Senaste nytt

Air France börjar sälja lågprisbiljetter

Palazzi

Medlem
Air France har i ett pressmeddelande annonserat att kommer att börja sälja lågprisbiljetter på några av sina många avgångar inom Europa.

Den nya biljetten kommer säljas under namnet "Mini".

Biljettypen mini erbjuder, till skillnaden från den konventionella ekonomibiljetten, inga snacks, ingen möjlighet till val av plats, inget incheckat baggage, och inte heller någon tidning. Intjäning av miles? Glöm det...

I gengäld kommer den nya biljettypen att kosta från 49€/enkel resa (inkl skatt). Det innebär att man kan köpa en tur och retur-biljett inom Europa för under 900SEK!

Tyvärr förr oss nordbor är den enda skandinaviska linjen som erbjuds den mellan Köpenhamn och Marseille. Vi hoppas givetvis på ett utökande av servicen.

Att linjen kommer som ett svar på Lufthansas nya Germanwing står det väl inte heller några tvivel om.

Guld och Platinummedlemmar i Flying Blue kan åtnjuta 23kg extra baggage och loungeaccess, även med mini-biljetten! Det är givetvis mycket välkommet, och något som differentierar bolaget mot nya Germanwings.

Det finns ännu ingen information om biljettklassen "Mini" kommer erbjudas även på anslutningsflyg, eller om det endast handlar om direktflyg (Point to Point).

Det skulle också vara intressant att veta om legs i biljettklassen Mini räknas mot status, även om man inte tjänar några miles. Det skulle väl kanske vara för bra för att vara sant...?

Möjligen har Karin någon ytterligare information? :)
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
UPDATE!!! 23kg baggage och loungeaccess som Flying Blue Guld och Platinum!!!!

Om Stockholm kommer på destinationslistan, och anslutningsflyg erbjuds kommer jag troligen byta allians till SKYTEAM för mina resor inom Europa.

UPDATE2: Tyvärr tolkar jag det franska pdf-dokumentet som om det endast handlar om direktflyg... Hoppas jag har fel
 
Last edited:

Agö

Medlem
Utgår ifrån att det blir en avgränsad del av ekonomikabinen för Mini (längst bak?). Tycker i och för sig inte att vanliga ekonomibiljetter med AF är särskilt dyra. Problemet har väl varit T&R-tvånget - hopplöst efter på denna front. CPH-MRS passar mig bra men priserna brukar ofta ligga hyggligt lågt på denna sträcka ändå när jag kollat (frekvensen är ju dessvärre låg).
 
Jag väntar på att Swiss gör samma sak. Mer intressant för min del då jag kan göra en snabb transfer på GVA eller ZRH när jag flyger från BCN norrut.

Hur vet förresten AF vilka som åker "Mini" och inte ska ha några snacks eller annat? Eftersom man inte har möjlighet att välja plats själv så blir det väl att man får sitta där det finns plats? Boarding sist av alla då? Eller får man möjligtvis en namnbricka där det står "Hej jag flyger Mini" och en keps med en propeller ovanpå?
 

Roger J

Medlem
Hur vet förresten AF vilka som åker "Mini" och inte ska ha några snacks eller annat? Eftersom man inte har möjlighet att välja plats själv så blir det väl att man får sitta där det finns plats? Boarding sist av alla då? Eller får man möjligtvis en namnbricka där det står "Hej jag flyger Mini" och en keps med en propeller ovanpå?

De måste ju rimligtvis avgränsa kabinen så att Mini placeras på de bakersta raderna? Eller kommer da bara ha Mini och premium Economy på dessa?
 

jumbooze

Medlem
Utgår ifrån att det blir en avgränsad del av ekonomikabinen för Mini (längst bak?). Tycker i och för sig inte att vanliga ekonomibiljetter med AF är särskilt dyra. Problemet har väl varit T&R-tvånget - hopplöst efter på denna front. CPH-MRS passar mig bra men priserna brukar ofta ligga hyggligt lågt på denna sträcka ändå när jag kollat (frekvensen är ju dessvärre låg).

Jag sökte på denna sträckan och prisdiffen 40 euro t/r som jag hittade mellan mini & std är ju ingen jättevinst för att blir 3:e klassens passagerare och tappa poängen
 

Igorius

Medlem
Jag sökte på denna sträckan och prisdiffen 40 euro t/r som jag hittade mellan mini & std är ju ingen jättevinst för att blir 3:e klassens passagerare och tappa poängen

25% intjäning (som det ju ofta är med AF) kan jag leva utan intra-EU till det priset, förutsatt att flygningarna är kvalificerande - det är en dealbreaker.
 

Palazzi

Medlem
Prisvinsten är som sagt inte gigantisk när det bara är P2P-flyg. Med anslutningsflyg hade det ju varit trevligt att spara ca 20€/leg. Det blir iaf 80€ billigare med ett byte, T/R. Ingen kolossal vinst, men man kan ju göra annat för 700kr.

Flyger oftast med incheckat baggage idag, och skippar istället handbaggaget..... Som statusmedlem med Flying Blue kan jag göra samma sak med lågprisbiljetten.

Jag betalar ca 1.900SEK T/R till MXP/LIN idag, med studentpris. En av Flying Blues biljetter skulle troligen uppgå till ca 1.200SEK T/R... Ingen mat på något av alternativen. Incheckat baggage och loungetillträde för båda .

OM man får räkna "legs" på dessa mini-biljetter kan jag även behålla status. Poängintjäning bryr jag mig inte så mycket om. Tjänar mer på kreditkort + köp av poäng än jag någonsin kan flyga mig till.

Jag hoppas verkligen att AF väljer att expandera denna service till ytterligare destinationer! :)
 

Agö

Medlem
Ang. om Mini räknas som segment kan väl följande försiktiga tolkning göras.

'Qualifying Flight' is defined as the flights being made on Air France, KLM, SkyTeam Partners and Participating Carriers except Air calin, excluding domestic flights in France made by Members having provided in his account a mailing address in mainland France or Monaco, for which both Level Miles and Award Miles can be earned."

General Terms and Conditions of Flying Blue Programme - KLM.com

En försiktig tolkning är väl att Mini - eftersom denna klass inte ger någon form av miles - därmed inte heller anses vara en kvalificerad flygning.
 
Toppen