflygen borta och ersatta med två dagflyg som flygs tätt inpå varandra, från BKK redan runt 09:00.
Routen flygs nu med ett virrvarr av A330, A340 och A330-300, varav bara den förstnämnda har flatbeds.

Men jag tvivlar kanske på att det är orsaken till den aggressivare prissättningen...
 

Secutor

Medlem
Ja, jag reagerade också på de tidiga avgångarna från Bangkok, mitt lyfter redan 09:10 och framme i Helsingfors 15:15. Det blir första gången någonsin med dagflyg tillbaka från Thailand. Det gäller att ladda iPaden med lite underhållning!
 
Toppen