Senaste nytt

Connecta mellan terminal 2 och 5 på Arlanda

MrBeen

Medlem
Hur gör man för att byta mellan terminalerna 2 och 5 på Arlanda? För några år sedan fanns ett system där man kunde "beställa" en buss som tog en mellan terminalerna utan att man behövde gå igenom securityn på nytt. Är det fortfarande så eller måste man gå "ut" för att sedan byta terminal och gå igenom security på nytt?
 
Aldrig hört talas om någon sådan buss. Det borde finnas en shuttle buss utanför Terminalen som du kan åka med. Annars går det även bra att traska till fots runt 10 minuter?
 

tourist

Medlem
Jag har hört talas om den här mystiska bussen, mycket nyfiken på om den finns kvar! Annars är det nog snabbast att gå.
 

MrBeen

Medlem
För kanske 10 år sedan fanns ett system där man beställde en buss genom att man tryckte på en liten knapp och därefter kom en buss och hämta upp och förde till terminal 2. Detta system fanns direkt till höger när man kommer ner för trappan som går vid Olearys terminal 5. Nu är det otroligt länge sedan jag försökte ta mig mellan dessa två terminaler så jag har inte koll om det ännu är möjligt eller om man måste ta sig ut och igenom securityn på nytt. Med tanke på hur länge man ibland behövde vänta på den där bussen så är jag osäker på om det faktiskt var snabbare än att ta sig ut och gå till terminal 2, trots att man då måste igenom securityn på nytt. Ändå, nån som vet om detta system finns kvar?
 

Jacob

Medlem
Visst finns detta fortfarande. Anländer man exempelvis i F-piren och passerar genom glasgången på markhöjd på väg mot bagageutlämningen ser man på höger sida en "bussgate". Det sitter en snabbtelefon bredvid dörren som man ringer på och sedan kommer bussen inom några minuter. Inga konstigheter.
 

agehall

Medlem
Kan man alltså göra transfer airside? Annars är det väl bara att gå ut och hoppa på bussen som kör till Alfa och Beta. Den stannar ju vid T5 före T2...
 

mry

Medlem
Jag åkte bussen från get 10C i terminal 5 till terminal 2 förra året. Det var bara att trycka på knappen när man gått ner för trappan vid 10C så kom bussen.
 

Artur

Medlem
Transport mellan terminaler på Arlanda

Hej!

Av ren nyfikenhet undrar jag om det går att ta sig mellan Arlandas terminaler efter att ha passerat säkerhetskontrollen(är speciellt nyfiken på T5 till T2) utan att gå passera kontrollen igen?
 
Toppen