Senaste nytt

Göteborg-Bangkok/Ho Chi Minh/Hanoi - Överge SAS till förmån för Finnair?

Lindberg

Medlem
Damen och jag tänkte sticka iväg en sväng till BKK / SGN / HAN nu i februari (utresa 8,9,10, hem 28,01,02). Vi är bägge idogt tragglande EBS-resenärer med cirka 100k poäng på vardera konton. När vi nu äntligen bestämt oss för att dra iväg visade det sig att SAS biljetter är lite väl dyra. cirka 12-13000:- ToR i Eco Jag vägrar att åka i Eco så Eco Extra eller Business som gäller.

Först när jag såg att SAS var lite i dyraste laget tänkte jag att vi kunde ta PremiumEconomy dealen från TG, men givetvis var den helt fullbokad i februari (i princip omöjligt att få två biljetter till samma flyg).
När jag kikade runt lite så verkar det som det enda vettiga alternativet är att åka med AY, deras Business ligger på ungefär samma som SAS hamnar på om man åker EcoX en väg och Eco den andra. Nu till frågan.

Poäng, jag har lite svårt att få grepp på det här med Oneworld-miles, avios eller vad de nu väljer att kalla de. Jag skulle vilja använda poängen till att boka hotell men när jag kikar runt på Finnairs hemsida verkar det vara omöjligt eller så får man ta sitt pick och pack och fara till Finland, vilket jag inte alls är intresserad av. Ger det lika bra med miles och jag väljer att kreditera dem till BA eller bör Finnairs budjet-Business krediteras till Finnair? Eller skall jag vara helt vild och kreditera dem till något helt annat bolag? Jag kommer troligen inte att flyga något mer med BA eller AY i år förutom något snedsteg möjligtvis.
 

Roger J

Medlem
Om ni ändå kan tänka er att åka SAS för det dyra Economy-priset går det ju att chansa på uppgradering med era respektive 100K poäng på CPH-BKK-CPH-segmenten. Går ju att ansöka om i förväg numer på hemsidan. Men en chansning såklart,
 

Lindberg

Medlem
Ja, det är ju lite så, Dessutom så känns chansen att få en uppgradering som ganska låg när det redan är så hög bokningsgrad.
 

Roger J

Medlem
Att de billiga biljetterna är slut i Economy behöver inte betyda att det är svårt att bli uppflyttad. Snarare tvärtom. Men det är en chansning som sagt men kanske ett OK alternativ om ni vill åka med SAS.
 

Lindberg

Medlem
Hmm, ja man kanske skulle våga sig på det ändå. Tror ni det är möjligt att köpa en eco-biljett, uppgradera den med poäng till ecoX och få bekräftat direkt för att senare chansa på en optiontown från ecoX till business?
 

kristerj

Medlem
Jag hade nog hellre satsat på att boka budjet-Business med Finnair och gått med i BAEC. Hos BAEC kan du boka hotel med miles (Avios) och även lägga till kontanter för att få det rum/hotell du vill ha .Dessutom är det ju säkert att du får åka businessclass.
 

Lindberg

Medlem
Jag hade nog hellre satsat på att boka budjet-Business med Finnair och gått med i BAEC. Hos BAEC kan du boka hotel med miles (Avios) och även lägga till kontanter för att få det rum/hotell du vill ha .Dessutom är det ju säkert att du får åka businessclass.

Ok, ja det är lite så jag tänkte. Jag har några ihopskrapade Avios hos BAEC, cirka 3500 tror jag. Frågan är vara hur mycket detta egentligen ger i intjäning? I dealstråden stod det något kryptiskt om att det inte gav så bra med Avios till BAEC.
 

kristerj

Medlem
HEL-BKK enkel resa ger 6121 Avios per person. För att ta fram alla sträckorna använder du Flight calculator. Sedan kan du göra ett Household account så kan du lägga ihop era Avois till en gemensam pott.
 
Toppen