Senaste nytt

Mycket USD köp. Vilket kort?

Hej.

Har precis hittat detta mycket underhållande forum!

Jag har ett företag som köper in väldigt mycket på kort i USD. ca 3miljoner kronor per år och detta kan givetvis ge en hög med poäng. Problemet är, Amex tar 2% i valutapåslag och den kostnaden känns inte riktigt som att det är värt de för MR poängen.
Men samtidigt är det ju beroendeframkallande att leta runt med poäng och jäkligt skoj!
Har ni något tips på vilket kort jag borde skaffa?
Om man bara vore amerikanare... deras SPG kort ger 1:1USD, Amex plat i Svedala har 1:3,50usd (25kr/p)
Vet inte vad jag ska ta, vad tycker ni proffs?

Tack!
 

agehall

Medlem
Det beror på vad du vill ha ut. Själv samlar jag EB-poäng och kör därför med ett AmEx kopplat till SAS Eurobonus. Jag vill påstå att det inte är helt enkelt att hitta ett kort som ger bra med poäng och har lågt valutapåslag.
 

Palazzi

Medlem
60.000kr i valutapåslag för 600.000poäng är OK. Man ska väl också betänka att poängen inte inbringar något realt värde förrän de förbrukas. Det är ju en fodring som ska lösas ut, och det är ju inte 100% säkert (även om troligt) att SAS + Eurobonus finns även om 1-2år...

Jag hade nog gjort en chansing, det är som sagt rätt kul med poängskramlande:rolleyes:

Hur är det med BA? Lägre valutapåslag på deras kort?
 

jth

Medlem
De flesta andra kort tar ju också valutapåslag ... och gör de inte det så brukar det märkas på växlingskursen. Amex brukar enligt min erfarenhet har en något bättre växlingskurs USD/SEK än tex VISA. Även om mitt Handelsbanken-kort "bara" tar ut 1.5% så kan ett köp med VISAkortet bli lika dyrt eller tom lite dyrare än med Amex-kortet (Jag brukar göra detta som test när jag är i USA, att göra två köp på ungefär samma belopp med amex resp visa så nära inpå varandra som möjligt och jämföra kostnaden).
BA VISA har också samma påslag som SHB-kortet , 1.5%.
 

Dr. Miles

Expert
ICA MasterCard och GE Money Bank MasterCard har inga valutapåslag och jag kan bekräfta att ICA kort tar inte valutapåslag.

Om du väljer ICA kort får du 0,5% av köpsumma som värdecheck hos ICA. Om du handlar 3.000.000 SEK så får du ICA checkar värd 15.000 SEK.

Problemet med ICA kort och GE Money Bank kort är, förmodligen de har begränsade krediter så du kanske inte kan handla så mycket som 3 miljoner SEK med dem per år, ifall du inte pumpar in pengarna löpande takt.
 

Johan_G

Medlem
Var det inte någon här som testat ICA-kortet mot ett par andra kort och kommit fram till att växelkursen var lite taskigt satt?
 
Kan ju vara rätt gött att få 15.000kr att handla mat för och slippa 60k i kostnad för bolaget. Känns som det bästa rent ekonomiskt, får testa ett ICA:s och se vad de har för kurs.
Synd att det inte finns något med poängo och låg valutapåslag. Fast om det är som ni säger med Amex relativt låga kurs så.. får testa när jag kommer hem, precis varit ute och flugit lite med Vietnam Airlines. 10dagar i Nha Trang ska bli gött, sen Bangkok i några dagar och sen hemfärd mot GOT.

Tack för alla svar!
 
Toppen